Het voornaamste nadeel dat in verschillende onderzoeken naar voren komt, is dat te veel huiswerk averechts werkt. Het heeft een tegenovergesteld effect en is daarmee dus niet effectief. Als er bij een leerling verzadiging optreedt, uit zich dat in desinteresse en fysieke, maar vooral emotionele vermoeidheid.
Huiswerk afschaffen heeft dus vele voordelen. De scholieren hebben minder aan hun hoofd, dus minder stress. Als ze meer vrije tijd hebben kunnen ze wat aan sport doen en aan hun sociale contacten werken en als ze aan een sport doen is dat lichamelijk en geestelijk weer goed.
Dat huiswerk effect heeft op schoolprestaties, is overtuigend aangetoond in twee omvangrijke Amerikaanse metastudies. De conclusie is eenduidig. 1) Leerlingen die huiswerk maken, presteren beter. 2) Hoe meer tijd leerlingen besteden aan huiswerk, des te beter zijn hun scores.
Bij huiswerkvrije scholen hoef je geen externe dure huiswerkbegeleiding in te schakelen. Zonder huiswerk is er minder kansenongelijkheid voor leerlingen. Alternatieven voor huiswerk bieden meer eigenaarschap over het leerproces.
Huiswerk maken kan een positief effect hebben op de leerprestaties, al geldt dit niet voor alle leeftijden. Naast de leeftijd van een leerling spelen ook andere factoren een rol in het effect van huiswerk, zoals het doel van het huiswerk, de feedback van de leraar en de leefomgeving van de leerling.
Het geheim: in Finland zijn de schooldagen en het schooljaar korter en de kinderen krijgen er geen huiswerk.
Huiswerk is bedacht door pedagoog Jan Geluk. Hij stelde in 1882 vast aan welke eisen huiswerk moest voldoen. Hij zag huiswerk als een middel voor kinderen om zich zelfstandig de stof eigen te maken.
Er zijn geen algemene regels over hoeveel huiswerk leerkrachten mogen geven. Je leerkrachten en je school mogen dus zelf kiezen hoeveel huiswerk je krijgt.
Hoeveel huiswerk krijg je nu eigenlijk? Je moet rekenen op ongeveer 1,5 uur gemiddeld per dag. Soms heb je meer en soms heb je minder huiswerk.
Huiswerk zorgt ervoor dat leerlingen de leerstof beter onthouden en begrijpen, doordat ze hun kennis en vaardigheden verfijnen en uitbreiden. Volgens Marzano (2007) bepaalt de wijze waarop de docent omgaat met het huiswerk mede het effect ervan.
Wat doet groep 6 aan huiswerk? Groep 6 heeft minimaal 1x per week of een (zaakvak-)toets of schriftelijk huiswerk. Dat is maakhuiswerk van bijvoorbeeld geschiedenis of aardrijkskunde. Ook hebben de zesde groepers voor taal het bekende Nieuwsbegrip XL en Bloon (kan ook in dag- of weektaak).
Doe het dus direct zodra je thuiskomt van school. De meeste leerlingen maken het huiswerk de dag voordat het ingeleverd moet worden (of diezelfde dag nog tijdens een tussenuurð). Je kunt het huiswerk ook direct maken op de dag dat je het opgegeven krijgt. Zo ben je je schoolwerk altijd een stapje voor.
Het meeste huiswerk maken ze onder meer in Italië, Ierland, Roemenië en Rusland: zeven uur of meer per week. Nederland zit daar net iets onder met ongeveer zes uur per week. Een opvallende uitschieter is Shanghai, waar leerlingen maar liefst veertien uur per week aan hun huiswerk zitten.
Volgens de wet moet elke school een leerlingenstatuut hebben, waar de schoolleiding en de leerlingenraad afspraken maken over de regels op school. Daar staan bij veel scholen ook regels in over huiswerk en proefwerken.
Huiswerk is werk dat leerlingen thuis moeten uitvoeren voor hun school of studie. Het kan gaan om leerwerk of maakwerk. Huiswerk kan veel vormen aannemen: van het aanleren van woorden tot gegevens opzoeken in een bibliotheek. Bij maakwerk kun je denken aan invuloefeningen, maken van een herbarium of een boekbespreking.
Opvallend zijn vooral de zwakke prestaties van de Verenigde Staten (28) en Zweden (35). Het laagst genoteerde land van Europa is Albanië op de 63e plaats.
In het Finse onderwijs zijn differentiatie, gepersonaliseerd toetsen en keuzevrijheid belangrijke elementen waaraan door middel van gepersonaliseerd leren invulling kan worden gegeven. De digitale infrastructuur, noodzakelijk om gepersonaliseerd leren te faciliteren, is goed op orde op Finse scholen.
Huiswerk was, naast de openbare lessen die ouders zo nu en dan konden bijwonen, een manier om ouders te informeren over 'de opvoeding en de ontwikkeling die de school bedoelt'. Maar bovenal werd het huiswerk gegeven als middel 'ter bevestiging van het vroeger geleerde'.