Waarom zijn auto's bij ons zo duur? Neeteson: 'De belangrijkste factor is puur fiscaal. Als enige land in de EU kennen wij bpm (belasting personenauto's en motorrijwielen). De hoogte van de bpm voor nieuwe auto's is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto.
Belangrijkste gevolg voor de consument is de hogere prijs die voor een occasion moet worden betaald door de schaarste die er heerst. Dat, in combinatie met een stijgende vraag, leidt tot stijgende inkoopprijzen voor de handelaren.
Voorjaar 2022 normalisatie
Door de langdurige tekorten zal de mismatch tussen vraag en aanbod op de automarkten binnen Europa tot volgend jaar voorjaar voortduren. Wij verwachten dat de autoprijzen hierdoor zullen oplopen. In Duitsland van 4 tot 10%, in Spanje van 2.4% tot 5.8%, in Frankrijk van 0.8% tot 5.0%.
Geld lenen voor auto
In de eerste zes maanden van dit jaar leende men meer gemiddeld meer geld voor een nieuwe auto. Het gemiddelde bedrag is 12.554 euro. Dat was in 2021 nog 11.900 euro, een flinke stijging van meer dan 600 euro. De reden ervoor is simpel, want auto's worden steeds duurder.
Afhankelijk van de grootte van uw auto bent u jaarlijks dus ergens tussen de 3500 en 7500 euro kwijt aan uw auto, wanneer u een gemiddeld aantal kilometers rijdt. Daarvan zijn zo'n 750 tot 1050 euro onderhoudskosten (keuring + reparaties) en zo'n 950 tot 3000 euro afschrijving.
Rekenvoorbeeld autokosten
De variabele autokosten zijn afhankelijk van het gebruik van de auto. Bij 8.500 kilometer per jaar zijn de variabele kosten van een miniklasse auto afgerond € 167,50 per maand (23,6 cent x 9.000/12) en de vaste kosten € 172,50. In totaal € 340 per maand.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.
Wat is de prijs van een tweedehands auto: Tenzij u al een aanzienlijk fortuin bezit en weet in hoeverre de kosten opwegen tegen de baten, geef dan niet meer uit dan 50% van uw bruto-inkomsten. De ware verhouding is 50%.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
En het antwoord is: vanwege de belasting (bpm en btw) die door de overheid toegevoegd worden. Zonder die belastingen zouden de prijzen vergelijkbaar zijn. Hetzelfde geldt voor benzine overigens. als je een wagen uit USA laat importeren...
Een Renault Twizy 80 met twee zitplaatsen achter elkaar tellen we niet mee, ook al kost die 13.290 euro en is het op papier de goedkoopste 'auto'.
Waarom is een auto in Duitsland goedkoper? Waarom zou u een auto gaan importeren uit Duitsland? Allereerst de prijs: op de auto wordt in Duitsland geen BPM geheven en zijn Duitse auto's aanzienlijk goedkoper dan in Nederland. De BPM is een belasting die wordt geheven over de aankoop van een nieuwe auto.
Auto's worden bij onze zuiderburen voor minder geld verkocht en vaak beter uitgerust. Voor minder geld heb jij in België een auto met alle luxe extra's waar je je hier misschien wel scheel voor betaald. Meer luxe, lagere prijs (bij goed onderzoek) en niet te vergeten: een groter aanbod.
Voor een kleine stadsauto loopt dat op tot € 1900. Voor een ruime gezinsauto ben je al snel meer dan € 4000 kwijt. ' Dat nieuwe auto's zo duur zijn, heeft grote gevolgen voor het Nederlandse wagenpark.
Het kopen van een nieuwe auto is een grote investering. Daarnaast is het een slechte investering, want de waarde van een auto daalt snel. Een nieuwe auto biedt veel comfort en gemak, maar het nadeel is dat de aanschafkosten hoog zijn. Toch kunnen de meeste mensen niet zonder de auto.
Dure, grote SUV's en auto's uit het hogere segment zijn veel minder betrouwbaar dan kleine auto's, zo blijkt uit een nieuw rapport. Een hogere prijs betalen voor een nieuwe auto kan betekenen dat je een comfortabeler of sneller voertuig krijgt, maar het is absoluut geen garantie voor een grotere betrouwbaarheid.
Hoewel we alle soorten motoriseringen hebben meegenomen in het onderzoek, dus ook diesels en elektrische auto's, blijken auto's met een benzinemotor of benzine-hybride's het meest waardevast. Niet geheel verrassend zijn het vooral Japanse en Duitse crossovers en SUV's die het goed doen in deze lijst.
Door verschillende oorzaken is er een groot tekort aan occasions in Nederland (zie kader). Als gevolg van die schaarste zijn de prijzen tot recordhoogte gestegen. Waar een gemiddelde tweedehandsauto in 2020 gemiddeld 17.714 euro kostte, is dat nu 22.723 euro.
Volkswagen Polo
De meest waardevaste auto's zijn populaire auto's. De Volkswagen Polo is daarvan een uitstekend voorbeeld. Dit is nieuw nog steeds een zeer gewilde auto en ook als occasion is een Polo enorm in trek.
Met stip op nummer 1 staat Lexus, met een betrouwbaarheidsscore van 98,7 procent. Geheel onverwacht is dit niet. Lexus komt in veel onderzoeken naar boven als een van de meest betrouwbare merken.
Lexus koploper in Nederland
Volgens het onderzoek is Lexus koploper in betrouwbaarheid met een score van 8,8. Subaru, Honda en Mazda nemen de volgende plaatsen in totdat moedermerk Toyota met 8,3 de vijfde plaats inneemt. Je kunt hiermee zeggen dat de betrouwbaarste merken uit het land van de rijzende zon komen!