Jongeren gebruiken gemiddeld vijf socialmediakanalen. De populairse kanalen onder jongeren zijn Whatsapp, Snapchat, Instagram, TikTok en YouTube.
Onder de leeftijdscategorie 15-19 jaar staat WhatsApp bovenaan in het dagelijks gebruik. Snapchat wordt daarna het meest gebruikt, gevolgd door TikTok op nummer drie. Voorgaande jaren werd Instagram nog veel gebruikt onder tieners, maar het platform is dit jaar door TikTok ingehaald.
Gemiddeld besteden jongeren nog steeds zo'n 4 uur per dag aan social media, wat ongeveer gelijk is gebleven ten opzichte van vorig jaar. Whatsapp blijft het meest populair (93%), gevolgd door Instagram (85%) en YouTube (84%). Voor het eerst stijgt Snapchat uit boven Facebook in gebruik, die dit jaar nog verder afneemt.
De meest recente statistieken laten zien dat Facebook sterk blijft regeren als de koning van de sociale media, met 3,07 miljard actieve gebruikers in 2024. Dat betekent dat bijna drie op de vijf van de geschatte 5,17 miljard gebruikers van sociale media over de hele wereld actieve gebruikers van Facebook zijn.
Onderzoekshoogtepunten: In 2024 staat Facebook bovenaan met 3,1 miljard maandelijks actieve gebruikers, gevolgd door YouTube met 2,5 miljard. Instagram en WhatsApp staan op de derde plaats, elk met 2 miljard gebruikers. TikTok heeft 1,6 miljard gebruikers en WeChat heeft er 1,3 miljard.
WhatsApp. WhatsApp mag dan wel minder dagelijkse gebruikers hebben, de app blijft de meestgebruikte app in Nederland.
Facebook populairst
Ongeveer de helft van hen gebruikt Instagram en bijna een vijfde gebruikt Snapchat. Socialmediakanalen worden daarnaast door 41 procent van de zwangere vrouwen gebruikt om een zwangerschapsaankondiging te delen.
Cijfers van Snapchat-gebruik in Nederland
In 2023 kwam Snapchat naar buiten met cijfers over de Nederlandse Snapchat-community. Hieruit blijkt dat Snapchat vijf miljoen actieve gebruikers in Nederland heeft, die de app zo'n 40 keer per dag openen. Opvallend is dat 55% van de gebruikers 25 jaar of jonger is.
Welke social media platforms zijn het meest gangbaar? YouTube en Facebook zijn de meest gebruikte online platforms. De helft van de Amerikaanse volwassenen zegt Instagram te gebruiken, en een kleiner deel gebruikt sites of apps zoals TikTok, LinkedIn, X (voorheen Twitter) en Snapchat.
Jongeren fantaseren veel over hun eigen toekomst, wie ze zouden willen zijn of op wie ze willen lijken, bijvoorbeeld op sport- en muziekidolen. Die fantasieën en gedachten houden ze echter wel vaak voor zichzelf of delen ze alleen met hun beste vrienden. Spelen is in deze leeftijdsfase sterk geformaliseerd.
Social Media Gebruik
Bij Generatie Z is er een significante daling in het gebruik van WhatsApp, Facebook, Instagram en Snapchat ten opzichte van vorig jaar. Ondanks deze daling blijft Generatie Z grootgebruiker van Instagram, Pinterest, Snapchat en TikTok.
TikTok was de meest gedownloade app van 2024
TikTok is wereldwijd de meeste gedownloade app van 2024. De app werd 825 miljoen keer gedownload. Instagram (817 miljoen) en Facebook (597 miljoen) staan ook op het podium.
De social media kanalen die het meest interessant zijn voor Gen Z zijn TikTok, Instagram, YouTube en Snapchat. Hierbij is het essentieel om per kanaal een content- en advertentiestrategie te hebben. Vooral bij de content die je gaat maken en verspreiden is het belangrijk dat je content maakt dat bij het platforms past.
Pubers en social media: de cijfers. Volgens cijfers van het CBS gebruiken bijna alle jongeren – en dus veel pubers – social media: maar liefst 99%. Redenen om social media te gebruiken zijn voor pubers contact houden met leeftijdgenootjes, verveling en kijken wat anderen allemaal aan het doen zijn.
Nederlands demografisch profiel. Dit zal vast niet als een verrassing komen, maar de grootste leeftijdsgroep op Snapchat is tussen de 12 en 27 jaar (59%). Van alle Snapchat gebruikers in 2024 zijn er 2,4 miljoen dagelijks actief op de app.
Snapchat is nog steeds populair bij honderden miljoenen gebruikers, althans voorlopig. Hoewel nieuwere apps zoals BeReal en TikTok aan populariteit winnen, is het onzeker of ze Snapchat's langdurige heerschappij als mainstream social media platform kunnen overnemen.
Het zijn de jonge mensen die (het) snappen. Zij gebruiken Snapchat vooral voor vermaak; ze sturen gekke selfies met filters naar vrienden en bekijken de verhalen van vrienden. Ze volgen vooral vrienden, en soms ook bekende vloggers of YouTubers. Het komt nog niet echt in ze op om organisaties en merken te volgen.
Volgens eMarketer is Facebook de onbetwiste nummer één: bijna 85% van de moeders maakt regelmatig gebruik van het platform. 2 De populariteit van Facebook blijft toenemen: sinds 2015 is het aantal moeders met 6% toegenomen.
De platforms die jongeren het meest gebruiken voor nieuwsgaring zijn Instagram, TikTok en YouTube, met respectievelijk 65, 40, en 38 procent gebruikers.
De doelgroep van Snapchat is mensen onder de 35 jaar, maar de grootste groep bestaat uit jongeren tussen de 13 en 25 jaar. Het vergroten van je bekendheid bij deze doelgroep via Snapchat-advertenties is dus een goed idee.
Met gemiddeld zo'n drie miljard unieke maandelijkse gebruikers is Facebook in 2022 nog altijd het meest gebruikte sociale netwerk.
Meest populaire apps wereldwijd (november 2024)
In november 2024 behield Instagram opnieuw zijn positie als meest gedownloade app ter wereld met 53 miljoen downloads op Google Play en de iOS App Store.