Dat deze rij ongeluk zou brengen is natuurlijk allemaal maar bijgeloof, maar toch missen veel vliegtuigen deze rij. Het is gewoon makkelijker om deze rij weg te laten, omdat veel mensen de rij het liefste overslaan bij het boeken. Overigens doet niet elke vliegtuigmaatschappij hieraan mee.
Er zijn verschillende mogelijkheden waarom het getal 13 vaak in een lift ontbreekt. In Europa, Amerika en sommige landen in Azië wordt 13 als ongeluksgetal beschouwd. Een verklaring is dat het te maken heeft met het Christendom. Het Laatste Avondmaal wordt vaak aangehaald.
Om de vele internationale passagiers tegemoet te komen heeft de Duitse maatschappij ook geen rij 17. Volgens Lufthansa is nummer 17 een pechnummer in Italië en Brazilië. Vandaar dat Alitalia ook geen rijen 13 en 17 heeft, maar opvallend genoeg maken ze zich bij het Braziliaanse TAM er niet druk om.
De stoel naast de toiletten
Naast de vieze luchtjes, staat er ook bijna altijd een rij mensen naast je. En op de een of andere manier kunnen die mensen niet gewoon stil zijn; ze gaan even rekken en strekken, leunen op jouw stoel en voor je het weet zit er een elleboog in je gezicht.
Nee, je zit niet standaard naast elkaar in het vliegtuig. Als dit belangrijk voor je is, raden we je aan om – indien mogelijk – vooraf stoelen te reserveren, online in te checken of op tijd op de luchthaven te zijn. Je boekt een reis met vier personen. Dan zou je verwachten dat je altijd naast elkaar zit.
4. Vermijd keuken, toiletten en gangplaats. Vermijd op grote toestellen om vlakbij de toiletten en/of keuken te gaan zitten want daar is er altijd wel wat beweging en rumoer. Bovendien kun je daar gehinderd worden door passagiers die staan te wachten tot het toilet weer vrijkomt.
Het beste antwoord. Er storten ongeveer 100 vliegtuigen per jaar neer. Dat is vergelijkbaar met 1 vliegtuig dat neerstort elke 3 of 4 dagen. Dagelijks worden er echter ongeveer 90.000 tot 100.000 vluchten uitgevoerd.
Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Over het algemeen zit je op een stoel achterin de cabine het meest veilig en dan ook nog in de buurt van een nooduitgang. Ook de plekken aan het gangpad zijn wat veiliger als er iets gebeurt, omdat je dan eerder het toestel kunt verlaten.
De meest veilige plek in het vliegtuig is over het algemeen achterin de cabine. De beste plek is dan bij de nooduitgang of daarbij in de buurt. Ook zijn plekken aan het gangpad gemiddeld veiliger dan de plekken aan het raam.
Hebben vliegtuigen ruitenwissers? Ja! Die kunnen echter alleen gebruikt worden tijdens start en landing. Als een vliegtuig op kruissnelheid vliegt, zitten de ruitenwissers 'vast' en dat is maar goed ook want bij een snelheid van 800 km/h worden de ruitenwissers letterlijk van het vliegtuig afgetrokken door de wind.
Hoe worden vliegtuigstoelen genummerd??
Het aantal letters in elke zitrij is afhankelijk van de breedte van het vliegtuig. De verste stoel aan de linkerkant van het vliegtuig krijgt meestal de letter 'A' toegewezen, waarbij elke volgende stoel de volgende letter van het alfabet krijgt.
Een stoel op de eerste rij geeft je meer beenruimte, 91 cm. Je kan makkelijk naar het toilet en je bent bij de landing snel het vliegtuig uit. Deze reserveer je voor een basistarief van 16 tot 25 euro p.p. per enkele reis. Een stoel met extra beenruimte, 86 tot 100 cm, zit bij de nooduitgang.
KLM heeft geen enkele rij 13 in de vliegtuigen, dus mocht je 'm zien op je instapkaart, dan heb je een klein probleempje.
Turbulentie is vervelend voor passagiers maar het vliegtuig zal niet neerstorten. Het grootste gevaar is dat je een flinke smak maakt in het vliegtuig. Daarom moet je je riemen altijd om houden tijdens een turbulente vlucht."
Wat is de beste plaats in het vliegtuig? Alles hangt af van wat u zoekt… Om zo weinig mogelijk last te hebben van turbulenties, moet men dicht bij de vleugels zitten, want op die plek is het vliegtuig het meest stabiel. Om bij de eersten te zijn bij het verlaten van het vliegtuig, zit u best links vooraan.
Het tijdschrift Time deed een soortgelijk onderzoek, maar daaruit bleek dat passagiers op de middelste stoelen achterin het vliegtuig de grootste overlevingskans hebben. Als er daadwerkelijk een crash voorkomt, dan zit je toch het best bij de nooduitgang.
hartinfarct) kunnen verergeren tijdens een vlucht op grote hoogte. Daarnaast is er ook een constante verandering van de luchtdruk in het vliegtuig, waardoor ook de druk verandert in gesloten holtes, zoals de sinussen en het middenoor. We kennen allemaal het drukgevoel dat ontstaat in de oren tijdens opstijgen en dalen.
Soms staan delen van het toestel in brand en is er explosiegevaar. Ook gebeurt het weleens dat een vliegtuig neerkomt in zee, of op een andere plek die voor hulpdiensten moeilijk te bereiken is. Als er overlevenden zijn, worden die zo snel en veilig mogelijk uit het vliegtuig gehaald.
Onder meer het aantal ongelukken, het type vliegtuigen waarmee wordt gevlogen en de leeftijd van de toestellen speelden een rol in het onderzoek. Emirates kreeg een score van 95,05 procent van het Jacdec. KLM kreeg 93,31 procent.
Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen
80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
In bijna 95% van de vliegtuigcrashes zijn er overlevenden, dus zelfs als het ondenkbare plaatsvindt zijn je kansen misschien nog niet eens zo slecht als je denkt. Je kunt leren hoe je je veilig voor kunt bereiden op vluchten, hoe je kalm kunt blijven tijdens de crash zelf en hoe je de nasleep kunt overleven.
Dat is moeilijk te zeggen. Ten eerste moet het vliegtuig gelokaliseerd worden. Afhankelijk van de manier waarop het neergestort is – intact het water in, of op 10 kilometer hoogte uit elkaar gespat – kan het wrak uitsluitsel geven.
Ga dan voorin zitten in het vliegtuig. Zo ben je als een van de eersten het vliegtuig uit, waardoor je eerder bij je aansluitende vlucht bent. Ook zonder transfer is het natuurlijk erg prettig om na een lange reis vlot het vliegtuig uit te kunnen.
Je kunt de klantenservice van een airline bellen om te overleggen of je behoefte hebt aan een tweede stoel. Elke airline heeft daarvoor eigen regels en kosten. Bij sommige airlines mag je dan ook extra bagage meenemen en sommige niet, check dus altijd alle voorwaarden.