F1-helmen anno nu Hedendaagse Formule 1-helmen bieden niet alleen bescherming bij een (zware) crash. Ze beschermen een coureur tevens tegen rondzwervende objecten. Meerdere coureurs liepen in het verleden blijvend letsel op door toedoen van losse voorwerpen op het circuit.
Een degelijke motorhelm kost je al gauw een euro of 300, een F1-helm wordt al snel duurder dan 20.000 euro. En coureurs gebruiken er gerust 15 per seizoen! De buitenste schaal is opgebouwd uit ongeveer 20 lagen van verschillende materialen.
F1-coureurs verliezen tijdens een race gemiddeld twee tot drie kilo lichaamsgewicht, grotendeels door het zweten. Om te controleren of een auto (en coureur) samen netjes aan het minimumgewicht voldoen, weegt de FIA zowel de auto als coureur na afloop van een Grand Prix.
Waarom worden coureurs na een race gewogen? Ja, F1-coureurs worden na een Grand Prix om twee redenen gewogen. De eerste is om te meten hoeveel gewicht de coureur tijdens de race is kwijtgeraakt en de tweede reden is om te kijken of de coureur en de auto nog steeds op het minimale gewicht uitkomen.
Al jaren is Alberto Dall'Oglio een graag geziene gast in de Formule 1. De Italiaanse CEO van TECA25, het zusterbedrijf van Schuberth dat de helmen maakt van onder andere Max Verstappen, reist lang niet alle Grands Prix af. Maar waar hij komt is het welkom steevast warm.
De Strada KinetiCore en de Vento KinetiCore. Ziedaar de twee helmen die Wout van Aert samen met Red Bull en Lazer ontwierp.
De Lazer Sphere Race Fietshelm de tophelm uit het assortiment van Lazer. De helm is gemaakt van de beste materialen, wat zorgt voor een laag gewicht en uiteraard voor een veilige helm. Deze Sphere komt in speciale Team Jumbo-Visma uitvoering, zodat jij je Jumbo-Visma outfit compleet kunt maken met helm!
Zelf heeft de tweevoudig wereldkampioen van Red Bull wel oog voor het op peil houden van zijn vochthuishouding. Verstappen drinkt in Singapore maximaal een liter water. “Het probleem is alleen dat het water heel snel opwarmt. Dan wordt het net thee of koffie en daar hou ik niet zo van.
Eén set van vier banden kost dus ongeveer 1500 euro. De dertien sets die elke coureur mee moet nemen naar een Grand Prix-weekend leveren een totaalbedrag van 19.500 euro op, aangezien een team twee rijders heeft komt dat getal per raceweekend voor een Formule 1-renstal op 39.000 euro te liggen.
De motor van een Formule 1-auto is een krachtige 1,6 liter V6-turbomotor met hybride technologie. Deze motor produceert ongeveer 1000 pk, wat ongeveer gelijk is aan het vermogen van tien personenauto's. De motor is ontworpen om een hoog toerental te kunnen draaien, tot wel 15.000 toeren per minuut.
In meeste gevallen verlaat het vocht het lichaam dus op een andere manier. Wanneer het echt niet anders kan dan plast de coureur gewoon in zijn broek. Hij heeft natuurlijk geen tijd om te stoppen. Want als hij stopt om te plassen dan verliest hij heel veel tijd en dus de wedstrijd en dat wil de coureur natuurlijk niet!
Bij de wat minder intensieve races is dit niet altijd een direct probleem, maar op sommige circuits kan het echt een nadeel of zelfs gevaarlijk zijn. Formule 1-coureurs drinken daarom voorafgaand aan een race vaak anderhalve liter water. Dan begrijp je ook ineens een stuk beter waarom ze soms in hun stoeltje plassen.
Tegenwoordig moet de brandstof in de Formule 1 voorzien zijn van 10 procent ethanol (beter bekend als E10), waardoor deze duurzamer wordt. De auto's verbruiken ongeveer 135 liter brandstof per Grand Prix, wat een derde minder is dan de V8-motoren verbruikten.
Voor motoren die worden ingekocht bij een motorleverancier, wordt al gauw 4 tot soms wel 10 miljoen euro neergelegd. Een gigantisch bedrag dat alleen maar oploopt door het optimaliseren en onderhouden van de motor.
Dit kost een complete Formule-1 raceauto
Doordat er geen directe verkoop van de Formule-1 raceauto's plaatsvindt is er geen prijskaartje te vinden. In het online magazine van Red Bull lezen we dat je voor een complete raceauto moet rekenen op een prijs van rond de $15,9 miljoen.
Naar verluidt kost één enkele motor tussen de vier en tien miljoen euro, en dan hebben we het nog niet eens over de research- en ontwikkelingskosten van de motormaker. Zo investeerde Honda sinds 2015 maar liefst een miljard euro in haar Formule 1-project.
De circuitauto heeft een 3,8-liter V6 goed voor 500 pk en 600 Nm. Door zijn lage gewicht (1.120 kilogram) trekt de Renault in slechts 2,7 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. Het feest stopt pas bij 299 kilometer per uur. Voor de raceauto van 290.000 euro betaalde Max Verstappen, je voelt hem al aankomen, niets.
Het is moeilijk om een prijskaartje te hangen aan een huidige F1 wagen. Een F1-team mag in het seizoen 2022 145,6 miljoen dollar uitgeven (net gecorrigeerd voor hogere transportkosten plus inflatie).
Inkomsten worden verdeeld onder de teams, die volgens vaste percentages bedragen doorgeven aan de coureurs. Max Verstappen is met een inkomen van zo'n 64 miljoen euro per jaar momenteel de best verdienende Nederlandse sporter. Hij bewoont in Monaco een huurappartement, dat zo'n achttien mille per maand kost.
Verstappen werd geboren op 30 september 1997 in Hasselt, België.
De Formule 1-coureurs doen het vaak genoeg. Zomaar je helm even afzetten en een slok uit een beker drinken lukt natuurlijk niet. Het geavanceerde drinksysteem zorgt ervoor dat dit niet hoeft. Althans, bijna altijd dan.
In januari 2017 begon Piquet een relatie met de Russische F1-coureur Daniil Kvjat en het koppel kreeg in juli 2019 een dochter. Enkele maanden na de geboorte van hun dochter kwam er een einde aan de relatie. Sinds oktober 2020 heeft Piquet een relatie met de Nederlandse Formule 1-coureur Max Verstappen.
Team Jumbo-Visma is een schaatsploeg die onder leiding staat van Jac Orie en assistent-coaches Sicco Janmaat en Ben Jongejan.
Richard Plugge is sinds 2013 directeur/eigenaar van de wielerploeg Team Jumbo-Visma.
De gemiddelde levensduur van een helm is 5 tot 7 jaar, voordat deze aan vervanging toe is.