De extra polen op de 13-polige stekker worden onder andere gebruikt voor de achteruitrijverlichting en het mist-achterlicht. Beide functionaliteiten zijn sinds 10 juli 2011 verplicht op aanhangers, caravans, boottrailers of paardentrailers. Vandaar dat deze tegenwoordig standaard zijn uitgerust met 13-polige stekkers.
Voor een caravan is een 13-polige stekker altijd noodzakelijk. Alleen met deze stekker kun je immers je caravan voorzien van de nodige stroom voor de accu, de koelkast en de binnenverlichting, alsook alle nodige verlichting buiten.
Naast de basisverlichting zoals ook een 7-polige stekker die voorziet, levert de 13-polige stekker ook stroom voor de achteruitrijverlichting. Sinds 10 juli 2011 is deze 13-polige stekker bij wet verplicht voor nieuwe aanhangers, trailers en caravans die naar de technische controle gaan.
Het verschil zit hem namelijk in de functies. Een 7-polige stekker voorziet de basisverlichting zoals de remlichten en knipperlichten. Een 13-polige stekkerdoos heeft veel meer functies dan alleen de basis verlichting. Zo ondersteund een 13-polige stekkerdoor ook de achteruitrijverlichting en mistachterlicht.
Heb je op de auto een 7 polige contrastekker en heeft je aanhangwagen een 13 polige stekker dan kun je een verloopstekker gebruiken van 7 polige (auto) naar 13 polig ( aanhanger of caravan). Het kan ook zijn dat de auto een 13 polige stekker heeft en de aanhanger slechts 7 polen.
Prijs incl. montage € 1.099,00.
Wanneer u overweegt een trekhaak aan te schaffen, zult u moeten kiezen of u deze op uw auto aansluit met een zogenoemde 7-polige stekker of een 13-polige stekker. Welke stekker u gebruikt, hangt af van de toepassing waarvoor u de trekhaak wilt gebruiken, bijvoorbeeld een fietsendrager, aanhanger of caravan.
De trekhaak moet een typekeuring hebben. Dit staat op het typeplaatje van uw trekhaak. Ontbreekt het typeplaatje, dan mag u alleen een aanhangwagen trekken die inclusief de lading niet meer weegt dan 750 kg. Bovendien mag uw aanhangwagen inclusief lading niet meer wegen dan uw trekkende auto op dat moment weegt.
Bij wekelijks gebruik adviseren wij een vaste trekhaak.Wanneer u uw trekhaak minder frequent gebruikt adviseren wij een afneembare of wegdraaibare trekhaak.
Achteruitrijverlichting is sinds 10 juli 2011 zelfs verplicht op aanhangers, caravans, boottrailers of paardentrailers. Vandaar dat nieuwe aanhangers tegenwoordig standaard zijn uitgerust met 13-polige stekkers. Dit is ook de reden dat de 13 polige stekker de nieuwe standaard is.
De wet stelt, dat indien een aanhangwagen niet is voorzien van een losbreek inrichting, een hulpkoppeling verplicht is. Boven de 750 kilo moet een aanhangwagen geremd zijn en dan zit er eigenlijk altijd een losbreek inrichting op.
In Nederland worden stekkers en stopcontacten van type C en type F gebruikt. De netpanning is 230 V met een frequentie van 50 Hz. Nee, je hebt geen reisstekker nodig in Nederland.
De Jaeger stekker 13-polig is voor het aansluiten van caravans en aanhangers op een auto. De stekker is voorzien van een Bajonetsluiting waardoor deze stekker altijd stevig in de contactdoos wordt gedraaid.
7-polig is voldoende als er met de auto geen caravan wordt getrokken én er over de tweede pool het circuit loopt van het mistachterlicht, dus geen constante stroom. Een fietsendrager met 13-polige stekker is aan te raden als de auto ook een 13-polige stekker heeft vanwege het gemak dat er geen adapter nodig is.
Er zijn twee verschillende soorten 13 polige stekkers. Namelijk de Jaeger stekker en de Multicon West stekker. Beide stekkers verschillen van elkaar. De Jaeger wordt standaard gebruikt bij Duitse automerken zoals: Mercedes, Audi en BMW.
Fietsendrager Trekhaakmontage
Al deze geselecteerde fietsendragers hier zijn geschikt voor iedere trekhaak vast of afneembaar (uitzondering zijn trekhaken van electrische auto,s die een palletje op de bol van de trekhaak hebben). Van belang is bij de juiste keuze dat je weet wat de kogeldruk van je auto is.
Niet elke auto is geschikt voor een afneembare trekhaak. Je autodealer weet precies wat mogelijk is. En wat natuurlijk altijd geldt: weet goed wat de kogeldruk en het trekgewicht van je auto is voordat je een trekhaak laat monteren.
De meeste auto's die een trekhaak hebben zullen een kogeldruk hebben van 50 of 75 kilogram.Dat betekent dat er niet meer dan 50 of 75 kilo op de haak mag komen.Dat is inclusief de fietsendrager!
Voortaan moet je dan elk jaar naar de keuring voor die trekhaak, ook als het om een nieuwe wagen gaat. Caravan of aanhangwagen? Zo ga je veilig én goed verzekerd de baan op.
Een trekhaak zal bij overschrijding niet verbuigen of zelfs afbreken. De toegestane kogeldruk zegt feitelijk ook niets over de sterkte van de trekhaak maar is vastgesteld door de autofabrikant.
Vaak wordt gedacht dat de vaste trekhaak een sterkere en een veiligere oplossing is dan een afneembare trekhaak. Dit is onjuist. De afneembare trekhaak biedt dezelfde veiligheid en kracht als de vaste trekhaak. De trekhaak heeft ook een veiligheidsindicator die aantoont of u de trekhaak juist hebt vergrendeld.
Hieronder hebben wij de vanaf prijs per type trekhaak op een rij gezet: Vaste trekhaak vanaf €276. Afneembare trekhaak vanaf €344. Trekhaak voor elektrische auto vanaf €368.
U vindt het maximale trekgewicht van uw auto op uw kentekenpapieren. Hier wordt een onderscheid gemaakt in geremd gewicht en ongeremd gewicht. Let op: Heeft het te trekken object een groter laadgewicht dan het trekgewicht van uw auto, dan mag dat.
Op elke type en model auto kan een trekhaak gemonteerd worden.