De productie van kwalitatief hoogstaande carbon modellen is vrij prijzig, omdat hiervoor de constructie van een titanium "skelet" vereist is om ondoordringbaarheid te garanderen, die vervolgens onder hoge druk wordt overgoten met een mix van hars en koolstofvezel.
We weten dat de kernproductietechnologie van koolstofvezel in handen is van een paar ontwikkelde landen zoals Japan en de Verenigde Staten, en de koolstofvezelachtige kracht die in China wordt geproduceerd is niet aan de vereiste. Daarom is in principe de gebruikte koolstofvezel afhankelijk van invoer, dus de prijs is.
Nadelen van een carbon frame:
Een harde klap kan het materiaal doen scheuren of breken, wat vaak niet te repareren is. Reparatie: Schade aan een carbon frame is duurder om te repareren dan schade aan een aluminium frame. Op een carbon frame zit daarentegen vaker langer garantie dan op een fiets met een aluminium frame.
Veel experts classificeren koolstofvezel zelfs als sterker dan staal. Er zijn verschillende redenen waarom koolstofvezel als sterker wordt beschouwd dan staal. Allereerst is koolstofvezel erg licht maar toch erg sterk.
Wat is Carbon(koolstofvezel)?
Koolstofvezel is een materiaal dat bestaat uit extreem dunne vezels van koolstof. De vezels met een dikte van ca. 5-10 micrometer bestaand uit langgerekte koolstofkristallen die min of meer evenwijdig zijn met de vezel..
De kosten van carbon reparatie variëren afhankelijk van de omvang van de schade. Een kleine reparatie met epoxyhars kost meestal tussen €50 en €100.Een grotere reparatie kan meer dan €1.000 kosten.
Carbon staal is een speciaal soort staal met een hoog koolstofgehalte. Hierdoor blijft het lemmet van het mes langer sterk en heeft het een hoge hardheid. Dit materiaal heeft in gebruik ook een keerzijde. Door het hoge percentage koolstof in het lemmet van deze messen is het erg gevoelig voor roesten.
Kortom, koolstofstaal is een van de veiligste vormen van staal om te gebruiken voor het bereiden van voedsel om te koken, omdat het geen giftig elementen. Dus elk mes gemaakt van koolstofstaal zal veilig zijn voor mensen.
Titanium combineert een hoge hardheid met een hogere veerkracht in vergelijking tot staal. Titanium frames kunnen zeer hoge belastingen aan voordat ze eventueel vervormen. Voordeel van titanium ten opzichte van carbon is dat bij een valpartij de kans vele malen kleiner is op een breuk of scheur.
De levensduur van carbon is oneindig maar toch blijft carbon wel gevoelig voor directe impact. Gelukkig is een carbon frame gemakkelijk te repareren en wanneer dit goed wordt gedaan heeft het geen invloed op de levensduur van je frame.
Verreweg de belangrijkste eigenschap van carbon weefsel, die het materiaal zo populair heeft gemaakt, is de stevigheid. Het weefsel is erg sterk en kan daardoor gerust voor zwaar mechanisch belaste projecten worden gebruikt.
Carbon geeft wat meer comfort
Carbon kan bovendien zo worden opgebouwd, dat het comfort geeft, maar ook zijn stijfheid behoudt in de richtingen waarin dat belangrijk is. Aluminium heeft daarentegen de naam dat het onbuigzaam is, en dus minder comfortabel. Toch valt dat tegenwoordig vaak heel erg mee.
Carbon is zeer kwetsbaar
Zo kan carbon breken of kan er een deuk of scheur in het materiaal ontstaan waar je niet zo blij mee bent. Dit kan gevaarlijk worden als je ermee door blijft fietsen.
Is carbon black brandbaar? Ja, carbon black is geclassificeerd als een brandbare stof. Het is dus verstandig het uit de buurt te houden van alle ontstekingsbronnen inclusief warmte, vonken en vlammen.
koolstof profielen worden niet gemaakt om later in een ander hoek te buigen. De kracht van koolstof vezel licht hem in het feit dat de meerderheid van de vezel uni-directioneel is aangebracht tijdens het "pultrusie-proces".
Geschikt voor inductie? Absoluut. Maar zet de inductieplaat niet te hoog. Als je je plaatstalen pan wilt verplaatsen, til hem altijd op en verschuif deze niet.
Cast iron (gietijzer) pannen
Wanneer je gietijzeren pannen gaat kopen, weet je zeker dat ze levenslang meegaan. Het is een zwaar en duurzaam materiaal, bestand tegen hoge temperaturen.
Gietijzer zorgt voor een contantere warmte dan RVS en geleidt beter waardoor dit bij uitstek geschikt is om te grillen. Je krijgt er perfecte grillstrepen door. Is het rooster goed ingebakken, dan voorkomt deze juist dat je product zal aanbakken.
Carbon kan erg goed tegen warmte, het weefsel zal dus niet vervormen, zacht worden of smelten door hitte.
In carbon kan je prima boren hoor met inderdaad een scherp staalboortje.
Carbon reparatie is het maken van een breuk of verbrijzeld deel. Dankzij de ontwikkeling van zowel technieken als materialen (zoals carbonweefsels en epoxyharsen) is het repareren van carbon tegenwoordig een volwaardig alternatief. Ook is reparatie vele malen goedkoper dan de aanschaf van een nieuw frame.
Carbon zul je in principe altijd moeten spuiten. Onder invloed van UV-licht neemt de kwaliteit van de hars namelijk af. Je zou ook de 3T onderdelen kunnen schuren en opnieuw lakken met blanke lak en eventueel wat blauws. Dat is een hele hoop minder werk en het resultaat zal verder prima zijn.
Tijdens het zagen van carbon moet er een vezelstructuur doorbroken worden. Een aantal gereedschapsspecialisten - zoals Cyclus, Birzman, Parktool, Pro en VAR – levert hiervoor een speciale zaag. VAR kiest daarbij voor een speciaal tandprofiel, terwijl de andere merken opteren voor een wolfraam carbide zaagblad.
Ja, dat kan ! Het proces van het repareren van een carbonvezelfietsframe dat gebarsten, beschadigd of gespleten is, is om nieuwe carbonvezels te leggen en deze in dezelfde richting als de originele vezels te epoxyharsen. Het eindresultaat is een sterker fietsframe dan de originele constructie met een verwaarloosbare gewichtstoename.