Het uitvallen van een krukas of nokkenas sensor gebeurt in de meeste gevallen doordat deze door de warmte te ver zijn uitgezet en daardoor de verbinding met de ECU verbreken. Als bijvoorbeeld de krukassensor geen signaal meer afgeeft aan de ECU zal er geen ontsteking zijn, waardoor de motor vervolgens stil zal vallen.
Een slecht werkende nokkenas of krukassensor is vaak als eerste te herkennen aan een spontaan schokkende motor. Op dat moment worden de signalen vanuit een van de sensoren niet goed doorgegeven. In een later stadium zal de motor spontaan uitvallen. Dit uitvallen gebeurd dan bij een warme motor.
Met een labscoop wordt gemeten aan een inductieve nokkenassensor tijdens het starten van de motor. Het signaal wordt getoond en kan worden gedownload. Verschillende mogelijke afwijkingen van het signaal worden genoemd, waarmee vastgesteld kan worden of de inductieve nokkenassensor goed werkt.
De krukassensor is één van de belangrijkste informatiebronnen voor de motorbesturing. Hij bepaalt het toerental en de positie van de krukas en geeft deze informatie in de vorm van een elektrisch signaal door aan de motorbesturing.
SYMPTOMEN VAN DEFECTE NOKKENASSENSOR: SYMPTOMEN
Startmoeilijkheden. Motorcontrolelampje brandt. Opslaan van een foutcode. De stuureenheid werkt in het noodprogramma.
De krukas BDP sensor zit achter de kunststof afdekking van de distributieriem gemonteerd net boven het krukastandwiel. De sensor is dus zonder demontage van het deksel van buitenaf niet te zien.
Wat zijn de kosten van een nokkenassensor vervangen? Vanaf € 50,- kunt u de nokkenassensor laten vervangen. De gemiddelde tijd die nodig is voor de reparatie is 30 minuten. De prijs is echter sterk afhankelijk van het model auto dat u hebt en de nokkenassensor die gekozen worden.
Afhankelijk van de auto, de fabrikant en de specificaties, varieert de prijs van producten in de categorie Krukassensor van € 7 tot € 47.
Een gebroken nokkenas wordt bijna altijd veroorzaakt door een gebroken drijfstang (of andere onderdelen). Als dit gebeurt dan breekt de nokkenas van in meer dan twee stukken. Het kan ook voorkomen dat een nokkenas breekt valk na montage.
Met een labscoop wordt gemeten aan een inductieve nokkenassensor tijdens het starten van de motor. Het signaal wordt getoond en kan worden gedownload. Verschillende mogelijke afwijkingen van het signaal worden genoemd, waarmee vastgesteld kan worden of de inductieve nokkenassensor goed werkt.
De krukaspositiesensor geeft bij elke tand van de tandkrans een puls af. De snelheid waarmee deze pulsen elkaar opvolgen is een indicatie voor het toerental. Door één ontbrekende of één hele brede tand aan de krukas wordt er door de sensor een ander signaal afgegeven.
Het vervangen van een nokkenas sensor is op zichzelf een kleine ingreep. Na het verwijderen van het stekkertje hoeft er bij de meest voorkomende auto's alleen nog maar een boutje worden losgedraaid. Hierna kan de nokkenassensor uit de cilinderkop worden verwijderd.
Door de hall-sensor loopt een constante stroom. Deze stroom levert een magnetisch veld. Door op een draaiend deel, bijvoorbeeld de krukas, een krans te monteren met onderbrekingen, detecteert de sensor een onderbreking/verzwakking in het veld.
Aan de voorkant van de krukas zitten vaak de distributieaandrijving en de krukaspoelie met eventueel de trillingsdemper. Aan de achterkant zitten het vliegwiel en de koppeling. Aan beide uiteinden zitten krukaskeerringen die voor de afdichting zorgen tussen de draaiende krukas en het motorblok.
Elke auto is voorzien van twee druksensoren, een inlaatdruksensor en een uitlaatdruksensor. Een inlaatdruksensor meet de luchtdruk bij auto's met een turbo. Aan de hand van deze meting worden onder andere de brandstofinjectie en het ontstekingsmoment bepaalt. Niet bij elk toerental is de luchtdruk hetzelfde.
Een krukassensor bevindt zich in het onderblok van de motor, in de buurt van waar het krukastandwiel is gemonteerd.
Dit elektrisch signaaltje zorgt voor een kleine magnetische puls waardoor de zuiger ingedrukt wordt en een korter oliekanaaltje open komt te staan om voldoende oliedruk te krijgen zodat de versteller verschuift.
Een krukaspositiesensor meet voortdurend de positie van de ronddraaiende krukas. De toerentalsensor en deze krukaspositiesensor verzamelen hierover meetgegevens en geven deze door aan het motormanagement.
Een krukas is een as die voorzien is van een of meer krukken (excentrisch geplaatste assen), die een op en neer (heen en weer) gaande beweging omzet in een roterende (draaiende) beweging, of omgekeerd. Een krukas kan uit één stuk gesmeed of gegoten zijn, of samengesteld zijn uit afzonderlijke onderdelen.
De Krukas sensor zit onder aan de motor aan het koppelingshuis naast de olie filter en zit gelokaliseerd aan de bestuurders zijde.
De krukassensor OPEL CORSA C (X01) | 2000.09-2009.12 bevindt zich in het onderblok van de motor, vlak bij het vliegwiel. De sensor houdt de krukas in de gaten en meet het aantal omwentelingen die de as maakt. Samen met de. De timing hiervan is essentieel voor de werking van de motor.
Aanschaf van een nokkenas
Zijn prijs hangt sterk van fabrikant en automodel af. Een gemiddelde prijsindicatie voor een behoorlijke nokkenas van een merkfabrikant, bijv. FEBI BILSTEIN begint bij 100 EUR. Afhankelijk van type kan een nieuwe nokkenas tot wel 500 EUR kosten.
Een ABS-sensor van merkkwaliteit kost vanaf 7 euro per stuk. Bij deze lage prijzen is het raadzaam, de onderdelen uit voorzorg vóór het einde van hun levensduur te vervangen. In principe zijn ABS-sensoren niet als typische slijtageonderdelen gebouwd.
De koelvloeistof temperatuursensor helpt het brandstofmanagementsysteem bij de registratie van de werkingstemperatuur van de motor. Het regelapparaat past het injectietijdstip en de ontstekingshoek aan de bedrijfsomstandigheden aan, afhankelijk van de informatie van de sensor.