De fietspet is niet meer weg te denken uit het fietsen. De koerspet wordt al sinds het begin van het wielrennen gebruikt. Dit was een periode waar de fietshelmen nog niet bestonden. En de functie was voornamelijk om de fietser te beschermen tegen kou en de zon.
In de winter is het prettig om een fietsmuts of helmmuts te dragen onder de helm zodat het hoofd lekker warm blijft. Voor de echt koude dagen is er de balaclava die ook de hals, neus en mond beschermt tegen de kou. Wieleroutfits heeft een mooiassortiment headwear voor de sportieve fietser.
Zo draag je 'm
Maar dat kan bijvoorbeeld op de volgende manieren. Klassiek en stijlvol: klep naar beneden en losjes over je hoofd. Onder de helm: functioneel in alle jaargetijden, met de klep omhoog of omlaag. Omgedraaid: met de klep in je nek, als bescherming tegen de zon.
Helmmutsen en koerspetjes voor tijdens het fietsen
Fietspetten en bandana's zitten comfortabel onder je helm en zorgen er tijdens maximale inspanning voor dat zweet niet je ogen inloopt. Naast een goed ademend vermogen zorgen de petjes er ook voor dat koude wind wordt tegengehouden.
Het vaakst genoemde motief om kinderen niet langer een fietshelm te laten dragen, is dat hun leeftijdsgenootjes ook zonder fietshelm fietsen en dat de ouders niet willen dat hun kind opvalt.
Nederland, een land zonder helmplicht, heeft per gefietste kilometer de minste ongevallen. De Fietsersbond wijst op het zogenaamde 'safety in numbers'. Als we minder gaan fietsen, bestaat de kans dat er relatief gezien meer ongevallen zullen plaatsvinden.
Als u een helm draagt, wordt de kans op een botsing of een val natuurlijk niet kleiner. Maar een fietshelm verkleint wel de kans op ernstige verwondingen bij een ongeval. Fietsers met een helm hebben zeventig procent minder kans om te overlijden door een verwonding aan hun hoofd of hersenen dan fietsers zonder helm.
De fietshelm is een makkelijke manier om ernstig letsel te voorkomen. Wist je dat het dragen van een fietshelm de kans op ernstig letsel bij een botsing of val met 60% vermindert? Ook hebben fietsers met helm maar liefst 70% minder kans op dodelijk hoofd- of hersenletsel dan fietsers die geen helm dragen.
Helm binnenkort verplicht voor alle snorfietsers
Tot die tijd is een helm alleen verplicht voor snorfietsers op de rijbaan in Amsterdam en Utrecht. Door een helm te dragen voorkomt u (ernstig) hoofdletsel bij ongelukken.
“Een fietshelm beschermt tegen hoofdletsel door absorptie van de kracht. Een fietshelm kan het verschil maken tussen een ernstig hoofd-hersenletsel en een licht hoofd-hersenletsel. Hersenweefsel dat beschadigd is geneest nooit meer. Ernstig letsel kan lijden tot overlijden of ernstige invaliditeit.
Volgens de Fietsersbond biedt een fietshelm een schijnveiligheid en wordt de onveiligheid zelfs vergroot als fietsers verplicht worden een helm te dragen. Een helm dragen leidt tot meer risico voor fietsers op een ongeval. Daarbovenop biedt een helm onvoldoende bescherming bij een ongeval met gemotoriseerde voertuigen.
Komt er een helmplicht? Momenteel geldt er geen helmplicht voor de elektrische fiets in Nederland. Voor Speed Pedelecs (45km p/u) geldt wel al een helmplicht. Per 1 januari 2023 wordt een helm op de snorfiets verplicht.
Uit onderzoek blijkt dat een fietshelm de kans op hoofdletsel niet verkleint. Een fietshelm is erop gemaakt om klappen op te vangen die tot maar 20 kilometer per uur gaan. Helaas gebeuren de meeste ongelukken met fietsers in combinatie met een auto, motor of scooter. Dan voorkomt een helm helaas geen hoofdletsel.
Fietshelm reduceert kans op ernstig hoofdletsel met 60%
Uit de meta-analyse blijkt dat het dragen van de fietshelm in een ongeval de kans op het oplopen van een ernstig hoofdletsel met 60% reduceert.
Met ingang van 1 januari 2023 is het dragen van een goedgekeurde brom/motorfietshelm of een goedgekeurde speed-pedelec-helm op een snorfiets overal in Nederland wettelijk verplicht en kunt u een boete van € 100 krijgen bij het niet dragen van een helm.
Nee. In Duitsland is een fietshelm niet verplicht. Niet voor volwassenen en ook niet voor kinderen. Wel raadt de Duitse overheid met name kinderen aan om een helm te dragen wanneer ze de weg op gaan.
De beste fietshelm van dit moment is volgens ons de Abus Urban-I 3.0. Deze fietshelm is zowel voor dames als heren geschikt en heeft een stijlvol design. Hij is voorzien van allerlei handige snufjes, zoals een geïntegreerd LED-achterlicht en vliegengaas in de ventilatieopeningen.
Italië: Het dragen van een fietshelm is in Italië verplicht voor kinderen tot 12 jaar sinds 2020. Kroatië: In Kroatië is een fietshelm verplicht voor kinderen tot 16 jaar. Deze verplichting geldt ook wanneer zij achter- of voorop zitten bij een volwassenen.
Fabrikanten adviseren een helm na 3-5 jaar te vervangen. In de binnenkant van je helm vind je een productiedatum en/of houdbaarheidsdatum. Onderzoek laat zien dat de leeftijd van de helm echter geen invloed heeft op de beschermende werking. Impact en blootstelling aan water en UV-straling hebben dat wel.
U gaat in Duitsland fietsen en vraagt of een helm daar verplicht is voor fietsers. In Duitsland is het niet verplicht om een fietshelm te dragen op de fiets.
Voor kleine kinderen tot 5 jaar komen drie helmen als beste fietshelm uit de test. Het betreft de Abus Anuky, de Nutcase Little Nutty en de Alpina Ximo Flash.
Kinderen van 1,5 tot 2 jaar hebben een gemiddelde hoofdomtrek van 49 tot 51 cm. De meest voorkomende omtrek bij kinderen van 2 tot 4 jaar is 51 tot 53 cm. Een kinderfietshelm met een grootte van 48 tot 52 cm is voor de meeste kinderen in deze leeftijdsgroep dus een uitstekende keuze.