Van de prijs van een liter benzine gaat in België zestig cent naar de overheid, plus 21 procent btw. Dat maakt de benzine wat goedkoper dan in Nederland. Maar ook de dieselaccijns is zestig cent, wat tanken in België voor dieselrijders duurder maakt. De lpg-accijns is ongeveer even hoog: negentien cent.
De prijzen van benzine, diesel en lpg verschillen in de Europese landen aanzienlijk. Dat wordt vooral veroorzaakt door de grote verschillen in accijnsheffing.
Waar je in Nederland ongeveer 1,96 euro kwijt bent aan een liter benzine, hoef je in België maar 1,68 te betalen. Bijzonder genoeg ben je met diesel voordeliger uit als je in Nederland je tank vol gooit voor 1,63 per liter, want in het land van de Vlaamse frieten betaal je ongeveer 1,69 euro voor een liter diesel.
Benzine is in Nederland trouwens veel duurder dan in Duitsland of België. Dat komt doordat de overheid heel veel belasting heft over benzine. Twee derde van het geld dat wij voor onze benzine betalen verdwijnt in de schatkist.
De actuele prijs van Euro 95 in België is € 1.88. De actuele prijs van E5 in België is € 1.95. De actuele prijs van diesel in België is € 1.86. De actuele prijs van LPG in België is € 0.64.
Vanaf 1 januari 2017 moeten Belgische tankstations de Super95 (hier heet dat Euro95) vervangen door E10. Voor sommige automobilisten betekent dat extra opletten bij het tanken over de grens.
De brandstof Euro 95 verdwijnt bij de Belgische pompen en wordt vervangen door E10, een benzinesoort waar niet elke auto tegen kan. Ongeveer tien procent van de auto's kan niet rijden op E10. Volgens de ANWB is een premiumbrandstof zoals SuperPlus 98 een goed alternatief, maar daar betaal je wel meer voor.
In Venezuela! De Amerikaanse website Zutobi.com heeft onderzoek gedaan naar de hoogste en laagste brandstofprijzen ter wereld. Daaruit blijkt dat Nederland na HongKong de hoogste brandstofprijzen heeft. Het is misschien een omweggetje, maar het goedkoopst tank je in Venezuela, voor € 0,03 per liter…
Aardolie is een fossiele brandstof waar voornamelijk producten als benzine en diesel van gemaakt wordt. Het wordt gewonnen uit olievelden en vervoerd naar raffinaderijen, waar het wordt verwerkt tot bruikbare producten. Ook in Nederland wordt het gewonnen, vooral in Schoonebeek-veld in Drenthe.
Voor een tankbeurt van 45 liter diesel betaal je in Nederland nu 94,50 euro, in België 90,45 euro en in Duitsland 95,40 euro. Met 17 cent per liter aan accijns minder, kost 45 liter diesel in Duitsland 89,1 euro. Duitsland wordt met beide brandstoffen dus het goedkoopste van de drie landen.
Oost Vlaanderen en Antwerpen zijn volgens onderzoek van website Infotalia de goedkoopste provincies om je brandstof bij te vullen. In de provincie Antwerpen betaal je voor Super 95 (E10) het minst in Balen.
Ook Duitsland, waar levensmiddelen gemiddeld 5% goedkoper zijn dan in België is populair. Voor zuiverproducten loopt het prijsverschil in Duitsland zelfs op tot 25% en ook alcoholische dranken zijn in Duitsland beduidend goedkoper. In Frankrijk zijn niet-alcoholische dranken dan weer 11% goedkoper dan bij ons.
Samengevat (gebaseerd op deze gegevens van juni 2023 van de EU): Het duurste land in de EU om benzine te kopen is Denemarken, waar benzine momenteel € 1,95 per liter kost. Het goedkoopste is Malta (€ 1,35 per liter)
Diesel is het goedkoopst in Luxemburg (€1,13) en Oostenrijk (€1,19), het is daar gemiddeld 22% goedkoper dan in Nederland. In Europa is Oekraïne het goedkoopste land om te tanken, Euro95 benzine is daar 45% procent goedkoper (€0,99) dan in Nederland.
Verschillen Nederlandse en Belgische brandstofprijzen
In België is de brandstof goedkoper. Als je bij de grens woont kan het daarom lonen om in België te tanken.
Een olie- of gasveld ligt gemiddeld op een diepte van 3 kilometer. Als een mijnbouwonderneming op zoek is naar olie of gas, wordt allereerst de ondergrond in kaart gebracht onder andere door middel van seismiek. Seismiek is een onderzoek naar aardlagen in de diepe ondergrond met behulp van geluidsgolven.
Volgens Campbell resten ons vandaag nog om en bij de 925 miljard vaten. Met de huidige consumptiegraad betekent dat nog 31 jaar olie. Maar door de stijgende vraag naar olie zal die periode dus korter uitvallen.
Bedacht door de Duitse chemicus Eilhard Mitscherlich
Op dat moment was het Duitse woord Benzin al ruim tien jaar oud. Het woord was namelijk in 1833 bedacht door de Duitse chemicus Eilhard Mitscherlich, die een olieachtige stof had gedistilleerd uit benzoëzuur.
Maar dat is niet zo verstandig, blijkt uit cijfers van de ADAC, de Duitse evenknie van de ANWB. Uit onderzoek blijkt namelijk dat Nederland het duurste land van Europa is om benzine te tanken. En er zijn maar een paar landen in Europa waar de diesel duurder is dan in Nederland.
Record duurste benzine ooit in Nederland vandaag gebroken: 2,504 euro per liter.
Actuele benzine en diesel prijzen in Dubai
Gemiddeld betaal je voor een liter benzine tussen de 40 (1,74 AED) en 50 eurocent (2,20 AED), een liter diesel kost gemiddeld 5 tot 8 eurocent meer.
Kan ik E5 en E10 door elkaar tanken? Ja, dit is mogelijk. Bij de meeste auto's is dit geen probleem. Heb je een oudere auto van zo'n twintig jaar of ouder, check dan eerst of deze bestand is tegen E10.
E10 is goedkoper en milieuvriendelijker dan E5, maar wegens de grotere hoeveelheid bio-ethanol niet voor alle auto's geschikt.
In principe is Aspen alkylaatbenzine gewoon mengbaar met E10- en E5-benzine, maar hoe lager het ethanolgehalte in de motor, hoe langer de houdbaarheid. Het is dus niet slim om de brandstoffen te mengen. Dit kan namelijk zorgen voor startproblemen.