Albert Heijn begint zijn winkel in de tijd van de industriële revolutie. Die zet de hele economie op zijn kop. Ambachtslieden en rondreizende verkopers verdwijnen, de welvaart neemt toe, er komen veel meer producten op de markt. Door te specialiseren speelt Albert Heijn in op de tijdgeest.
Albert Heijn snapt dat beter eten voor iedereen anders is, maar wat we uiteindelijk allemaal willen is hetzelfde: ons goed voelen, lekker in ons vel zitten. Door gezonder te eten. Door te weten waar ons eten vandaan komt en er samen van te genieten. Door een bijdrage te leveren aan het beter achterlaten van de aarde.
De missie van Albert Heijn (AH) is 'het alledaagse betaalbaar en het bijzondere bereikbaar'. De klant staat bij AH centraal en de belofte aan de klant is tweeledig. Op de eerste plaats heeft AH alle dagelijkse boodschappen in huis van een uitstekende kwaliteit voor een betaalbare prijs.
Vooral luxe producten in de bonus
Albert Heijn is met de (sinds begin dit jaar helaas in de ban gedane) Hamsterweken een soort pionier geweest met grote kortingen. Helaas zijn het vaak wel luxe producten waarop deze grote kortingen worden gegeven. Veel mensen zullen ook zeggen onnodige en ongezonde producten.
Een aantal belangrijke kenmerken van Albert Heijn zijn: airmiles, breed assortiment, verschillende prijsklassen, status, non-foodartikelen, speciaalzaak artikelen, appie-app*, ruime openingstijden, luxe omgeving/sfeer winkel, spaaracties, bonusaanbiedingen, landelijke tv reclame, kinderhoek, kwaliteit producten, korte ...
Of het succes van Albert Heijn -door Nederlanders ook wel liefkozend 'Appie' genoemd- die eerste golf van nieuwsgierigheid zal overleven, zal nog moeten blijken. Voor de Nederlandse keten is deze winkel strikt genomen trouwens haar eerste echte test in ons land.
Albert Heijn heeft veruit het meeste winkels, zo'n 360 meer dan Jumbo, en het hoogste marktaandeel per winkel 0,036%. Maar waarschijnlijk heeft Albert Heijn ook de duurste winkels op de beste locaties, die brengen dan wel het meest op maar wat houdt je eraan over?
Volgens de meest recente prijspeiling van de Consumentenbond was Jumbo, afhankelijk van het filiaal, de goedkoopste supermarkt. De Spar was de duurste supermarkt. Let op, Jumbo hanteert per winkel verschillende prijsniveau's. Zie hier welk prijsniveau de Jumbo bij jou in de buurt hanteert.
Spar is de duurste supermarkt. Daar zijn A-merken 12% duurder. Aldi en Lidl staan door het geringe aanbod van A-merken niet in de ranglijst. Maar in een vergelijking van 22 dezelfde A-merken bij beide supermarkten is Aldi ruim 5% duurder dan Lidl.
Lidl is de goedkoopste met huismerken, Albert Heijn nét iets duurder dan Jumbo. De verschillen zijn klein, maar Lidl is de goedkoopste supermarkt als het om huismerken gaat. Aldi en Lidl hebben traditiegetrouw de goedkoopste huismerken, maar nu staat Lidl alleen aan kop.
Onze Ethische Code is onze leidraad. Het definieert hoe we de waarden van Ahold Delhaize – Integrity, courage, teamwork, care en humor - uitdragen om zo het vertrouwen te winnen van de mensen voor wie we ons inzetten.
De slogan van Albert Heijn is oud en vertrouwd: "Gewoon bij Albert Heijn". Albert Heijn heeft door prijzen structureel te verlagen en gewoon op de oude voet door te gaan, het dure imago grotendeels van zich af weten te schudden. En daarmee is AH nog altijd DE supermarkt van Nederland.
Met 980 vestigingen is Albert Heijn wel de grootste supermarktketen, gevolgd door Jumbo met 669 vestigingen en Aldi met 494 vestigingen.
Hier hebben ze 'Peapod', en doet hetzelfde als Albert.nl: je online bestelde boodschappen offline bij je thuis brengen. Het enige verschil is de branding: Peapod heeft een eigen huisstijl daar waar Albert.nl duidelijk aan Albert Heijn gelieerd is.
Volgens de consumentenbond is de Jumbo inderdaad de goedkoopste supermarkt van Nederland. De consumentenbond kijkt in haar onderzoek naar de prijs van de 110 meest gekochte A-merken.
Momenteel heeft de retailer vier eigen merken: AH Basic (laagste prijs), AH Huismerk (middensegment), AH Excellent (premium) en AH Biologisch.
Als je een mix van huismerken en nationale merken koopt, zijn Colruyt en Albert Heijn de goedkoopste supermarkten om je boodschappen te doen.
Lidl en Aldi hebben al jaren het imago dat ze de allergoedkoopste supermarkten van Nederland zijn. Toch blijkt uit dit onderzoek dat dat helemaal niet zo is. Sterke nog. Koop je bij Albert Heijn echt alleen maar de budgetmerken, dan ben je daar net zo duur uit als bij Lidl en Aldi.
Picnic is de goedkoopste online supermarkt in vergelijking met Jumbo en Albert Heijn. . Maar het zijn geen grote verschillen. Daarbij hebben het bezorgmoment en kortingsacties ook invloed op de totaal prijs, dus kan het zijn dat een van de andere twee toch goedkoper is.
De Consumentenbond legde in april 2022 de prijzen vast van 175 A-merk producten bij 12 landelijke supermarktketens. Daarbij kwam Dirk kwam als goedkoopst voor A-merken uit de bus. Die zijn daar namelijk 7 procent goedkoper dan gemiddeld. En Spar is de duurste supermarkt.
Boodschappen gemiddeld een vijfde duurder: deze producten kennen de hardste prijsstijging. Consumenten zijn nu gemiddeld bijna een vijfde meer kwijt om hun boodschappenkarretje te vullen dan elf maanden geleden. Pasta, brood en zuivel stegen nog meer in prijs dan dat gemiddelde, stelt marktonderzoeker GfK na onderzoek.
De kleinere oppervlakte van veel winkels maakt dat de Spar een beperkter assortiment heeft, waardoor volgens Moers minder budgetproducten in het aanbod zitten. Het prijsverschil komt volgens de Spar ook doordat in de winkels alleen duurder brood van ambachtelijke bakkers wordt aangeboden.
Wel komt uit onderzoek dat de Albert Heijn het beste betaald van alle supermarkten.
Goedkoopste supermarkt 2022
Dat was volgens onderzoek van het televisieprogramma Kassa jarenlang het geval. In 2022 is er een andere winnaar. Jumbo blijkt dit jaar de goedkoopste supermarkt te zijn. Op de tweede plek is Plus geëindigd.
Met een bereik van 15 miljoen Albert Heijn shoppers per week, 4,2 miljoen Allerhande-lezers per maand en 1,5 miljoen bezoekers van AH.nl beschikken we over een unieke database met interessante inzichten.