Spelontwikkeling kind 4 jaar
Hij doet rollenspellen en verzint zelf verhaaltjes. Denk aan spelletjes als vadertje en moedertje, superman of prinses spelen, of politie en boef. Fantasiespel is goed voor z'n verstandelijke ontwikkeling en denkvermogen: hij leert zo hoe anderen denken en doen.
Veel kinderen van deze leeftijd vinden fantasiefiguren leuk, zoals draken, elfen, heksen, prinsen en prinsessen. Je kind kan zich soms zo inleven in de fantasiewereld, dat het denkt dat het echt is. Soms wordt je kind zelfs bang van wat het ziet.
Je kind van 4 jaar:
herkent groepjes van twee en drie zonder te tellen. kan een cirkel, driehoek, vierkant en rechthoek benoemen. herkent de kleuren rood, geel, blauw en groen.
sommige kinderen spelen niet, niet zoveel of heel anders. Dan stimuleer je het spel door het kopen van ander/extra speelgoed, samenspel, je stuurt het kind in de richting van een bepaald soort spel, noem maar op. Als het maar speelt! Het vrijwillige karakter van spel dreigt dan op de achtergrond te raken.
Een vierjarige moet een koppoter – een lopend hoofd – kunnen tekenen, maar nog geen lijf. Een vijfjarige moet een vierkant kunnen tekenen en een mens met een hoofd met ogen en mond. Hij moet ook een lijf en – niet complete – ledematen kunnen tekenen.
Met 4 jaar tekenen de meeste kinderen poppetjes met een lijf, benen, armen en een hoofd. Daarvóór tekenen ze de bekende koppoters: een cirkel met ogen en een mond en direct daaronder twee benen.
Het tekenen van een cirkel kenmerkt dat je kind zich bewust van zichzelf wordt. Langzaam ontstaan er ook poppetjes met een cirkel als hoofd en daaronder armen en benen die bestaan uit lijnen. De meeste kinderen tekenen deze 'koppoters' rond de twee en drie jaar oud.
Kinderen van 4 jaar vinden het heerlijk om lekker zelfstandig (of met anderen) te spelen en hun fantasie de vrije loop te laten. Treinen, auto's, racebanen en poppenhuizen zijn dan ook zeer geliefd! Hier kunnen ze gerust een hele dag mee uit de voeten.
Met 2,5 jaar leert je peuter kralen rijgen, gaatjes vullen met de juiste vorm, prikken, knippen en plakken. Met zijn vingers een potlood aansturen en zijn rits omhoog en omlaag doen, leert je kind rond zijn derde jaar. Lees hier meer over de spraakontwikkeling van peuters.
Je kunt bijvoorbeeld meegeven: stukjes appel, banaan, druiven, stukjes peer, aardbeien, blauwe bessen, snoeptomaatjes, stukjes komkommer, reepjes paprika. Eigenlijk van alles aan fruit en makkelijk eetbare groenten.
Vanaf 3+ jaar oud
Ook slimme spelletjes zoals Memory doen het goed vanaf deze leeftijd!
Tekenen als kleuter
In de kleuterfase beginnen kinderen steeds meer herkenbare figuren te tekenen en breidt het aantal onderwerpen waarvan het kind tekeningen maakt zich steeds meer uit.
In de eerste weken na de geboorte zien baby's alleen nog maar zwart-wit. Maar na drie maanden ziet je kind al bijna evenveel kleuren als een volwassene! De meeste kinderen starten met het herkennen en benoemen van kleuren als ze twee, drie jaar zijn.
Kinderen die veel blauw gebruiken willen vaak 'groot' worden. Geel staat tegenover blauw, net zoals groen tegenover rood staat. Kinderen die veel met geel kleuren, zoeken wellicht bescherming of aandacht. Geel wordt vaak gezien als een weerspiegeling van aanhankelijk gedrag.
Een kind dat een huis opeens in perspectief tekent, laat zien dat het de wereld om zich heen voortaan van verschillende kanten bekijkt. Over de hele wereld maken alle kinderen dezelfde ontwikkeling door in hun tekenwerk. Maar de leeftijd waarop veranderingen zich voltrekken, kan variëren.
Ze laten zien wat ze ervaren, beleefd en geleerd hebben. Ze laten zien waar hun aandacht en belangstelling ligt en ook wat hen emotioneel bezighoud. Tekeningen zijn om die reden vaak kleine kunstwerken met een grote zeggenschap. Het tekenen van kinderen is te vergelijken met het praten en vertellen van grote mensen.
3 en 4 jaar: Nu komen de eerste koppoters op papier. Je kunt het kind vragen gaan stellen over zijn tekening en daar steeds iets anders over te horen krijgen. Het maakt ook gebruik van oertekens zoals trappetjes, wegen, opgestapelde hoeden, zonnetjes en haren die als antennes uitstralen.