Het verschil in kwaliteit zit hem voornamelijk in het materiaalgebruik. Zo zijn staal en aluminium doorgaans goedkoop en zijn frames van carbon en titanium duurder geprijsd. Het verschil zit hem voornamelijk in het productieproces en grondstofkosten.
Vanaf ongeveer 800 euro heb je een nieuwe racefiets van een 'echt' merk waarvoor je je echt niet hoeft te schamen. Kun je 1000 euro besteden, dan heb je een ruime keuze aan prima fietsen om te beginnen met wielrennen.
Een racefiets uit de Tour de France kost een dikke 10.000 euro. Een profwaardig frame kost al gauw 5000 euro, de groepset en de wielen beide 2500 euro en de rest gaat op aan zaken als banden, zadels en pedalen.
De prijzen van racefietsen lopen erg uiteen. Sommige racefietsen zijn al te koop voor €700 terwijl anderen gerust €10.000 kosten. Deze prijsverschillen komen door verschillende factoren: het frame, de aandrijving/onderdelen en de overige componenten. Hoe lichter het frame hoe hoger het prijskaartje.
In vergelijking met bijvoorbeeld hardlopen is wielrennen een dure sport. De aankoop van een goede racefiets brengt al snel kosten van enkele honderden tot meer dan duizend euro met zich mee.
Butterfly Trek Madone - € 380.000
De duurste fiets ter wereld heeft een prijskaartje van maar liefst € 380.000! Hij is ontworpen door Damien Hirst ter ere van Armstrongs comeback in het peloton. Hij is niet ondergedompeld in goud of gemaakt van diamanten…
De UCI heeft in het reglement een duidelijke regel over het gewicht van een fiets. In het kader van veiligheid en stevigheid moet elke fiets in koers minimaal 6,8 kg zijn.
Als je op zoek gaat naar een leuke tweedehands fiets moet je rekenen op een prijs van minimaal 300 euro. Daarvoor koop je een oudje, van aluminium, maar wel met veel versnellingen en als het goed is een redelijke set wielen.
Bovenaan in de racefiets top 10 hebben wij de Carbon Roadrunner 1 van het merk SAVA geplaatst, bestempeld als de beste racefiets tot 3000 euro van 2022. Het aerodynamische frame van de fiets is gemaakt van carbon en heeft de perfecte balans tussen licht gewicht, rendement en vinnigheid.
Als je voor het eerst op de racefiets stapt is het onvermijdelijk een beetje eng. Je zit anders op de fiets, de fiets voelt heel anders en stuurt heel anders en dat is even wennen. In- en uitklikken is ook al zo spannend, en wat moet je doen als je remt, of misschien zelfs wel afstapt?!
Wielrennen is ook goed voor je hart, niet alleen omdat je er zo erg van houdt. Een recent onderzoek in Medicine & Science in Sports & Exercise volgde vijf jaar lang de activiteit van 1500 personen. Degenen die dagelijks actief waren, hadden een 31 procent lagere kans op het ontwikkelen van hoge bloeddruk.
Als u nieuw bent met wegfietsen, vraagt u zich af hoeveel kilometer u moet fietsen op een uitstapje. In theorie zou deze afstand tussen de 15 en 30 kilometer moeten zijn. Maar dit zal van verschillende parameters afhangen, o.a. van uw sportachtergrond en het hoogteverschil.
Elke extra geïnvesteerde euro zou een verhoging van de gemiddelde snelheid kunnen opleveren van tussen de 0,0004 en 0,0007 kilometer per uur. Ergens zal dat verband afvlakken: op een fiets van een ton ga je niet 70 kilometer harder rijden.
“Bij ons heb je een goede fiets al voor 350 euro. Deze gaat lang mee, dankzij de dikke spaken en kwaliteitsonderdelen.” De fiets prijs wordt hoger naarmate er meer versnellingen op zitten. Een fiets met bijvoorbeeld 3 versnellingen kost 450 euro en eentje met 8 versnellingen 750 euro.
De endurance racefiets is de beste keuze voor (bijna) iedereen. Door de comfortabele zit, de ontspannen houding en het rustige stuurgedrag is een endurance bike een fiets die voor bijna iedereen geschikt is.
Als vrouw kunt u natuurlijk prima op een heren racefiets rijden, maar een damesfiets houdt rekening met deze verschillen. Verder ziet u dat dames racefietsen niet veel verschillen van herenfietsen: zo zijn er verschillende afmontages en kunt u kiezen uit aluminium of carbon frames.
Wat betreft de prijs: wat er voor geboden wordt is een reële prijs. Reken op 50 tot 150 euro (tenzij je echt iets bijzonders hebt, maar dat is dan meestal wel snel duidelijk aan de biedingen).
Wielrennen is bij uitstek een sport om ook rustig te beoefenen. De fiets draagt je gewicht, anders dan bijvoorbeeld bij het hardlopen. Bij die sport zie je veel lopers worstelen met rustig trainen en de ademhaling. Bij fietsen gaat dat natuurlijker.
De meeste sportieve fietsen hebben twee of drie kettingbladen aan de voorkant (de tandwielen bevestigd aan de pedaalarm) en ergens tussen de 7 tot 12 versnellingen (of tandwielen) aan de achterkant (dit wordt ook wel de cassette genoemd die aan het achterwiel vast zit).
Een fiets moet tijdens een profkoers minimaal 6,8 kilo wegen, maar volgens technisch adviseur bij de UCI Dimitris Katsanis moet die regel heroverwogen worden. Volgens de Brit is de regel uit 2000 gedateerd en ingehaald door de moderne techniek, schrijft Bike Radar.
Met een setje carbon wielen rijd je al snel 2-3 km/h sneller dan met aluminium wielen als je dezelfde kracht genereert. Daarnaast ziet een setje carbon wielen er natuurlijk supervet uit, wat ook goed voor je moraal is.
De prijzen lopen uiteen van €3390,- tot het duurste model dat begint bij €9690,-. Je kan de Ceepo triathlonfietsen volledig naar eigen wens samenstellen.