Een SWOT kan heel subjectief gebruikt worden en de objectiviteit ervan is moeilijk meetbaar. Men kan eigen sterkten meer benadrukken dan zwakten en bedreigingen. Zo wordt – vaak onbedoeld – een fout beeld geschetst van de bedrijfssituatie. Een SWOT kan heel gemakkelijk de blinde vlekken van het management bevestigen.
Een SWOT-analyse, ook wel sterkte-zwakteanalyse genoemd, laat in een oogopslag zien waar kansen liggen voor je onderneming en wat extra aandacht vraagt. SWOT staat voor strengths, weaknesses, opportunities en threats. In vijf stappen maak je de SWOT-analyse, zodat je bedrijf kan groeien.
Deze methode is in de jaren 1960/ 1970 mede ontwikkeld door Albert Humphrey, op basis van onderzoek van datagegevens van de top 500 bedrijven in de Verenigde Staten.
Een SWOT-analyse is dus een methode om sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen te inventariseren en te analyseren. Naast inzicht krijg je ook overzicht en dat is doorgaans geen overbodige luxe. Van je interne organisatie tot je externe presentatie: talloze factoren zijn van invloed op het presteren van een bedrijf.
Veelgestelde vragen over de SWOT-analyse
De SWOT-analyse heeft betrekking op de sterktes (strengths), zwaktes (weaknesses), kansen (opportunities) en bedreigingen (threats) van een bepaalde situatie or organisatie. Strengths zijn de interne positieve punten en weaknesses de interne negatieve punten.
Threats (bedreigingen)
In de markt zijn er op ieder moment tal van bedreigingen waardoor de huidige bedrijfsstrategie onder druk kan komen te staan. Voorbeelden hiervan zijn: T1 de totale markt zakt in. T2 de concurrentie neemt toe.
bedreigingen: wat staat er (mogelijk) in de weg en welke belemmeringen zijn er waardoor je je niet verder kan ontwikkelen? Dit zijn bedreigingen waar je invloed op hebt, zoals concurrerende collega's, of bedreigingen die onverwachts kunnen komen.
Voorbeeld sterktes (strengths) bij een SWOT analyse
Je gaat dus kijken waar jouw kracht ligt ten opzichte van je concurrenten. Een SWOT analyse voorbeeld van sterktes zou kunnen zijn: Gepatenteerde innovaties. Een hele sterke verkoopafdeling.
SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. Oftewel, de SWOT-analyse is een bedrijfskundig model dat de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van een bedrijf in kaart brengt.
Achtergrond van de SWOT-analyse
Het model stamt al uit 1964 en het is ontwikkeld door chemieconcern Dupont. Men zegt dat de basis van de SWOT nog veel eerder is gelegd, namelijk ergens in de jaren '40 van de vorige eeuw. Een bedrijfskundig model met de Verenigde Staten van Amerika als bakermat.
Het SFA-model bestaat uit: Suitability, Feasibility en Acceptability. In het Nederlands; geschiktheid, haalbaarheid en acceptatie. Onder elke invalshoek vallen verschillende criteria. Dit zijn vragen waar je een puntenscore aan moet geven.
In een confrontatiematrix verbind je de zwakten, sterkten, bedreigingen en kansen van de SWOT-analyse door deze tegenover elkaar te zetten. Hierbij geldt: De sterke punten en de kansen creëren samen groeimogelijkheden.De zwakten en de kansen bieden ruimte voor verbetering.
Een SWOT analyse maak je als onderdeel van deze strategische planning. De operationele uitwerking naar een marketingplan die daaruit volgt, beslaat een periode van één tot drie jaar. In de praktijk wordt de SWOT vaak in een operationeel marketingplan uitgevoerd, maar daar hoort de SWOT analyse eigenlijk niet thuis.
SWOT-analyse vs Confrontatiematrix; In de SWOT-analyse worden de huidige sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen in kaart gebracht. Zorg ervoor dat een zwakte, bijvoorbeeld een hoog ziekteverzuim, niet als kans wordt neergezet. In de confrontatiematrix worden zwakke punten mogelijk omgezet in kansen.
Wat is de confrontatiematrix? De confrontatiematrix is eigenlijk een onderdeel van de SWOT-analyse waarbij sterke en zwakke punten "geconfronteerd" worden met kansen en bedreigingen met als doel een goede strategie te ontwikkelen. BInnen een marketingplan speelt de confrontatiematrix vaak een belangrijke rol.
Een confrontatiematrix is een handige tool die je helpt bij het kiezen van de beste strategie voor je bedrijf. Je gebruikt hem om te zien hoe de sterke en zwakke punten uit een SWOT-analyse opkomen tegen de kansen en bedreigingen in de markt. Dit doe je door ze tegenover elkaar te zetten in een tabel.
De term 'sterkte-zwakte-analyse' is geen officiële benaming van een marketingmodel. De term is namelijk in de praktijk ontstaan en inmiddels uitgegroeid tot een begrip. Dat komt doordat de sterkte zwakte analyse een wezenlijk onderdeel uitmaakt van de SWOT-analyse, dat wel een bekend marketingmodel is.
Bedreiging is het dreigen met negatieve gevolgen, zoals geweld, welk nadeel gericht is op een persoon of diens naasten of eigendommen. Door de dreiging zal degene een bepaald doel willen bereiken. Dreigen kan met woorden of door daadwerkelijk gebruiken van fysiek geweld.
Sterke en zwakke kanten gaan over de binnenkant van organisatie; kansen en bedreigingen gaan over de buitenkant van de organisatie; Zorg dat wat je opschrijft zo concreet mogelijk is.
Een geweldsdelict is een strafbaar feit waarbij geweld is gebruikt tegen personen, dieren of dingen. U kunt op verschillende manieren bij een strafzaak over een geweldsmisdrijf betrokken zijn. Bijvoorbeeld als verdachte, als slachtoffer of als getuige.
Een bedreiging kan zowel direct als indirect, dus via een ander, worden gedaan. Bij indirecte bedreigingen is wel vereist dat de bedreiger de opzet heeft dat de bedreigde op de hoogte raakt van de bedreiging.