Dat benzine in Nederland duurder is dan in bijna alle andere landen ter wereld, komt door de accijns. Het is dan ook een gigantische bron van inkomsten voor de staat. Nederland telt acht miljoen automobilisten, die jaarlijks zo'n 4,5 miljard euro aan brandstofaccijns en btw betalen.
Tanken in Duitsland wordt weer een stuk goedkoper dan in Nederland. Hier betaal je 17,3 cent minder voor een liter benzine en 11,1 cent minder voor een liter diesel, dan voor de accijnsverlaging. In België voert de overheid een verlaging van 17,5 cent op zowel een liter diesel als benzine door.
Olie komt op plekken in Zuid-Amerika, Noord-Afrika, Midden-Oosten en Rusland diep in de aarde voor. Er is niet oneindig veel olie in de aarde maar steeds meer mensen hebben olie nodig en daarom wordt benzine steeds duurder. Er is dus niet oneindig veel benzine maar er zijn wel veel mensen die het willen hebben.
Want zoals je wellicht hebt vernomen heeft het kabinet besloten om de accijns voor ongelode benzine, diesel en LPG/LNG van 1 april tot en met 31 december 2022 te verlagen. Het gaat om een verlaging van 17,3 cent (benzine), 11,1 cent (diesel) en 4,1 cent (LPG/LNG) per liter. We worden dus al een beetje gematst.
Sinds woensdag is tanken bij de Oosterburen goedkoper dan in eigen land. De Duitse regering heeft per 1 juni de accijns op benzine verlaagd met 30 cent. Daardoor is het verschil in prijs lang niet zo groot geweest.
De goedkoopste benzine ter wereld vind je in landen als Koeweit, Angola, Soedan en Iran. Maar veruit de goedkoopste benzine ter wereld tap je in Venezuela. De bevolking beschouwt de praktisch gratis benzine als een soort geboorterecht, zo meldt Bloomberg.
Per 1 april heeft het kabinet namelijk een tijdelijke accijnsverlaging doorgevoerd om de buitengewoon stijgende brandstofprijzen te compenseren. Tot 31 december 2022 zijn de accijnzen daarom respectievelijk verlaagd met 17,3 cent, 11,1 cent en 4,1 cent. De werkelijke verlaging is zelfs nog 21% hoger.
Dat komt neer op 40 cent BTW en 80 cent accijns. Op de getankte benzine verdient de overheid in deze rekensom dus 480 miljoen euro per maand. Op diesel geldt 25 procent accijns, waardoor je uitkomt op 35 cent BTW en 52 cent accijns per liter. Dat komt dus neer op 478 miljoen euro in de maand.
Waar komt het vandaan? Benzine wordt uit ruwe aardolie gehaald en wordt in raffinaderijen tot benzine gemaakt, daarna gaat het via tankvrachtauto's naar tankstations zodat het vervolgens in de tank van het voertuig kan.
De gekte is te verklaren, want in 2001 waren de prijzen voor brandstof een stuk lager dan nu: benzine kostte toen volgens Tinq 1,17 euro per liter en diesel per liter 0,86 euro. Van 10.00 tot 11.00 uur is dat de prijs voor brandstof aan de pomp in Waalwijk.
In Nederland wordt accijns geheven op alcohol, frisdrank, tabak en brandstof. De accijns is verrekend in de aankoopprijs. De overheid stelt ieder jaar de hoogte van de accijns vast. Accijns is een vast bedrag per liter benzine en diesel en per kilogram lpg.
In Europa is Oekraïne het goedkoopste land om te tanken, Euro95 benzine is daar 45% procent goedkoper (€0,99) dan in Nederland. Nederland is op IJsland na momenteel het duurste land om Euro95 te tanken. Opvallend is dat Diesel momenteel in België (€1,53) 4% goedkoper is dan in Nederland (€1,47).
Luxemburg is het goedkoopste land om te tanken
Wie echt goedkoop wil tanken, moet doorrijden naar Luxemburg. Benzine is daar al gauw 55 cent per liter goedkoper dan in Nederland. Diesel en lpg schelen dertig cent.
De hoge tarieven in Nederland komen vooral door accijnzen en belastingen. Ter vergelijking: wereldwijd kost een liter benzine gemiddeld 1,04 euro, vooral vanwege de lagere belastingen.
De overheid heft accijnzen en stelt deze elk jaar per brandstof vast. Bij Euro 95 benzine is dit 45,6% van de pompprijs. Opgeteld staat de prijs nu op €1,147.
Het kabinet heeft namelijk besloten om per 1 april, en dat is geen grap, de accijns op brandstof te verlagen. En dat scheelt flink in de kosten: ongeveer 20 cent voor een liter benzine en 13 cent voor een liter diesel. Op een volle tank van 40 liter, bespaar je hiermee tussen de 5 en 8 euro.
Duitsland verlaagt met ingang van vandaag de accijnzen op brandstof. De verlaging voor benzine is 30 cent per liter; die voor diesel 14 cent per liter. Ook de btw op brandstof wordt verlaagd.
Gemiddeld betaal je voor een liter benzine tussen de 40 (1,74 AED) en 50 eurocent (2,20 AED), een liter diesel kost gemiddeld 5 tot 8 eurocent meer.
Officieel is Hong Kong geen land, maar ze hebben wel de hoogste brandstofprijzen ter wereld. Je betaalt er bijna 2,609 euro per liter benzine.
De gemiddelde prijs voor deze periode is 51.67 (Russian Rouble), met een minimum van 51.60 (Russian Rouble) op 18-juli-2022 en een maximum van 51.79 (Russian Rouble) op 06-juni-2022. Ter vergelijking, was de gemiddelde prijs van benzine in de wereld voor deze periode 121.43 Russian Rouble.
Hong Kong. Daar is de benzine op het moment het duurste ter wereld. Nederland is met 2.517 dollar per liter echter een goede tweede. Monaco, Noorwegen en Finland maken de lijst compleet.
Een gallon is 3,8 liter. De brandstofprijs in Amerika ligt op dit moment tussen de $3.56 en $4.18 per gallon. Gemiddeld kun je rekenen op een prijs van 93 tot 1,10 eurocent per liter. Zoals je ziet is de benzine in Amerika veel goedkoper dan in Nederland.
Veelgestelde vragen over brandstofprijzen in Duitsland
De actuele prijs van Euro 95 in Duitsland is € 1,99. De actuele prijs van Euro 98 in Duitsland is € 2,06. De actuele prijs van diesel in Duitsland is € 2,15. De actuele prijs van LPG in Duitsland is € 1,13.