Bij spanningen en heftige gebeurtenissen kan het erger worden.Ook bij een depressie, sommige medicijnen of ziekten werkt het geheugen soms minder goed. U kunt ook andere klachten hebben, zoals problemen met aandacht of dingen begrijpen.
Herhalen
Herhalen, herhalen, herhalen. Dat is het toverwoord voor je geheugen. Als je iets vaker hoort of zegt, is de kans groter dat je het onthoudt. Herhaal bijvoorbeeld de naam van iemand die zich voorstelt een paar keer in je hoofd of schrijf het op.
Schakel je voorkennis in en vraag je luidop af of je over dit onderwerp al iets weet. Wanneer je nieuwe informatie kan koppelen aan informatie uit je langetermijngeheugen, verwerk je de leerstof meteen actief en ga je die ook beter onthouden.
Urennorm basisonderwijs
Over 8 schooljaren is dit minimaal 7.520 uur. De overgebleven 240 uur mogen scholen zelf verdelen over de onderbouw en de bovenbouw. Er is geen wettelijk maximum aan het aantal uren onderwijs per dag.
Er is ook onderzoek gedaan naar het perfecte tijdstip om te studeren. Daaruit blijkt dat je het beste kunt studeren tussen 11:00 's ochtends en 21:30 's avonds. Dat is niet geheel verrassend. 's Ochtends heb je namelijk even nodig om op te starten. Vanaf een uur of 11 ben je wakker genoeg om een goede start te maken.
Op een gewone dag volstaan 8 uur, zoals op een normale werkdag. Althans tijdens het semester. In de examens zelf is het anders. In de examens kan je beter 10 uur per dag studeren.
Goede leermethoden zijn gespreid studeren, jezelf toetsen en het gebruik van flashcards. Waarom? Ze dwingen je om de stof actief uit je geheugen op te halen.
Probeer voorafgaand het slapen 15 minuutjes de studiestof te lezen. Tijdens het slapen verwerken je hersenen nieuwe herinneringen, zodat deze worden opgeslagen in je lange termijn geheugen. Er is dus een grote kans dat je hierdoor de studiestof beter onthoudt. Het beste werkt wel om het op papier te lezen.
Talrijke studies hebben aangetoond dat wanneer ontwikkelaars kleuren gebruiken om een bepaald kenmerk te benadrukken de aandacht toeneemt. Hierdoor worden feiten en cijfers beter onthouden. Warme kleuren bereiken dit doel het beste. Vooral rood valt bij zorgvuldig gebruik op en trekt onmiddellijk de aandacht.
Lezen is dus niet automatisch onthouden wat je leest. Als je reflexen nog storen en je ogen niet optimaal samenwerken met je hersenen is het lezen al lastig genoeg! Je hersenen hebben geen energie en capaciteit meer over om nog meer te doen, zoals begrijpen en onthouden!
Wanneer je informatie wilt onthouden door herhalen dan herhaal je het in je kortetermijngeheugen net zo vaak totdat de hersenen er een chemische verbinding van maken. Je zult alles wat je dan voor de rest van je leven wilt onthouden minimaal 300 keer moeten herhalen; Dit moet je verdelen over 7 verschillende momenten.
Door hardop te lezen, slaan leerlingen informatie beter op.
Deze onderscheidende geheugensporen worden beter herinnerd dan stil gelezen woordsporen (zie grafiek, MacLeod, 2010). Dit wordt ook wel het productie-effect genoemd. Laat leerlingen dus vaker voorlezen in de klas, bijvoorbeeld door voorleesgroepjes te maken.