Een cruise staat erom bekend dat het je veel dingen van de wereld laat zien. Tijdens een cruise worden veel verschillende plekken bezocht. Zo kan er van te voren worden gekeken naar het vaarschema. Maar het belangrijkste is het plezier en de ervaring die het schip biedt.
Het grote voordeel van een cruise is dat alles voor jou geregeld wordt. Je krijgt uitstekende maaltijden in de verschillende restaurants van het schip. Dag en nacht zijn er tal van leuke activiteiten aan boord. Vaak is ook de bezichtiging van de toeristische plaatsen aan land al voor je gepland.
Het CBS berekende dat een gemiddelde cruisepassagier zo'n 225kg CO₂ per dag uitstoot. Na drie dagen cruisen heb je net zoveel CO₂-uitstoot veroorzaakt als 1 jaar lang vlees eten. En daar moet je dan nog bij optellen dat je eerst nog naar de haven moet reizen waar het cruiseschip ligt.
Veel cruisemaatschappijen bieden ook all inclusive pakketten aan; bij sommige cruise lines verblijf je zelfs altijd op basis van all inclusive! Soms zijn er naast alle dranken en eten ook andere extra's bij je all inclusive cruise inbegrepen, zoals Wi-Fi, excursie- en boordtegoed en meer.
De maximale diepgang (de diepgang van een vaartuig geeft aan hoe diep het in het water ligt. Het is de verticale afstand tussen de waterlijn en het laagste vaste punt) bedraagt 8,8 meter.
Dankzij het gekapseisde Italiaanse cruiseschip Costa Concordia weten we dat gigantische en veilig uitziende passagiersschepen die te dicht bij de kust komen, in een tragedie kunnen eindigen. Hoewel moderne schepen tegenwoordig ontzettend veilig zijn, zal elk schip zinken als het gat maar groot genoeg is.
Die opwaartse druk noemen we drijfkracht en daar maken boten ook gebruik van. Een zware boot zinkt als zijn gewicht niet voldoende verdeeld is, want dan kan het water niet hard genoeg terug duwen. Maar als diezelfde last over voldoende oppervlakte verdeeld is, blijft hij drijven.
Een cruisevakantie is een vakantie boordevol luxe en comfort. Dit is één van de redenen, waarom een cruise vaak als een duurdere vakantie wordt gezien. Men wil dan ook niet voor verrassingen komen te staan. Veel van de faciliteiten en diensten waar men gebruik van kan maken, zijn bij de cruise inbegrepen.
Cruisetarieven omvatten veel, maar niet alles. Meestal zijn de hut, maaltijden, activiteiten aan boord en entertainment inbegrepen. Verwacht extra te betalen voor drankpakketten, fooien, internet, excursies aan wal, belastingen en havengelden.
Op een cruiseschip zijn koffie- en thee punten (ook water, ijsthee zonder suiker en beperkt sap) opgezet, waar je gedurende de dag drankjes kan halen. Deze drankjes zijn inbegrepen in de prijs. Deze staan vaak nabij het buffetrestaurant en/of buitenzwembad.
Twee maal zoveel. "We weten nu dat cruiseschepen bijna twee maal zoveel vervuilen als vliegtuigen. Daar komt bij dat veel passagiers naar de haven vliegen voordat ze aan boord komen." Een andere milieu-organisatie, Friends of the Earth's Clean Vessles Campaign, vergelijkt cruise-schepen met 'drijvende steden'.
Aandrijving en verbruik
De meeste hedendaagse cruiseschepen maken gebruik van elektrische motoren die de schroeven aandrijven. De elektriciteit wordt meestal opgewekt door dieselmotoren, soms door gasturbines, of een combinatie van beide. Dieselmotoren verbranden bunkerolie in grote hoeveelheden.
Een cruise is saai
Net als dat je vakantie saai is als je nooit van je hotelkamer komt. Maar hé, je kunt zoveel ondernemen. Veel cruiseschepen hebben een zwembad, bibliotheek, sportruimte, bars én elke dag opties voor leuke excursies. Nee, een cruise is absoluut niet saai.
Je kan zonder problemen speelgoed meenemen, maar er zijn een paar uitzonderingen. De meeste rederijen verbieden het gebruik van Heeleys (dat zijn schoenen met wieltjes eronder) en ook skateboards mag je niet aan boord gebruiken. Net als dingen die je van een schip zou kunnen lanceren, zoals drones, vliegers etc.
Cruisen als een van de veiligste vormen van reizen
Veiligheid staat voor alles, waardoor er gelukkig weinig ongelukken gebeuren aan boord van een cruiseschip. In iedere hut vindt u reddingsvesten, een kaart met de belangrijkste veiligheidsinstructies en het nummer van uw musterstation (verzamelplaats op het schip).
De kans om zeeziek te worden wordt zo klein mogelijk gemaakt. Moderne cruiseschepen hebben stabilisatoren aan boord waarbij het schip zo min mogelijk "rolt". In de meeste gevallen varen de cruiseschepen in rustige wateren. Ook geldt: des te groter het schip, des te minder beweging u merkt.
Die staan allemaal onder het toeziend oog van de hoogste in rang: de kapitein. Maar wat verdient een kapitein op een cruiseschip? Hij blijft ten allen tijde verantwoordelijk voor het schip en alle opvarenden en kan daarvoor dus rekenen op een mooi loon: ongeveer 10.000 $ (9.180 €) per maand.
De rederij Royal Caribbean heeft de Oasis of the Seas te water gelaten. Het gaat om het duurste cruiseschip dat ooit is gemaakt. Het schip heeft 1,4miljard dollar gekost - net geen miljard euro - gekost en er is vijf jaar aan gewerkt. Begin december maakt de Oasis zijn eerste commerciële trip.
De Harmony, van de maatschappij Royal Caribbean International, verliet op pinksterzondag zijn werf in het Franse Saint-Nazaire. De totale bouwkosten bedroegen 1 miljard euro. Er kunnen bijna 8.000 mensen aan boord van het schip. De totale oppervlakte van de dekken is 84 voetbalvelden groot.
Cruiseschepen zijn ook heel zwaar, maar blijven toch drijven omdat deze schepen vol met lucht zitten. Als er ergens lucht in zit, blijft het drijven. Het drijfvermogen noemen we de Wet van Archimedes.
Drinkwater komt uit de oceaan
Water uit de oceaan wordt via een ontziltingsinstallatie ontdaan van zout en onzuiverheden. Het is dus veilig om kraantjeswater op cruiseschepen te drinken.
Cruiseschepen stoten evenveel zwavel uit als 1 miljard personenwagens. Wraakroepend. Zo zou je de vaststelling van Transport & Environment kunnen noemen. De milieulobby heeft berekend dat alle grote cruiseschepen in Europa samen evenveel giftige zwaveloxides uitstoten als één miljard personenauto's.