Aardgas is fors duurder geworden door geopolitieke spanningen, en de elektriciteit die nodig is voor het comprimeren is ook flink duurder geworden. Voeg daarbij nog een stukje geldontwaarding door de hevige geldpersoperaties van de Europese Centrale Bank, en het resultaat is de CNG-prijs die we vandaag hebben.
De verdere ontwikkeling van CNG-wagens wordt stopgezet. De verkoopcijfers zouden te laag zijn, en er zou te weinig perspectief zijn voor de toekomst. De VW-groep wil nu volop inzetten op elektrische voertuigen op batterijen.
Afhankelijk van het model, kan u 300 à 800 kilometer op aardgas rijden. De totale actieradius van CNG-wagens met 'dual fuel tanks' bedraagt soms meer dan 1000 km.
Voordeel 1: CNG is goedkoper dan benzine
CNG kost gemiddeld €1,64 per kilo, terwijl de huidige benzineprijs (februari 2022) €2,16 per liter is. Daar komt bij dat je met een kilo CNG meer kilometers kunt maken dan met een liter benzine. Grofweg ligt de prijs per kilometer voor CNG zo'n 50-75% lager dan bij benzine.
CNG is goedkoper dan benzine en diesel, maar duurder dan LPG. Het is maar op een zeer beperkt aantal plekken verkrijgbaar, dus het rijden op CNG vergt enige planning. Met de ANWB Onderweg app kun je eenvoudig CNG-stations bij jou in de buurt vinden en direct de actuele prijzen per pomp bekijken.
De verbranding op aardgas is veel schoner voor je motor dan de verbranding op diesel en benzine, dit heeft dus ook zeker een effect op de gebruiksduur van de motor. De technologie voor CNG is vooral in Duitsland en Italië al geruime tijd bekend, er zijn immers in deze landen meer dan 1500 tankstations in totaal.
Verder hebben CNG auto's, net als LPG auto's ook een benzinetank en dus ook een benzineverbruik. Voor een CNG tank is zo rond de 15 kg tankinhoud gangbaar en dan in de regel een gemiddeld praktijkverbruik van ergens tussen de 6 en 7 kg / 100 km.
De uitstoot is inderdaad minder schadelijk dan die van diesel en benzine en is de prijs nog altijd een stuk gunstiger dan een litertje diesel of benzine. En thuis afvullen is ook nog een mogelijkheid want een nadeel is dat de verkrijgbaarheid relatief beperkt is.
Een veelbelovende toekomst
Cng is ongelooflijk efficiënt: de energie die gegenereerd wordt door 1 kg cng is equivalent aan die van 2 liter lpg, 1,3 liter diesel of 1,5 liter benzine. Omdat cng goedkoper is dan zowel diesel als benzine kunnen klanten genieten van een groter rijbereik aan een beperkte kost per kilometer.
CNG is een schonere fossiele brandstof dan LPG. Het is zelfs een milieuvriendelijk alternatief voor diesel, benzine en LPG. Dat geldt vooral voor de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) en fijnstof (PM10 of PM2. 5) die 35% lager zijn dan LPG en 70% lager dan een dieselmotor.
Bij CNG-voertuigen die specifiek voor deze brandstof zijn ontwikkeld, is wel milieuwinst te halen ten opzichte van een benzine-auto. De motorrijtuigenbelasting is voor LPG- en CNG-auto's hetzelfde en is hoger dan de belasting op benzinevoertuigen.Dat is een compensatie voor de lagere brandstofaccijns.
Echter, sinds vorig jaar is de CNG prijs fors gestegen. Waar men een aantal jaren rond de € 1,- per kilogram betaalde in bijvoorbeeld België, Nederland en Duitsland, is dat nu rond de € 4,- per kilogram!
Ook de ombouw van CNG naar LPG of van benzine naar LPG is mogelijk.
Het verbruik van een auto op aardgas is vergelijkbaar met dat van een zuinige dieselmotor. De prijzen van aardgas variëren met die van de marktprijzen, en liggen begin oktober 2023 tussen de €1,61 en €1,79 per liter. Die berekening per kilo maakt het vergelijken van deze brandstof voor je auto met andere wat lastiger.
CNG-auto's rijden uitsluitend op gas, tenzij de gastank leeg is.
Maar waarom is deze brandstof zo populair? Aardgas is 20 tot 30 procent goedkoper dan diesel en tot 40 procent goedkoper dan benzine. Daarnaast stoot een CNG-auto 90 procent minder fijne deeltjes en 30 procent minder CO2 uit dan een wagen op diesel of benzine.
Je kan CNG ook thuis tanken met een “slow fill”-compressor.
Waar je bij een auto op benzine of diesel rond de 40 euro betaalt voor een volle tank, betaal je bij een CNG-wagen 15 euro bij een tankbeurt. Dit is een aanzienlijk verschil dat je absoluut zult merken in je portemonnee! Bovendien is een CNG-wagen tot de helft stiller als een voertuig op diesel of benzine.
Uit de meest recente brandstofprijsvergelijking van de FOD Economie blijkt dat CNG in België op dit moment gemiddeld de duurste brandstof is. Gemiddeld kost 100 kilometer rijden op CNG 11,1 euro, voor benzine 95 is dat 10,8 euro en voor diesel 9,8 euro.
Er zijn een aantal voordelen verbonden aan rijden op CNG. CNG is minder milieubelastend dan de klassieke fossiele brandstoffen. Het stoot tot 95 % minder stikstofoxyden (NOx), 20 % minder broeikasgassen (CO2) en tot 90 % minder fijnstof uit dan een dieselvoertuig. Een CNG-bus stoot geen roet uit.
veilig: de productie van CNG-voertuigen is aan de strengste normen onderworpen. De tank is in het chassis geïntegreerd en is zeer sterk; de duurzaamheid ervan werd aangetoond tijdens tal van crash tests. Dankzij deze veilige technologie kunt u veilig op de weg en parkeert u zonder enig risico in ondergrondse parkings.
“Jazeker!Ondanks dat de olieprijs en daarmee de prijs van benzine op dit moment laag is, is rijden op LPG nog steeds interessant voor veel mensen”, zegt Bart van Aerle, CEO van Prins Autogassystemen. Prins heeft jaren geïnvesteerd in LPG-systemen die zelfs in de nieuwste auto's kunnen worden ingebouwd.
Een aardgasauto heeft een gemiddelde tankinhoud van 15 tot 30 kilogram. Hier kan gemiddeld tussen de 200 tot 350 km mee worden gereden, daarna schakelt de auto over op zijn benzinetank.
Een LPG-auto stoot minder CO2 en stikstofoxiden uit dan dezelfde auto op diesel of benzine, maar CNG is nóg weer schoner. LPG lijkt met een literprijs van € 0,715 goedkoper dan een kilo CNG van € 0,999 maar door de hogere energie-inhoud van CNG haalt een CNG voertuig al gauw een kwart meer kilometers uit een kilo.
U kunt de gewichtstoename van uw personenauto berekenen door de inhoud van de gastank te vermenigvuldigen met 0,8. Dus voor een auto met een gastank van 60 liter bedraagt de gewichtstoename voor de motorrijtuigenbelasting 48 kilo.