AutoWeek zocht uit waarom Max Verstappen startnummer 33 had gekozen toen hij in de hoogste klasse van de autosport ging rijden. In de Formule 1 mogen coureurs sinds 2014 hun eigen startnummer kiezen.Dat mag echter niet nummer 1 zijn.Dat is namelijk voorbehouden aan de regerend wereldkampioen.
Deze regels gelden voor de maximale ononderbroken rijtijd: De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur. Na 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten. Deze 4,5 uur rijtijd mag ook worden opgeknipt in twee delen.
Hamilton pakte in 2008 zijn eerste wereldkampioenschap en moest toen gedwongen met nummer 1 rijden. Dat beviel hem niet helemaal. “Het zag er niet zo mooi uit op de auto.
Waarom rijdt Max Verstappen met nummer 33? Als kind had Max Verstappen het geluksgetal 3. In de Formule 1 was dit getal al bezet door Daniel Ricciardo, waarna Verstappen koos voor 33. “Voor dubbel geluk”, grapte hij bij de bekendmaking van zijn startnummer.
Max Verstappen is wereldkampioen, de nummer één van de wereld. En dat betekent dat hij als beloning volgend jaar zijn startnummer 33 mag inwisselen voor startnummer 1. Niet alle coureurs kiezen hiervoor, maar Max doet dat wel.
Max Verstappen heeft veel leeftijdsrecords in de Formule 1 op zijn naam staan, maar niet die van de jongste wereldkampioen ooit. Dat is en blijft de Duitser Sebastian Vettel, die 23 jaar en 134 dagen oud was toen hij in 2010 de eerste van zijn vier wereldtitels veroverde.
De kleinste coureur op de Formule 1-grid is met afstand Yuki Tsunoda. De Japanner is elf centimeter korter dan de op een na kortste coureur: Lando Norris. Het zorgt ervoor dat de coureur meteen ook met afstand de minst zware coureur is in de Formule 1. Door zijn lengte weegt hij namelijk maar ongeveer 54 kilogram.
Lewis Hamilton – 35,76 %
Sir Lewis Carl Davidson Hamilton betrad het podium van de topklasse in 2007 en evenaarde in 2020 het record van Michael Schumacher door voor de zevende keer tot wereldkampioen Formule 1 te worden gekroond.
“Ik start altijd met nummer 44, omdat dit het nummer is dat ik op mijn kart had, toen ik acht jaar oud was. Het was mijn vaders registratienummer; F44. Dus elk jaar is een nieuwe kans om op te staan voor de uitdaging.”
De eerste afmelding is binnen. Coureur Sebastian Vettel heeft enkele dagen voor de openingsrace van het seizoen positief getest op het coronavirus. De viervoudig wereldkampioen moet daarom de Grote Prijs van Bahrein overslaan. Zijn landgenoot Nico Hülkenberg vervangt Vettel bij de renstal Aston Martin.
De oudste wereldkampioen Formule 1 aller tijden
Dat record staat namelijk op naam van de legendarische Juan Manuel Fangio, die met zijn 46 jaar en 41 dagen zich in augustus 1957 kroonde tot oudste wereldkampioen ooit. Een record dat vandaag de dag dus nog steeds overeind staat.
Tijdelijke of levenslange gevangenisstraf
Een gevangenisstraf kan tijdelijk (maximaal 30 jaar), of levenslang zijn. De levenslange gevangenisstraf is de zwaarste straf die Nederland kent. Alleen mensen die de meest ernstige misdrijven hebben gepleegd krijgen deze straf. Het gaat dan bijvoorbeeld om moord of terrorisme.
Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
Er zit geen limiet op hoe vaak een coureur DRS mag gebruiken, al is dit in andere takken van autosport (DTM) wel het geval geweest. In de kwalificatie of vrije trainingen is de coureur vrij om zijn DRS te activeren binnen de aangewezen DRS-zones. DRS kan alleen gebruikt worden in DRS-zones.
Het gewicht is toegenomen van 752 naar 795 kilo. Red Bull zit aan de zware kant, vermoedelijk omdat het ook wat zwaardere onderdelen in het chassis heeft gebruikt. Met een enerverende zege in Saoedi-Arabië sprokkelde wereldkampioen Max Verstappen zijn eerste punten. Dit is na twee races de WK-stand.
80 kilo voor een coureur.
Dat geeft ruimte voor een hoop speculatie, maar dat blijkt niet nodig: Fernando Alonso gaat volgend jaar naar Aston Martin om daar Vettel te vervangen. Het team meldt dat het gaat om een meerjarig contract. Alonso is zelf tweevoudig wereldkampioen in de F1 en werd vorige week 41 jaar oud.
In 1984 werd hij Nederlands kampioen bij de junioren. Hij bleef succesvol en won in 1989 een groot aantal internationale races en twee Europese titels. Anno 2016 is hij nog steeds actief in de kartsport; bij de begeleiding van karters en bij het team van CRG Holland.
Op 23 december 2009 werd bekendgemaakt dat Schumacher in 2010 zijn comeback zou maken. Op 14 maart 2010 keerde Schumacher, rijdend voor Mercedes GP met startnummer 3, terug op de grid.
Startnummer 1
Motorsport Stats heeft een lijst samengesteld met de coureurs die dit nummer het vaakst hebben mogen dragen. Schumacher verscheen zoals gezegd in totaal 120 keer met startnummer 1 aan de start. Hij werd in totaal zeven keer wereldkampioen.