4. Een imago heb je sowieso. Een imago is het beeld dat van je organisatie bestaat bij klanten, gebruikers, stakeholders, de publieke opinie en ja, ook bij medewerkers. Een imago dat afwijkt van de persoonlijkheid van een organisatie, brengt verwarring en vermindert het vertrouwen dat men in je organisatie heeft.
Een goed imago is bevorderlijk voor succes. Als medewerkers maar ook klanten positief over het merk denken, is de kans groter dat ze kiezen voor de producten of diensten of om er te werken. Als het imago negatief is, dan willen betrokkenen zich niet associëren met het merk.
Mede-bepalend voor het imago is de huisstijl. De bekendste groepen waarin een imago valt in de delen zijn: prijs, kwaliteit en service. De goede naam die een bedrijf wil creëren focust zich meestal op één of twee van deze categorieën. Een goede naam en positieve recensies heb je lang niet altijd zelf in de hand.
Door je identiteit onderscheid jij jezelf van anderen, kunnen anderen zien wie jij bent en kunnen zij jou leren kennen in je totale eigenheid, vol bijzondere, opmerkelijke en bepalende eigenschappen. Identiteit gaat over verleden, heden en toekomst. Als iemand alleen jouw naam weet, betekent dat niet dat hij jou kent.
Met een sterk imago wordt je door je doelgroep gezien en erkend als een professioneel merk. Je doelgroep weet wat je doet en waarom je dat doet. Intern voelen mensen dat gevoel ook. Ze kunnen zich ermee identificeren en dragen je merk proactief met enthousiasme uit aan iedereen die het wil horen.
Je identiteit vormt zich door een heel scala aan dingen: karaktertrekken en aanleg, boodschappen van ouders en belangrijke anderen in je leven, ervaringen in het verleden en ervaringen in het heden.
Identiteit wordt grotendeels bepaald door onze relatie met anderen. Heel simpel gezegd is persoonlijkheid wie we van binnen zijn en identiteit wie we van buiten zijn. Op de vraag wat nu je identiteit bepaalt, kun je kijken naar de verschillende rollen die je vervult en welke je belangrijkst vindt.
Identiteit is de eenheid van wezen, volkomen overeenstemming en gelijkheid. Het beeld dat iemand van zichzelf heeft, is het zelfbeeld of zelfconcept. Er zijn verschillende soorten van het begrip identiteit te onderscheiden, zoals persoonlijke, genetische, sociale, culturele en nationale identiteit.
IDENTITEIT: bepaalt hoe en wat een organisatie werkelijk is. IMAGO: is hoe mensen dénken over een organisatie en waar die voor staat.
Waar bij identiteit en imago nog vanuit het perspectief van de organisatie werd gekeken, kijken we bij reputatie vanuit het perspectief van de externe stakeholder. Reputatie gaat over de beeldvorming over een organisatie door mensen buiten de organisatie.
Gewenste en werkelijke identiteit en imago
Het gewenste imago wordt geprobeerd te bereiken door marketingcommunicatie. Het werkelijke imago is hoe de externe groepen werkelijk over de organisatie denken. De gewenste identiteit weergeeft hoe een organisatie graag wil zijn, welke kernwaarden zij wil uitdragen.
De gewenste identiteit is de identiteit van de organisatie zoals de leiding zou willen dat zij was. Deze is opgebouwd uit de visie, missie, kerncompetenties, waarden en persoonlijkheidskenmerken.
De identiteit omvat elementen als de visie, missie, kernwaarden, ambities, cultuur en de persoonlijkheid van je organisatie.
Met de werkelijke identiteit van een bedrijf of merk wordt bedoeld hoe de werknemers van binnenin tegen het bedrijf of merk aankijken. Dit betekent dat het bedrijf daadwerkelijk is zoals de medewerkers deze ervaren.
Wilt u uw voornaam laten veranderen? Dan moet u hiervoor bij de rechtbank een verzoekschrift indienen voor het wijzigen van uw voornaam. U heeft dan een advocaat nodig.
Een identiteitscrisis is een (tijdelijke) toestand van twijfel over wie je bent. Je voelt je volslagen onzeker over je gevoelens, gedachten, bewustzijn en overtuigingen. Je 'ik' is zoek en je twijfelt aan je kwaliteiten en wat je te bieden hebt. Het voelt alsof de bodem onder je is weggeslagen.
Eigenheid volgens mijn definitie
Eigenheid wordt gevormd door de mate waarin we onszelf in de ander herkennen – en de ander in onszelf. Het toont zich in de vorm van innerlijke rust, vreugde en betekenisgeving, kwetsbaarheid, kracht en onvoorwaardelijke liefde voor al onze guts & glory.
Er zijn twee basisvoorwaarden om de identiteitsontwikkeling van leerlingen te ondersteunen. Leerlingen moeten de leerstof en leeractiviteiten als betekenisvol ervaren. “Dat kan door hen het nut te laten inzien van wat ze leren. Niet alleen breuken aanleren, maar ook uitleggen waarom dat handig is.
Een persoon kan zich verschillend gedragen in verschillende sociale contexten, afhankelijk van de groep waartoe iemand behoort. Voorbeelden zijn lidmaatschap van een sportteam, familie in een ander land met een andere cultuur, de buurt waarin iemand woont en vele andere mogelijkheden.
Identiteitsmarketing in het kort
Identiteitsmarketing stelt je in staat om een onderscheidende, van binnenuit gedreven organisatie te worden waarvan het bestaansrecht voor iedereen duidelijk is.
Er zijn allerlei factoren die het imago van uw bedrijf of merk kunnen veranderen, in positieve en in negatieve zin. Een artikel in de pers, een actie van uw belangrijkste concurrent, een reorganisatie of een verandering in de normen en waarden van uw doelgroep.