Door aardolie te destilleren ontstaan er verschillende bijproducten zoals smeerolie, asfalt, stookolie, diesel, kerosine, benzine en gas. Door de ruwe olie te verhitten worden de lichtere bestandsdelen gescheiden van de zwaardere deeltjes. Elke stof in ruwe olie heeft haar eigen kookpunt.
Aan de basis van producten als benzine en diesel ligt ruwe aardolie. Deze ruwe aardolie raffineren we, dat is het omzetten van ruwe aardolie in andere producten. De ruwe olie wordt verhit, hierdoor verdamt een deel van de olie. Dit noemen ze destilleren.
Wie de investering aandurft, maakt zijn eigen duurzame diesel al voor 20 eurocent per liter. De GreenGenie maakt brandstof van keukenafval. Een liter plantaardige olie erin, een liter biodiesel eruit.
Om synthetische brandstoffen te maken is CO2 nodig. Om volledig circulair te zijn moet de CO2 direct uit de lucht worden gehaald. Het is nu nog goedkoper om CO2 te gebruiken die vrijkomt bij de energie-intensieve industrie zoals staalfabrieken.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Vanaf 2030 mogen er in Nederland namelijk geen auto's meer worden verkocht die CO2 uitstoten. Dat staat in het Regeerakkoord. Een auto gaat zo'n vijftien jaar mee. Dus rond 2045 zullen de laatste benzine- en dieselauto's van de Nederlandse wegen verdwijnen.
Hierbij ontstaan geen schadelijke uitlaatgassen (alleen waterdamp). Lovins wil het gebruik van aardgas bevorderen en de energie gebruiken voor de productie van waterstof. Als zijn suggesties worden opgevolgd, zou de VS in 2040 geen olie meer hoeven te importeren en in 2050 helemaal zonder olie kunnen.
Wetenschappers uit de hele wereld werken aan methodes om CO2, en dus ook koolstof, uit de lucht te halen. Op kamertemperatuur is Daeneke er in geslaagd CO2 te splitsen in zuurstof en koolstof in vaste vorm, met behulp van twee elektrodes.
Wat kost synthetische brandstof per liter? En zelfs áls de fabrieken als een omgekeerde tempelier beginnen te produceren, dan is er nog de kwestie van de prijs. Het eerste spul moeten per liter zo'n 10 dollar kosten, omgerekend een zeer toepasselijke 9,11 euro per liter.
Alleen de auto's met een dieselmotor kunnen rijden of frituurolie. Je kan naast pindaolie of frituurolie ook best slaolie of zonnebloemolie gebruiken. Alleen het nadeel van deze oliën is dat de motor na een tijdje verstopt raakt en het dan niet meer doet.
Heb je een dieselauto? Dan kan je geheel of gedeeltelijk op plantaardige olie gaan rijden. In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn hier geen ingewikkelde ombouwingen voor nodig. Mits je het bij gedeeltelijk rijden op plantaardige olie houdt.
Zo maak je zelf een tweetakt-mix
Gebruik de verhouding 1:40 (1 deel olie op 40 delen benzine). Als vuistregel telt u dus voor 1 liter benzine zo'n 0,025 liter (25 ml) synthetische olie. Let op: de dosering kan echter variëren afhankelijk van het type en de leeftijd van de motor.
Eigenlijk brouwt de MicroFueler geen benzine, maar (m)ethanol. Het systeem is zeer eenvoudig: door gisting wordt de suiker en het water omgezet in alcohol (wat de courante naam is van ethanol), net zoals bier/wijn wordt gemaakt, alleen dan nu zonder smaak en met de bedoeling de auto erop te laten rijden.
De zogenoemde MicroFueler sluit je thuis aan op het stopcontact en je gooit er vervolgens gist in en bijvoorbeeld suiker of granen. Overgebleven alcohol kan ook, maar ook zaken als groenafval of de schilletjes van amandelen of pistachenoten. Hou je het apparaat goed gevoed, dan komt er zo'n 19 liter per dag uit.
De eerste auto met benzinemotor werd per slot van rekening in 1885 uitgevonden door Carl Friedrich Benz (1844-1929). Het is echter louter toeval dat Benz de eerste benzineauto uitvond en de brandstof waarop dit voertuig reed benzine heet.
Concurreren met diesel en benzine
De fabriek gebruikt waterkracht om de CO2 uit de lucht te halen en om te zetten naar een synthetische brandstof die moet concurreren met klassieke fossiele brandstoffen zoals diesel en benzine.
Op laboratoriumschaal is eerder aangetoond dat mierenzuur ook kan worden geproduceerd met behulp van CO2 en elektriciteit. Daarbij wordt eerst water met elektriciteit omgezet in waterstof en zuurstof. De waterstof wordt vervolgens direct gebruikt om de CO2 met behulp van elektriciteit om te zetten in mierenzuur.
Dat methaan maak je door CO2 en H2 te combineren onder hoge temperatuur en druk. Deze Sabatier-reactie is al sinds het eind van de negentiende eeuw bekend. Maar hoge temperatuur en druk vereisen een hoop energie.
Buiten de andere vloeistoffen natuurlijk, motorolie blijft ook maar een jaar goed. Aspen is op dit moment eigenlijk de meest pure benzine. Het vergomt niet, geeft geen 'laklaag', het test rubbers niet aan en het geeft zelfs minder giftige uitlaatdampen. Als je de auto/motor dagelijks gebruikt is Aspen eigenlijk onzin.
Mag ik Aspen alkylaatbenzine mengen met andere benzine? Aspen alkylaatbenzines zijn mengbaar met gewone pompbenzine. Hoewel het veilig is, raden we het altijd af om verschillende soorten benzine door elkaar te gebruiken.
Aspen 2 zit in een rode en Aspen 4 in een blauwe jerrycan. Door het kleurensysteem voorkom je tankfouten. Er gaat nogal eens iets mis doordat er verkeerde benzine in een machine wordt getankt.
Aardgas is een fossiele brandstof wat inhoudt dat de bron niet onuitputtelijk is en een keer opraakt. Dit zorgt dat aardgas niet duurzaam is. Tevens komt er CO2 vrij bij het opwekken van stroom met aardgas.