Om Purser te worden kun je een studie volgen op MBO niveau richting Luchtvaartdienstverlening. Deze MBO opleidingen duren vier jaar en vallen onder de sector Luchtvaart en Toerisme. Tijdens deze vier jaar komen onder andere communicatie, management, luchtvaartkunde en speciale benodigde vaardigheden aan bod.
Het gemiddelde salaris voor de functie Purser in Nederland is € 5.026 per maand, wat 2% lager is dan het gemiddelde salaris van € 5.132 per maand bij KLM voor deze functie.
De purser is de leidinggevende van de stewards of stewardessen op lijnvliegtuigen. De purser staat in rang onder de gezagvoerder en first officer van de vlucht. De purser is verantwoordelijk voor de vliegveiligheid, klanttevredenheid, en een goede werksfeer aan boord.
Tijdens de basiscursus, die 20 dagen duurt, krijg je van ons een bruto vergoeding van € 986,77 euro. Dit is onder voorbehoud van wijzigingen.
KLM Cityhopper
Minimaal havo of een voltooide mbo niveau 3 opleiding, minimaal 18 jaar, goede beheersing van de Nederlandse en Engelse taal (kennis van Duits en Frans is een pre), minimaal 1.58 meter en maximaal 1.85 meter lang, bril/lenzen max. -5 of +5, 1 of 2 jaar werkervaring in een servicegerichte sector, max.
Om Purser te worden kun je een studie volgen op MBO niveau richting Luchtvaartdienstverlening. Deze MBO opleidingen duren vier jaar en vallen onder de sector Luchtvaart en Toerisme. Tijdens deze vier jaar komen onder andere communicatie, management, luchtvaartkunde en speciale benodigde vaardigheden aan bod.
De vereiste lengte ligt tegenwoordig tussen 1.50 (!) en 1.90 meter (KLM 1.58 - 1.85 meter). Wat je dikte betreft: het gewicht moet doorgaans in verhouding tot je lengte staan, met een BMI tussen 18,5 tot 25.
“Cabinepersoneel in vliegtuigen draagt uniformen en dient zich strikt aan de kledingvoorschriften te houden, dat staat in onze CAO”, zegt een woordvoerster. Ruimte voor hoofddeksels bieden de voorschriften niet; petten voor de mannen en hoofddoekjes voor de stewardessen zijn in 1991 afgeschaft.
De mbo4-opleiding Steward(ess) Receptionist(e) Host(ess) is de beste keuze als je steward of stewardess wilt worden. Maar, ook als je eraan denkt om grondstewardess, hostess, reisleider, receptioniste of entertainer te worden is deze opleiding de beste optie voor jou.
Nee dit is niet mogelijk om als stewardess zonder opleiding aan de slag te gaan. Om stewardess te worden heb je toch echt een opleiding nodig. Wat wel een aanrader is is dat je bij veel vliegmaatschappijen kan werken en leren tegelijk.
een bruto startsalaris van € 2.338,27 per maand. een dagtoelage als je op locatie bent. winstuitkering en een 13e maand. een reiskostenvergoeding.
Bij Transavia begin je met een salaris van 1700 euro per maand en kun je groeien naar 2200 euro per maand als je er 15 jaar werkt. Als purser verdien je hier maximaal 2800 euro per maand. In bijna alle gevallen zit er een onregelmatigheidstoeslag in de slarissen verwerkt.
Het aanvangssalaris van een Reisbegeleiders en stewards bedraag meestal tussen de € 1.492 en € 2.315 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 1.897 en € 2.840 per maand bij een werkweek van 38 uur.
"Een beginnend vlieger heeft bovendien vaak een gigantische schuld van 1,5 ton openstaan bij de bank", voegt de woordvoerder van VNV toe. “De opleiding kost zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.” De opleiding kost namelijk zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.
Het gemiddelde salaris voor de functie Captain B777/B787 in Nederland is € 19.176 per maand, wat 6% lager is dan het gemiddelde salaris van € 20.488 per maand bij KLM voor deze functie.
Purser en Senior Purser
Op intercontinentale vluchten geeft de Purser geeft leiding aan het team in Economy Class, terwijl de Senior Purser de leiding heeft over zowel World Business Class, als ook de leiding over al het cabinepersoneel aan boord. Zij/hij werkt hiervoor nauw samen met de Purser.
En ook 's nachts zul je voor de passagiers klaar moeten staan als dat nodig is. Op een vlucht van 10 uur mag je gemiddeld twee uur pauze nemen. Op kortere vluchten duurt je pauze gemiddeld een kwartier. Meestal werken stewardessen vier dagen per week.
Om stewardess te worden moet je minimaal MAVO en een MBO opleiding hebben gedaan. Je moet in ieder geval goed Engels kunnen spreken dus het is handig als je dat in het pakket hebt. Een andere taal is makkelijk, maar hoeft niet perse. Daarna heb je twee mogelijkheden om stewardess te worden.
Een opleiding tot stewardess is niet goedkoop. De kosten van de IATA-opleiding bedragen €3999 inclusief inschrijfgeld, studiemateriaal en examenkosten. Meerdere keren per jaar start er een nieuwe opleiding. In sommige gevallen betaalt de werkgever de opleiding.
Geen extreme kapsels
“Onaanvaardbare kapsels zoals extreme of onnatuurlijke kleuren (bijvoorbeeld: roze of paars) worden niet geaccepteerd. Ook mogen de stewards en stewardessen geen dreadlocks of hanenkammen hebben.”
In de Boeing 777-300 zitten de slaapcabines, ook wel genaamd Overhead Crew Rest (OCR), achterin bij de staart van het vliegtuig. Dat is een plek waar je de vliegbeweging meer ervaart. Je wordt als het ware in slaap gewiegd.
Er wordt namelijk 24 uur per dag, zeven dagen per week gevlogen. Soms begin je overdag met werken en kom je 's avonds laat op de bestemming aan. Soms begin je 's avonds met werken en kom je in de ochtend op de bestemming aan. Een stewardess werkt door de weeks en in de weekenden.
Arbeidsmarktperspectief Steward
Het is moeilijk om aan een baan te komen als Steward. Er zijn meer dan genoeg vliegmaatschappijen en dus ook heel veel banen, maar het is ook een zeer populaire functie. Uiteindelijk betekent dat dat het aanbod van afgestudeerden groter is dan de vraag naar Stewards.
Als steward(ess) kun je tussen de 1700 en 3000 euro verdienen.
De belangrijkste taak van een cabin attendant is het toezien op de veiligheid aan boord van het vliegtuig. Daarnaast sta je voor de gastvrijheid aan boord, zodat onze passagiers een zo prettig en comfortabel mogelijke vlucht hebben. Hierdoor kunnen we een passagiersreis omtoveren tot een onvergetelijke ervaring.”