Mobiele gegevens/data en dataroaming moeten beiden aanstaan. Dit schakel je in tussen de instellingen van je telefoon. Mobiele gegevens/data zorgen ervoor dat je gebruik kan maken van het internet en dataroaming zorgt ervoor dat je verbinding kan maken in het buitenland met buitenlandse zendmasten.
Ga naar de mobiele netwerkinstellingen van uw telefoon en voer de volgende controles uit: De dataroamingservice moet ingeschakeld zijn . De netwerkmodus van uw telefoon moet op automatische netwerkselectie staan. De mobiele netwerken moeten ingesteld zijn op 4G of LTE (zelfs als u een 5G-netwerk gebruikt).
Controleer of uw gsm compatibel is met het netwerk op uw bestemming (2G/3G/4G). Sommige operatoren in het buitenland hebben geen 2G-netwerk meer. Als uw gsm nog van een oudere generatie is, bestaat de kans dat u geen verbinding kan maken met het 3G/4G-netwerk.
Roaming activeren op uw EE-a/c, niet alleen op uw apparaat, is cruciaal voor het gebruik van uw contract-SIM in het buitenland. Vaak is het eenvoudig om de telefoon opnieuw op te starten . Probeer ook handmatig een netwerk te selecteren in plaats van automatisch. Anders moet u CS bellen om uw roaming te activeren.
Start je apparaat opnieuw op.
Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is. Zo niet, dan zet je mobiele data uit en wifi aan en check je het opnieuw.
Roaming niet ingeschakeld voor uw abonnement : Een van de meest voorkomende redenen waarom uw internationale roaming niet werkt, is omdat het nooit is ingeschakeld. Het kan zijn dat uw abonnement bij uw provider geen roamingmogelijkheden bevat of dat uw thuisprovider internationale roaming niet heeft ingeschakeld.
Het kan zijn dat je provider geen dekking heeft in het land waar je naartoe reist. Controleer dit voordat je vertrekt door contact op te nemen met je provider of hun website te raadplegen. Zoek naar een lokale netwerkpartner: De meeste providers hebben overeenkomsten met lokale netwerkproviders in andere landen.
Controleer de roaminginstellingen van uw apparaat en start uw toestel opnieuw op . Controleer in de instellingen van uw mobiele toestel of u ook hier uw roaming hebt ingeschakeld. Start vervolgens uw toestel opnieuw op.
Gebruik je in het buitenland je smartphone door te bellen, internetten of sms'en? Dan ben je aan het roamen. Binnen de EU betaal je hiervoor geen extra kosten, dus zijn de kosten hetzelfde als in Nederland ('Roam Like at Home'). Het ontvangen van telefoontjes in de EU is gratis, net als thuis.
Wat is roaming? Bij bellen en internetten in het buitenland gebruik je het mobiele netwerk van een andere provider.Dat heet roaming.Bij mobiel internet wordt dat ook wel dataroaming genoemd.
Ga naar Instellingen -> Verbindingen -> Mobiele netwerken -> Roaming -> Dit moet ingeschakeld staan. Ga naar Instellingen -> Verbindingen -> Mobiele netwerken -> Netwerkmodus -> 4G moet aangevinkt staan.
Roaming in de EU: aan
Als roaming uit staat, kan je telefoon geen verbinding maken met het internet. Binnen de EU is het dus verstandig om aan te zetten, als je op reis gaat. Binnen de EU geldt je abonnement namelijk gewoon, en kun je internetten zoals je in Nederland ook doet.
Vaak heb ik geen invloed op buitenlandse netwerken, maar in veel gevallen kun je het probleem makkelijk zelf verhelpen: Stap 1: Contoleer allereerst of dataroaming staat in geschakeld op je mobiele telefoon. Stap 2: Kijk via mijn buitenlandpagina of het netwerk waarvan je gebruik maakt, geschikt is voor (4G) internet.
Wanneer je een verre reis buiten de EU maakt, is het daarom belangrijk om roaming vooraf uit te zetten. Roaming zorgt ervoor dat je in het buitenland bereikbaar bent en kunt bellen, internetten en sms'en.
Ga naar Instellingen -> Mobiel netwerk -> Opties mobiele data -> Het vinkje bij Dataroaming moet op groen staan. Zo controleer je of Roaming aan staat. Ga naar Instellingen -> Mobiel netwerk -> Opties mobiele data -> Gesprekken en data -> Er moet een vinkje staan bij 4G. Zo controleer je of 4G actief is.
Hier zijn enkele snelle controles die u kunt uitvoeren om te bepalen waarom roaming niet werkt: Zorg ervoor dat uw apparaat niet in de 'Vliegtuigmodus' of 'Vliegtuigmodus' staat . Zorg ervoor dat zowel de instellingen 'Mobiele data' als 'Dataroaming' zijn ingeschakeld. Zorg ervoor dat u bent verbonden met een netwerk dat mobiel datagebruik ondersteunt.
Controleer voor vertrek naar Mexico of uw telefoonprovider internationale abonnementen aanbiedt en of uw huidige telefoonabonnement internationale roaming in Mexico omvat . Als dat niet het geval is, moet u mogelijk uw abonnement upgraden tegen een extra vergoeding om telefoonservice in Mexico te hebben.
JA. In een ander EU-land bellen, sms'en of internetten valt onder uw binnenlandse bundel. De belminuten, sms'jes en gigabytes aan data die u in een ander EU-land verbruikt, worden dus berekend op basis van de tarieven van uw nationale tariefplan of worden afgetrokken van uw bundeltegoed, net zoals thuis.
Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je niet meer kan bellen of gebeld worden in het buitenland. Het kan een tijdelijke blokkade zijn omdat je een betalingsachterstand hebt. Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je niet meer kan bellen of gebeld worden in het buitenland.
De foutmelding 'verbonden, geen internet' duidt meestal op een probleem met uw modem of router, een extern probleem bij uw internetprovider of IP-adresconflicten. Dit betekent dat hoewel uw apparaat verbonden is met de router, en uw lokale netwerk, het niet kan communiceren met het bredere internet.
Slimme eerste stap: telefoon opnieuw opstarten
Het beste wat je kunt doen als je geen netwerkverbinding hebt? Je telefoon opnieuw opstarten! Hij maakt dan opnieuw verbinding met het mobiele netwerk. Vaak lost dit het probleem op en heb je daarna weer als vanouds bereik.