Bij een goed gesprek wil je werkelijk weten wat de ander bezighoudt.Je wilt de ander beter leren kennen en begrijpen, zonder gelijk tot een afspraak of oplossing te komen. Een goed gesprek heb je als je: De tijd neemt.
Een gesprek heeft meestal een bepaald doel. Een gesprek kan ook meer dan één doel hebben. Het doel van een gesprek kan bijvoorbeeld informeren zijn. Wanneer het doel van een gesprek informeren is, probeer je iemand informatie te geven of probeer je informatie van iemand te krijgen.
In een perfect gesprek luisteren mensen echt, tonen ze respect, zijn ze open, vermijden ze onderbrekingen, letten ze op non-verbale signalen, tonen ze empathie en bespreken ze meningsverschillen op een respectvolle manier.
Met het Goede Gesprek bedoelen we al die gesprekken die medewerkers van een organisatie voeren over zichzelf en hun werk. Als het gesprek over werk gaat, kan het over verschillende onderwerpen gaan: De doelstellingen die je hebt. De werk inhoud, wat je doet in het werk.
Doorvragen. Door het stellen van goede vragen nodig je de ander uit om meer te vertellen en kun je checken of je de ander goed hebt begrepen. Door bepaalde vragen te stellen, kun je het gesprek ook sturen.
Een gesprek of conversatie is een mondelinge communicatie tussen ten minste twee personen; in geval van één persoon spreekt men van een monoloog of een toespraak.
Als je een gesprek voert, ga je met elkaar praten.
Ritselende bladeren in de wind, een mug of een moderne pc halen maar net zo'n 10 dB. Fluisteren bereikt ongeveer 30 dB en een normaal gesprek ligt ongeveer op 60 dB.
Waarom is doorvragen zo belangrijk? Doorvragen kan helpen bij het vergroten van de 'pijn' of het duidelijker maken van de behoefte. Maar ook en vooral bij het opbouwen van een relatie met je gesprekspartner. Bedenk je maar eens hoe prettig het is als iemand een vraag stelt naar aanleiding van jouw antwoord!
Tijdens communicatie is het belangrijk dat je in verbinding bent. Dat begint bij verbinding met jezelf en leidt, van daar uit, tot verbinding met de ander. Om vanuit verbinding met jezelf te kunnen communiceren is het nodig dat je gedachten, gevoel en fysieke reacties bij jezelf opmerkt en dat ze helder voor je zijn.
Een gesprek bestaat uit een voorbereiding, een introductie, de kern van het gesprek en de afsluiting en afspraken.
We leggen hier uit wat de vier gesprekstypen zijn: dialoog, debat, tirade en redevoering.
Het voorbereiden van het gesprek kan eraan bijdragen dat je met meer zelfvertrouwen het gesprek in gaat. Ook is de kans groot dat je tijdens het gesprek beter weet hoe je rustig kunt reageren op uitdagende uitingen van je gesprekspartner.
Effectieve communicatie is het vermogen om je boodschap duidelijk en doeltreffend over te brengen aan een ander of een groep mensen. Het betekent dat je luistert naar wat de ander zegt en begrijpt wat ze bedoelen. Door middel van duidelijke taal en gebaren lukt het je om de boodschap over te brengen.
Een persoonlijk gesprek biedt uitkomst als je een vraag hebt waar je alleen niet uitkomt of als je ergens in vastloopt. Het kan zijn dat je al een tijdje niet zo goed in je vel zit of dat je je wat eenzaam voelt.
Onverwachte, opvallende en buitenissige feiten uit een gesprek worden beter onthouden dan alledaagse. Brown-Schmidt: 'We denken goed te weten wat er is gezegd, maar in feite onthouden we alleen de kern. ' Brown-Schmidt constateert nog meer opmerkelijks: 'Mensen hebben zelfs 'valse' herinneringen aan gesprekken.
Wat zijn gespreksvaardigheden? Gespreksvaardigheden zijn vaardigheden die goed van pas komen in de communicatie met anderen. Het zijn algemene skills die je zowel op het werk als privé kunt inzetten om jouw mening over te brengen, maar ook respect te tonen voor de mening van de ander.
Actief luisteren is niet alleen horen wat de ander zegt, maar ook proberen te begrijpen wat de ander zegt. Bovendien stellen luistervaardigheden je in staat de ander te laten weten dat je luistert, de ander zijn verhaal te laten vertellen, en, wanneer dat nodig is, te laten verduidelijken.