Water is helaas altijd in de hydraulische olie aanwezig, omdat het van nature in vrijwel alle vloeistoffen oplosbaar is. Slechts een kleine hoeveelheid water kan totaal in de olie worden opgelost tot het verzadigingspunt is bereikt.
Volgens originele apparatuurfabrikanten en tribologen is de nummer één oorzaak van falen van hydraulische systemen waterverontreiniging . Door een reeks chemische reacties creëert de aanwezigheid van water in het systeem een corrosieve omgeving, wat de levensduur van de pomp of andere hydraulische systeemcomponenten verkort.
De verbeterde smering, superieure hittebestendigheid en corrosie- en oxidatiebestendigheid van olie maken het tot een duidelijke winnaar: Verbeterde smering: De hogere viscositeit van olie, vergeleken met water, resulteert in een betere smering, waardoor slijtage wordt verminderd en de levensduur van het systeem wordt verlengd.
Naast het overbrengen van vermogen dienen hydraulische oliën ook als smeermiddel, koelmiddel en afdichtingsmiddel in machines en apparatuur. Ze worden in vrijwel elke industrie gebruikt vanwege hun grote aantal voordelen; voorbeelden van hydraulische toepassingen zijn: Vorkheftrucks en stapelaars – om de vorken aan te drijven die zware goederen tillen.
Waaruit bestaat hydraulische vloeistof? Hydraulische vloeistof bestaat meestal uit een basisolie en verschillende additieven. De gebruikelijke basisoliën zijn op basis van minerale olie, synthetische olie of water. Normale additieven zijn onder meer antislijtage, roest- en corrosieremmers.
Verontreiniging door vaste vuildeeltjes wordt vaak beschouwd als de belangrijkste oorzaak van problemen bij hydraulische- en smeersystemen. Water in olie kan echter net zo'n vernietigende werking hebben op het systeem als vaste vuildeeltjes. Toch wordt vervuiling door water als zodanig zelden onderkend.
Het belangrijkste verschil tussen synthetische en minerale hydraulische olie. De meeste oliën die worden geproduceerd zijn ofwel op minerale basis ofwel synthetisch. Minerale hydraulische oliën zijn afgeleid van ruwe oliefracties, terwijl synthetische hydraulische oliën worden gemaakt met behulp van chemisch geproduceerde basisvloeistoffen .
Olie heeft zeer uiteenlopende toepassingen, het wordt gebruikt als brandstof, smeermiddel, elektrische isolatie, voedingsmiddel, en traditioneel ook voor zalving tijdens rituelen.
Hydrolene Power Pack Oil wordt gebruikt in het hydraulische circuit van APT APP hydraulische aggregaten, vooral op plekken waar kans is op verontreiniging van de omgeving.
Onsamendrukbaarheid. Hoewel niet zo onsamendrukbaar als water , heeft machineolie nog steeds een sterke bulkmodulus, iets onder de 200.000 psi. Deze onsamendrukbaarheid is een van de belangrijkste redenen waarom olie zo populair is in hydraulische toepassingen.
Het meest voorkomende type hydraulische vloeistof is op petroleum gebaseerd . Gemaakt van geraffineerde ruwe olie, bieden deze vloeistoffen uitstekende smering, brede temperatuur- en drukbereiken en zijn over het algemeen kosteneffectief. Voordelen: Ze hebben een hoge natuurlijke smering, stabiele chemische eigenschappen en zijn gemakkelijk verkrijgbaar.
Gebruikstemperatuur van hydraulische olie
Deze olie heeft een temperatuurstabiliteit, wat wil zeggen dat de eigenschappen binnen een bepaald temperatuurbereik behouden blijven. Is de hydrauliekolie temperatuur te laag dan kan deze stroperig worden en zelfs gaan bevriezen.
Olie, in plaats van lucht, wordt gebruikt in hydraulische persen om verschillende belangrijke redenen: 1. Onsamendrukbaarheid: Olie is onsamendrukbaar, wat betekent dat het volume niet significant verandert onder druk . Deze eigenschap zorgt voor nauwkeurige controle en consistente krachtoverbrenging.
DE AARD VAN HYDRAULISCHE VLOEISTOF VS. LUCHT. Opgesloten lucht in hydraulische systemen kan de prestaties negatief beïnvloeden omdat lucht samendrukbaar is en hydraulische vloeistof niet . Dit betekent dat de dichtheid en het volume van hydraulische vloeistof hetzelfde blijven bij veranderingen in druk.
Water in hydraulische olie kan ernstige schade veroorzaken, wat leidt tot inefficiëntie van het systeem en verhoogde slijtage . Tekenen van waterverontreiniging zijn olie die er melkachtig of troebel uitziet.
Wat is een brandwerende hydraulische olie? Brandwerende vloeistoffen worden meestal geassocieerd met hydraulische systemen. In sommige van deze systemen moeten componenten op een extreem hoge temperatuur werken. Dat betekent dat een hydraulische olie wordt voorgeschreven die bij een lek niet gemakkelijk ontbrandt.
Een hydraulische olie is het medium waarmee kracht wordt overgebracht in hydraulische machines. Hydraulische olie bestaat uit oliën en additieven die zijn ontworpen om kracht over te brengen en tegelijkertijd te fungeren als smeermiddel en koelmiddel . De olie is effectief bij een breed temperatuurbereik en vermindert slijtage, roest en corrosie in apparatuur.
Gebruikt u uw aggregaat dus in Nederland, dan kunt u prima met een 10W-40 of 15W-40 minerale olie vooruit. Dan heeft u ook zomers bij hogere temperaturen geen problemen en kan de olie ook bij vrij lage temperaturen gebruikt worden in de winter.
Zo bestaat er het risico op een olie-injectie. In dit artikel lees je er alles over. Je staat er misschien niet bij stil, maar de olie van hydraulische gereedschappen staat onder een zeer hoge druk, namelijk 700 bar.
Kort gezegd smeert motorolie de bewegende delen van uw motor om de schadelijke wrijving te verminderen die de prestaties vermindert . Rijden met een laag oliepeil kan de levensduur van uw voertuig aanzienlijk verkorten. Schone olie voorkomt ook de opbouw van sludge die de nauwe oliekanalen in uw motor kan verstoppen.
Omdat het zo belangrijk en kostbaar is, noemen wij aardolie ook wel het zwarte goud. Aardolie is immers onze belangrijkste energiebron. Het levert benzine, diesel en andere brandstoffen voor allerlei motoren, zoals voor auto's, vliegtuigen en schepen, maar ook brandstof voor energie centrales en verwarmingsketels.
Motorolie vormt de levensader van uw auto. Het zorgt voor essentiële taken zoals smering, reiniging, bescherming, afdichting en koeling van de motor.
Sommige mensen gebruiken hydraulische olie en vloeistof door elkaar, hoewel dat niet altijd klopt ! Hydraulische vloeistof kan ook water, water-olie-emulsies, zoutoplossingen en hydraulische olie bevatten.
Er is niet voor niets een grote diversiteit aan olietypen met uiteenlopende kenmerken. Deze eigenschappen gaan (grotendeels) verloren als je verschillende kwaliteiten mengt. Het mengen van motorolie en hydraulische olie kan ernstige schade aan het voertuig of de machine toebrengen. Pas hier dus altijd voor op.
Het mengen van oliën met verschillende additievenpakketten wordt nooit aanbevolen, omdat dit de werking van het additief kan aantasten, corrosie kan veroorzaken of de mechanische slijtage kan verhogen.