Anders dan bij auto's die op benzine rijden, is het bij een Tesla niet nodig om olie te verversen, brandstoffilters en bougies te vervangen en de emissiewaarden te meten. Bovendien gaan de remblokken veel langer mee doordat dankzij regeneratief remmen remenergie wordt teruggeleid naar de batterij.
Als de Model Y stopt, wordt de auto automatisch geremd zonder dat u uw voet op het rempedaal hoeft te houden. Ongeacht of de auto stilstaat op een vlakke ondergrond of helling, zorgt Vehicle Hold ervoor dat de auto geremd blijft wanneer u het gaspedaal en rempedaal niet bedient.
Standaard: Biedt de maximumhoeveelheid regeneratief remmen. Als u het gaspedaal loslaat, remt de Model X af. Laag: Beperkt regeneratief remmen. Als u het gaspedaal loslaat, zal de Model X minder sterk afremmen en langer doorrollen dan wanneer "Standaard" is ingesteld.
Hydraulische bekrachtigingscompensatie zorgt voor mechanische assistentie als de rembekrachtiging uitvalt. Als een storing van de rembekrachtiging wordt gedetecteerd, voelt het rempedaal stijver om in te trappen en hoort u mogelijk een geluid wanneer u het rempedaal intrapt.
Voor het geval u het zelf niet merkt tijdens het rijden in de Tesla . Worden de remschijven niet op tijd vervangen, dan remt de Tesla slecht. U merkt dat de Tesla onbestuurbaar wordt tijdens het rijden, de remweg wordt vele malen langer en er is sprake van trillingen tijdens het rijden en remmen.
Parkeer je jouw Tesla op een heuvel, dan is het slim om de handrem ook in te schakelen. Als je de auto in de parkeerstand zet zal ie al niet snel rollen, maar wil je het zeker voor het onzekere nemen - druk dan de P-knop wat langer in. De auto springt nu in de handrem-stand.
Bij een auto spelen twee componenten een belangrijke rol. De remblokjes en de remschijven. De remblokjes staan in contact met het rempedaal en de remschijf staat in contact met het wiel. Als je het rempedaal intrapt, worden de remblokjes tegen de remschijf aan gedrukt.
Elke nieuwe Tesla is uitgerust met de benodigde hardware om de auto in de toekomst onder vrijwel alle omstandigheden volledig zelfrijdend te maken. Het systeem is ontworpen om zowel korte- als langeafstandsritten mogelijk te maken zonder een vereiste actie van de bestuurder.
Iedere Tesla is uitgerust met een Camp Mode.Wanneer je deze modus activeert, dan wordt jouw auto een prettige plek om te overnachten.
Een Tesla is relatief waardevast. Het merk is geliefd. Over vijf jaar willen ongetwijfeld meer mensen een elektrische auto rijden dan nu. Een tweedehands Tesla is op dat moment prijstechnisch interessant.
Als je bij een elektrische auto je snelheidspedaal loslaat, dan remt deze automatisch af om energie op te wekken. Dit noemen we regeneratief remmen. Veel elektrische bestuurders die al een tijdje rijden, gebruiken het rempedaal nog amper.
Hard remmen heeft nog al wat invloed op het onderhoud van de auto. De remblokken van de auto worden tijdens het remmen tegen de remschijven gedrukt. Elke keer slijt er een miniem laagje van af en worden ze dus steeds dunner. Als de voering de minimum dikte heeft bereikt, is het tijd ze te vervangen.
Het meeste remwerk bij een elektrische auto gebeurt door regeneratief remmen, hierdoor worden de conventionele schijfremmen veel minder gebruikt. Omdat de conventionele schijfremmen minder worden gebruikt treedt er minder slijtage aan de remblokken op, waardoor deze veel langer meegaan.
Is de accu van je Tesla helemaal leeg en rijdt de auto niet meer? Dan moet de auto weggesleept worden en op een andere locatie opnieuw opgeladen worden. Als de batterij van jouw Tesla langere tijd leeg is, kan het zijn dat de auto niet meer op te laden is.
Als de batterij helemaal leeg raakt, moet u deze weer opladen. Als u de batterij gedurende langere tijd leeg laat, kan het zijn dat u de Model 3 niet meer kunt opladen of gebruiken en u de auto met startkabels moet starten of de laagspanning-batterij moet vervangen.
De snelle ontwikkeling in de markt is voor een groot deel toe te schrijven aan Tesla van Elon Musk. De techniek van het Amerikaanse bedrijf heeft ervoor gezorgd dat elektrisch rijden meer en meer mainstream wordt. De markt is aan het kantelen.
Normaal genomen kun je je elektrische auto zonder problemen drie weken tot een maand laten staan. Dat geldt voor een auto met verbrandingsmotor, maar ook voor een elektrische auto. Wil je op safe spelen, dan is het wel handig om de accu voordat je hem wegzet redelijk te hebben opgeladen.
Tesla gebruikt camera's in zijn auto's.Die dienen niet alleen de rijhulpsystemen, maar filmen ook het interieur van het voertuig.
De Tesla Y heeft ongeveer 15 kWh per 100 gereden kilometers nodig. Per gereden kilometer kost de Tesla dus: 15 / 100 = 0,15 kWh x € 0,40 = € 0,06. Als je 15.000 kilometer per jaar rijdt met de Tesla, gaat het gemiddeld dus om de volgende lasten per maand: € 0.06 x 15.000 = € 900 / 12 = € 75 per maand.
De Tesla Model Y heeft zoals alle andere Tesla modellen een EURO NCAP-veiligheidsscore van 5 sterren gekregen. Maar dat is nog niet alles, want de Tesla Model Y heeft de hoogste gemiddelde score van alle geteste auto's in 2022 behaald. Een behoorlijke prestatie.
Op dit moment is het zo dat de Autopilot-functie, die de auto deels zelfrijdend maakt, in Europa/Nederland is toegestaan.
Remvloeistof vervangen gebeurt gemiddeld elke twee jaar, afhankelijk van wat het onderhoudsschema van uw auto aangeeft.
De kosten voor het vervangen van alle vier de remschijven, inclusief de remblokken, varieert tussen de 450 en 650 euro voor een auto uit de zogenaamde Golfklasse. Als je enkel de remblokken verwisselt, kun je uitgaan van een bedrag tussen bijna 250 en ongeveer 450 euro.
Wanneer u piepende remmen heeft, is het verstandig om langs te gaan bij een autogarage. Waarschijnlijk is de reden voor piepende remmen slijtage van de remblokken. Deze moeten zo snel mogelijk vervangen worden om verdere schade te voorkomen. Laat bij het vervangen van de remblokken ook de remschijven controleren.