In de missie druk je uit waar jouw organisatie voor staat en welke bijdrage je levert aan de samenleving. De visie geeft handen en voeten aan deze missie; de visie legt uit wat je wilt bereiken als organisatie. Samen zijn de missie en visie van essentieel belang om richting te geven aan de organisatie.
Het biedt focus en een richtpunt voor het stellen van doelen en planning. Het hebben van een visie geeft een gevoel van bevrediging (purpose) en richting aan jezelf of het bedrijf. Een goede visie helpt bij het definiëren van de korte- en lange termijndoelen en draagt bij de beslissingen die worden genomen.
Een missie is een korte omschrijving van de hogere doelstelling van jouw bedrijf. Het is datgene wat je als bedrijf naar de omgeving wilt uitdragen. Een missie geeft weer waar het bedrijf voor staat.
Een missie is afgeleid van de visie. Om je missie te kunnen formuleren, moet je de visie als uitgangspunt nemen. Vragen die je moet stellen voor de formulering van een missie zijn: – Wat willen we als organisatie bereikt hebben?
Het gaat bij het formuleren van een visie om het gezamenlijk vaststellen van een toekomstbeeld en de gedroomde positie van de organisatie daarin. Het is een gezamenlijk beeld, gedeeld door alle betrokkenen, dat een verwachting geeft van de voor de organisatie relevante toekomst.
Je missie formuleren, doe je door de vragen te beantwoorden: waar staan we voor, welke kernwaarden zijn voor ons het belangrijkst, wat motiveert ons en wat is ons bestaansrecht? Concreet schrijf je op waarom je organisatie bestaat (je why), voor wie je bestaat en wat voor meerwaarde je levert als organisatie.
Stel julliezelf dan de volgende vragen: Wat was tot de coronacrisis de belangrijkste reden van ons bestaan? (missie) Welke impact willen we daarmee hebben? Welke lange-termijn verandering willen we ermee bewerkstelligen? (visie)
Nike Vision
De visie van Nike is als volgt: “Het beste nationale en internationale bedrijf zijn, opvallen door de goede kwaliteit, service en comfort voor onze klanten. We willen dat ons product in alle delen van de wereld wordt verkocht en gebruikt."
De missie is het fundament onder de organisatie en de visie is de manier hoe je de missie handen en voeten kan geven. De meeste organisaties beschrijven in hun visiedocument ook de doelstellingen die ze willen halen, de doelstellingen die logisch voortvloeien uit de visie, ook wel de strategie genoemd.
Het woord 'visie' is afgeleid van het Latijnse videre, wat zien of kijken betekent. Jouw visie is dus jouw kijk (op de wereld) en beschrijft hoe jij de wereld ziet. Andere woorden die hiervan afstammen zijn 'video' en 'televisie' (op afstand bekijken).
Een persoonlijke visie is het bewustzijn van wat echt belangrijk voor je is, vertaald in een concreet beeld van wat je wilt bereiken. Een persoonlijke visie komt van binnenuit, je kunt je er met hart en ziel voor inzetten. Vanuit die visie kun je dan kijken naar je sterke en zwakke punten.
Een missie definieert vanuit het NU het bestaansrecht en identiteit van de organisatie. Door middel van je missie geef je aan wie je bent, wat je doet en wat je wil bereiken. Je missie is tijdloos, maar wel toe te passen op dit moment. Een missie staat dus, in tegenstelling tot een visie, niet ter discussie.
' Je zoektocht naar jouw zielsmissie is eigenlijk het ontdekken van wie jij écht diep van binnen bent, op zielsniveau. Het is het loslaten van alles wat je denkt te moeten zijn. Het loslaten van alle belemmerende overtuigingen, angsten en patronen. Het is het loslaten van alles wat je draagt voor anderen.
Ik sta open voor reflectie en ben flexibel in mijn tijden, maar ik let ook goed op mezelf en mijn eigen gezondheid. Ik ben een voorbeeld voor mensen in mijn organisatie.” Om je te helpen met het bedenken van een persoonlijke visie kun je jezelf de vraag stellen hoe jij je leven voor je ziet over vijf of tien jaar.
Apple's missie luid als volgt: "Apple zet zich in om studenten, docenten, creatieve professionals en consumenten over de hele wereld in om de beste persoonlijke computerervaring te bieden met innovatieve hardware, software en internet mogelijkheden." Het globale branding succes is nauw verbonden aan deze missie, omdat ...
Missies en visies zijn in Nederland en België vaak 3 tot 5 regels lang. Visies zijn vaak nog wat bondiger dan missies. Maar er zijn ook langere (tot ongeveer 1 A4) en kortere.
De zoektocht naar de behoefte van de klant en het bijpassende concept heeft alles te maken met de missie van IKEA: 'Een beter bestaan creëren voor zoveel mogelijk mensen'. Dat doet het bedrijf door dichter bij de klant te staan, in te spelen op gemak en dat alles op een duurzame manier vorm te geven.
Als je een visie hebt, heb je een duidelijk beeld van wat je wilt dat er in de toekomst gaat gebeuren. Daar kun je op anticiperen. Of je toekomstvisie uitkomt, is natuurlijk een tweede. Gelukkig kun je zelf, als afdeling of als organisatie, die toekomst beïnvloeden.
In algemene zin zijn er drie stromingen: de traditionele medische visie, de holistische visie en de emancipatorische visie. Wanneer we het hebben over de visie op zorg van instanties die daar nauw bij betrokken zijn, verschilt deze op vele vlakken.
Een doel is een gewenste situatie, iets dat je wilt bereiken. Als leidinggevende kun je het gedrag van een individu, groep of organisatie besturen door doelen te stellen. Een goede doelstelling is belangrijk en zinvol.
Nike wil uitstralen dat het een merk voor iedereen is. 'If you have a body, you're an athlete' is een van de laatste slogans.