De lussen en knoppen werken als de zintuigen voor de stoplichten, zij weten waar het verkeer vandaan komt en heen wilt. Door deze signalen weet het verkeersregeltoestel waar het druk is op het kruispunt en waar vraag is naar groen licht. Zo wordt er bepaald waar de lichten op groen gaan en hoe lang dit nodig is.
Nederlanders zonder rijbewijs wachten gemiddeld 35 uur voor rood: bijna 1,5 etmaal. In totaal staan alle Nederlanders in een jaar 1,6 miljard minuten voor het stoplicht te wachten. Dat is ruim drie millennia.
In de wet (Reglement Verkeerstekens en Verkeersregels, RVV 1990, artikel 68.1) staat de betekenis van de kleuren van verkeerslichten: Rood licht betekent stoppen. Groen licht betekent doorgaan. Geel (door iedereen oranje genoemd) betekent stoppen.
De nummers op stoplichten geven aan op welke plek op het kruispunt de lichten staan. Samen met het nummer van het kruispunt weet de politie of de gemeente zo exact waar in Nederland het stoplicht staat.
Wanneer je buiten onze stad tegen iemand verteld dat je uit Almelo komt krijg je vaak te horen 'oohh die stad van het stoplicht'. Herman Finkers heeft met zijn theatergrap 'stoplicht op rood stoplicht op groen, in Almelo is altijd wat te doen' de emoties weten los te maken.
De rood/oranje/groen-combinatie voor verkeerslichten komt oorspronkelijk van de spoorwegen. Rond 1830 begon men met de aanleg van de treinrails. Al snel bleek dat er kleursignalen nodig waren, zodat de treinen niet zouden botsen. Als stopkleur koos men groen en wit betekende 'rijden maar'.
De boete voor rijden door rood bedraagt maar liefst € 250,-. Met de administratiekosten van het CJIB erbij ben je daarom € 259,- kwijt voor het passeren van een rood verkeerslicht. Het komt regelmatig voor dat de boete voor rijden door rood onterecht is.
Alleen als u het licht zo dicht genaderd bent dat u redelijkerwijs niet meer kunt stoppen, mag je doorrijden. Richtlijn van het CROW is 3,5 seconden op een 50 km/u weg.
De werking van een roodlicht camera
De tussenruimte is 0,5 0f 1 meter zodat ook de snelheid gemeten kan worden en de set lussen niet door 2 voertuigen gelijktijdig bezet kunnen zijn. Als de auto bij rood licht over die 2 lussen rijdt, registreert de camera dat er door rood wordt gereden en flitst.
Zo blijven de verkeerslichten goed zichtbaar en is duidelijk welk licht bij welke rijstrook hoort. De hoogte is minimaal 4,5 meter en buiten de bebouwde kom 5 meter.
Voor het melden van storingen aan verkeersregelinstallaties, verwijzen wij u graag door naar de desbetreffende gemeente of provincie. Bij storingen die direct groot gevaar opleveren voor de omgeving of grootschalige storingen, neemt u contact op met de politie: 0900-8844. Alleen in zeer dringende gevallen belt u 112.
Met de groenfase wordt de tijd aangeduid waarin een verkeersregelinstallatie (VRI) het groene licht toont. De groenfase volgt in Nederland na de roodfase en duurt altijd minimaal vier tot acht seconden.
Strikt genomen is alleen een verkeerslicht dat op rood staat een stoplicht. Bij groen licht moeten de weggebruikers immers niet stoppen, maar juist doorrijden. Het officiële Reglement verkeersregels en verkeerstekens heeft het dan ook over verkeerslicht.
Mobiele flitsers doen meestal maar 1 baan. Ik dacht dat de banen verder dan de meest dichtbije niet nauwkeurig genoeg gemeten kunnen worden. Net zoals ze niet in bochten mogen meten of bij heel brede vluchtstroken. Trajectcontrole doet alle banen.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren. Houd daar rekening mee.
Een 10 km te hard rijden boete kost binnen de bebouwde kom €74 en buiten de bebouwde kom €69.
Dus lang niet overal staat een roodlichtcamera: het antwoord op de hoofdvraag is nee. En het is dus sowieso niet zo waarschijnlijk dát je geflitst zou zijn, temeer daar je nog bent gaan kijken of er ergens een flitspaal stond.
Het negeren van een rood kruis op de snelweg kan een boete opleveren van minstens 250 euro.
Oranje licht (in de wet staat 'geel licht') betekent stop. Alleen als je het licht zo dicht genaderd bent dat je redelijkerwijs niet meer kunt stoppen, mag je doorrijden. Rood betekent stop. Stop je niet voor rood, dan is de boete € 250,-.
Het rode licht kan worden vervangen door een geel knipperlicht in de vorm van een waarschuwingsdriehoek. Het geeft aan dat voetgangers op eigen risico mogen oversteken, mits zij het overige verkeer ter plaatse -ook het afslaande verkeer- voor laten gaan.
Afhankelijk van de hoeveelheid verkeer op het kruispunt wordt op basis van verkeerstellingen berekend hoeveel rijstroken elke richting moeten krijgen. Dan wordt berekend hoelang elke richting rood en groen moeten krijgen om alle verkeer dat over het kruispunt wil rijden zo min mogelijk te laten wachten.
Een remlicht, ook wel stoplicht, is een rood signaallicht achter op een motorvoertuig of een aanhangwagen, dat gaat branden als de rem in werking treedt. Het doel hiervan is om achteropkomend verkeer te waarschuwen dat hun voorligger remt.