Wanneer je zonnepanelen installeert zonder een thuisbatterij, moet je de energie die door je zonne-installatie wordt opgewekt, meteen gebruiken. Dat is meteen ook het grootste nadeel. Zodra de zon onder is, ben je verplicht om (duurdere) elektriciteit van het net te halen.
Wekt u zelf elektriciteit op met zonnepanelen dan kunt u dit direct in huis gebruiken. Hiervoor betaalt u uiteraard niets aan uw energieleverancier. De opgewekte elektriciteit wordt direct naar uw apparaten gestuurd die erom vragen.
Wat is er nodig voor zonne-energie opslag? Allereerst hebt u dan natuurlijk batterijen (accu's) nodig. Hoe meer batterijen u hebt, des te meer energie u kunt opslaan. Die energie die in de batterijen is opgeslagen, moet wel weer beschikbaar komen in het net wanneer u dat wilt.
Een batterij zorgt ervoor dat u minder stroom van het net moet afnemen op momenten dat uw zonnepanelen geen of te weinig stroom produceren. Zo kan u dus uw zelfverbruik verder verhogen. Tot hoe ver uw zelfverbruik verhoogd kan worden, hangt onder andere af van de grootte van de thuisbatterij.
Je hebt ruim 6 tot 8 extra zonnepanelen nodig om je elektrische wagen op te laden. Op die manier behoud je de capaciteit van de andere panelen voor je huishoudelijke noden. Je kan de zonnepanelen ook combineren met een slimme laadpaal, maar dat moet niet per se.
De standaardprijs voor een Ikea thuisbatterij is zo'n 3.300 euro. De kostprijs is afhankelijk van het vermogen van de thuisbatterij. Een overzicht van de prijzen: Accu van 5 kWh: 3.758 euro (excl.
Een thuisbatterij plaats je meestal in de garage of berging. Wat de omvormer betreft, hangt dit af van het type dat je kiest. Een hybride omvormer (voor zowel de zonnepanelen als de thuisbatterij) hang je in de buurt van je thuisbatterij.
Niet volledig onafhankelijk: 100% onafhankelijkheid van het net onmogelijk. Schaarse grondstoffen: sommige batterijen bevatten schaarse grondstoffen. Milieubelasting: bepaalde thuisbatterijen zijn erg moeilijk te recycleren of op te ruimen.
Een deel van de stroom gebruik je namelijk zelf in de woning ook al ben je zelf niet thuis. Denk dan bijvoorbeeld aan sluipverbruik en apparaten als de koelkast en het ventilatiesysteem. De slimme meter kan alleen de stroom registreren die je levert aan het net of afneemt van het net.
De prijs van de batterijen zou in de toekomst kunnen dalen dankzij de opkomst van de elektrische auto. Batterijen van e-cars waarvan de capaciteit tot 80% gedaald is, kunnen namelijk in huis worden hergebruikt. Volgens het Blackrock Investment Institute zal de prijs per kWh tegen 2025 tot 420 €/kWh dalen.
Een gemiddeld huishouden gebruikt per jaar zo'n 3000 kWh aan stroom. Voor dit stroomverbruik heb je 10 gemiddelde zonnepanelen nodig. Maar dit is een gemiddelde van grote en kleine huishoudens. Ook de hoeveelheid apparaten, hoe zuinig deze zijn en of je elektrisch rijdt speelt een rol.
Pas als de batterij vol is, wordt de stroom terug op het net geïnjecteerd. Als de zon niet schijnt en je hebt wel stroom nodig in huis, wordt deze uit de thuisbatterij gehaald. Zodra de batterij leeg is, betaal je gewoon voor je energie die je van het net haalt.
Bij overcapaciteit mag de leverancier u een redelijk bedrag geven voor uw terug levering van rond de 6 a 7 cent per KWh. Let op: als je op jaarbasis evenveel stroom opwekt als verbruikt, zijn je variabele stroomkosten na salderen €0. Dat maakt in dit geval de hoogte van de vaste kosten des te belangrijker.
Maak daarom overdag zoveel mogelijk gebruik van de stroom uit zonnepanelen. Zet bijvoorbeeld energieslurpers als de wasmachine of de afwasmachine aan terwijl de zon op je panelen schijnt. Op deze manier verbruik je je zelf opgewekte elektriciteit in plaats van de elektriciteit van de energieleverancier.
Met voorschakelapparaten kun je de wasmachine, droger en vaatwasmachine ook automatisch aan laten gaan bij veel zonnestroom. Je moet dan natuurlijk wel 's ochtends zorgen dat deze apparaten gevuld zijn met was of vaat.
Als je meer stroom opwekt dan je zelf verbruikt, krijg je een terugleververgoeding van je energiemaatschappij. Dit heet ook wel een kale vergoeding. De terugleververgoeding ligt tussen de 4 en 9 cent per kWh. Hieruit wordt zo weinig winst gemaakt dat dit ook niet aantrekkelijk genoeg is voor de consument.
Als het donker wordt, heb je nog steeds stroom nodig. Deze stroom krijg je dan van je energieleverancier en zie je terug op de energiemeter. Natuurlijk zijn er ook dagen dat de zon schijnt, maar de woning de opgewekte energie niet nodig heeft. Bijvoorbeeld als je op vakantie bent.
Het is misschien wel het grootste misverstand in zonnepanelenland: het idee dat zonnepanelen in de winter helemaal niets opleveren. Een zonnesysteem draait op de zon, maar niet op de warmte ervan. Juist het licht van de zon wordt omgezet in energie. Ook op minder zonnige dagen doen zonnepanelen dus gewoon hun werk.
1. Tot 2031 mag je nog stroom salderen: dat is gunstig. Vanaf 2025 wordt het salderen wel afgebouwd. Vanaf 2031 kun je niets meer salderen.
Wat kost een thuisbatterij voor het opslaan van zonne-energie? De standaard thuisbatterij is een lithium-ion thuisbatterij. Een Lithium-ionbatterij van 6 kWh kost € 4.000 tot € 5.000. Dit is exclusief installatiekosten; soms moet je ook de omvormer apart kopen.
Zonnepanelen plaatsen is zowel nu als in de toekomst interessant en nog altijd rendabel. Door de afgebouwde salderingsregeling zul je wellicht geld verliezen, maar dat neemt per jaar heel weinig af, waardoor je jouw zonnepanelen-installatie nog steeds binnen 9 jaar kunt terugverdienen.
Omdat het om een sterk opkomende technologie gaat, is een thuisaccu nog aan de dure kant. Voor een thuisbatterij betaal je vandaag – afhankelijk van het merk en de capaciteit (gemiddeld van 3 tot 10 kWh) – tussen 4.500 en 10.000 euro. De bekendste merken zijn onder andere Tesla, LG, Mercedes, Philips en Huawei.
De opbrengst van je installatie is ongeveer 1.500 euro (dit is jouw besparing op stroom). Daarmee komt de terugverdientijd op 8 jaar.
Een lithium-ionbatterij stoot niet alleen ontvlambaar gas uit als deze heet wordt of brandt. Afhankelijk van de materialen in de batterij komen er ook een groot aantal giftige gassen vrij, bijvoorbeeld waterstoffluoride, dat zelfs in kleine doses levensbedreigend kan zijn.