Kwaliteit van zorg is de mate waarin de zorg geleverd voor personen en patiëntengroepen de gewenste zorgresultaten verbetert.
Kenmerken van goede zorg
De zorg is veilig. De zorg is cliëntgericht: u krijgt de zorg op het juiste moment en de zorg sluit aan bij wat u nodig heeft. De zorg is beschikbaar voor iedereen die het nodig heeft. De zorg is effectief (heeft een goed resultaat) en doelmatig (is niet te duur)
Met een bewezen goede kwaliteit van zorg is de zorgverlener in staat om klanten te vinden, aan zich te binden en te behouden. En dat is nog niet alles, want goede kwaliteit kan zelfs helpen om de kosten omlaag te brengen door slimme inrichting en beheersing van het (optimale) proces.
De kwaliteit van zorg wordt gemeten met daarvoor ontwikkelde meetinstrumenten. Dit zijn bijvoorbeeld vragenlijsten zoals CQI en PREM. Deze worden afgenomen door een zorginstelling zelf of door een onafhankelijk bureau. De vragenlijsten verzamelen gegevens over gezondheid en ervaringen van het zorgproces.
de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz);de Wet BIG;de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen;de Wet toelating zorginstellingen.
We bespreken in dit artikel het eerste onderdeel: Protocollen. Een kwaliteitssysteem is eigenlijk een document met daarin de uitgangspunten van de eisen die zijn beschreven in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz).
Morele waarden in de gezondheidszorg zijn bijvoorbeeld eerlijkheid, weldoen, vertrouwen, privacy, respect voor autonomie, niet-schaden en rechtvaardigheid. Morele waarden vormen de fundamenten van de morele normen.
De raad voor bestuur is eindverantwoordelijk voor kwaliteit, veiligheid en continuïteit van zorg binnen hun instelling. Het interne toezichthoudende orgaan moet het beleid en de besluiten van de raad van bestuur toetsen. Dit orgaan is meestal de raad van toezicht.
Kwaliteit van zorg is afhankelijk van een groot aantal factoren, zoals de aanwezigheid en deskundigheid van begeleiders, materiële voorzieningen zoals huisvesting, ondersteuning van de begeleiders door deskundigen, manieren van werken, etc.
Kwaliteitsbewaking is een bewust proces van zelfcontrole, waarbij aan de hand van vooraf gestelde normen volgens schema de feitelijke situatie telkens en regelmatig wordt getest. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van de ISO-normen, een draaiboek of handboek of checklists.
De term Kwaliteit van Zorg gaat dus over de concrete zorg en de kenmerken daarvan. Alles wat we moeten doen om die kwaliteit op peil te houden of te laten voldoen aan de normen is kwaliteitszorg.
Voorwaarde waaraan een product of dienst in kwalitatief opzicht moet voldoen.
In het Kwaliteitskader worden daarbij vier richtinggevende thema's genoemd voor de zorgverbetering. Daarbij gaat het om: compassie, uniek zijn, autonomie en zorgdoelen. Bij alle vier zijn er verbindingen met intimiteit en seksualiteit. Compassie: gericht op nabijheid, vertrouwen, aandacht en begrip.
Kwaliteit is een onderscheidend kenmerk of een standaard. In het eerste geval is dit het geheel van eigenschappen van een object, in het tweede specifiekere is het een positief onderscheidend kenmerk, zoals in kwaliteitskrant, waterkwaliteit en sociale kwaliteit. Het woord is ontleend aan het Latijnse qualitas.
Kwaliteitsverbetering op microniveau in dit onderzoek refereert aan het verbeteren van de patiëntgerichtheid, doeltreffendheid, doelmatigheid, veiligheid, tijdigheid en toegankelijkheid van de directe zorg aan de patiënt. Op dit microniveau staat het gedrag van de individuen en het zorgteam centraal.
Deze principes zijn: (a) respect voor autonomie; (b) weldoen; (c) niet schaden; en (d) rechtvaardigheid. Een wereldwijde uitbraak van SARS-CoV-2 heeft in vele landen geleid tot een overbelasting van de gezondheidszorg door een groot aanbod aan COVID-19-patiënten.
Normen voor de zorgsector zijn belangrijk en logisch. Ze zorgen voor uniformiteit, veiligheid en duidelijkheid. We hebben een overzicht samengesteld, zodat u direct kunt zien welke normen van toepassing zijn in de zorgsector. Een norm beschrijft aan welke eisen een product, persoon, organisatie moet voldoen.
Kernwaarden zijn diep verankerde overtuigingen die ons beeld en ons oordeel, filteren over onszelf en over anderen. De kwaliteiten die je bezit zeggen vooral waar je goed in bent en HOE je dingen doet. Je kernwaarden verklaren WAAROM je dingen doet.
Er zijn twee soorten kwaliteitssystemen: een voedselveiligheidssysteem en een kwaliteitsmanagementsysteem.
Soorten kwaliteitszorgsystemen
In de zorg wordt er veelal gewerkt met drie verschillende systemen: ISO, NEN en HKZ. ISO is een internationaal systeem, waarbij ISO 9001 de norm is voor kwaliteitsmanagement systemen. HKZ staat voor Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector en is onderdeel van NEN.
Het zorgstelsel in Nederland wordt geregeld met 4 stelselwetten: de Zorgverzekeringswet (Zvw), de Wet langdurige zorg (Wlz), de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Jeugdwet.