De Type 2 stekker is dé standaard stekker voor nagenoeg alle elektrische auto's. Deze stekker, die is ontwikkeld voor de Duitse automerken, is de meest gebruikte stekker voor openbare én privé laadpunten. De Type 2 stekker is geschikt voor zowel 1-fase als 3-fase AC-laden en kan laadsnelheden tot 44 kW aan.
Een groot nadeel van laden aan het stopcontact is het brandgevaar. Voorkom daarom het gebruik van een mode 1 laadkabel en gebruik een mode 2 laadkabel enkel incidenteel. Als je dit doet, gebruik dan geen verlengsnoeren en zorg ervoor dat de kabel is aangesloten op een aparte en goed verzekerde groep in de meterkast.
Welke aansluiting je hebt, kun je meestal zien op de elektriciteitsmeter in je meterkast. Staat daar 220 V of 230 V, dan is het een 1-faseaansluiting. Staat er 3 x 220/230 V of 380/400 V, dan is het een 3-fasenaansluiting. Je vindt het ook terug op de jaarrekening van je energieleverancier.
Welke stekker is geschikt voor openbaar laden? De laadkabel met een type 2 stekker (Mennekes stekker) is geschikt om openbaar mee te laden in Nederland. Uw laadkabel is voorzien van een uiteinde met een type 2 stekker voor de laadpaal en een type 1 of type 2 stekker voor de elektrische auto.
Bij het kiezen van een laadpaal heeft u de keuze om een 1-fase of 3-fase laadpaal uit te zoeken. Heel simpel gezegd: bij een 1-fase laadpaal gaat de elektriciteit door twee draden (de fasedraad en de nuldraad) en bij een 3-fase laadpaal door vier draden (drie fasedraden en de nuldraad).
Als u een 1-fase groepenkast in uw meterkast heeft staat er 220/230V op uw elektriciteitsmeter. De 1-fase-aansluiting is op de factuur van de energieleverancier te herkennen als 1x25/1x30A. Wat is 3-fasen? Bij een 3-fasenaansluiting komen drie fasedraden van ieder 230 V uw meterkast binnen.
De Type 2 stekker is dé standaard stekker voor nagenoeg alle elektrische auto's. Deze stekker, die is ontwikkeld voor de Duitse automerken, is de meest gebruikte stekker voor openbare én privé laadpunten. De Type 2 stekker is geschikt voor zowel 1-fase als 3-fase AC-laden en kan laadsnelheden tot 44 kW aan.
Het is mogelijk om uw elektrische auto via het stopcontact op te laden, echter wordt dit afgeraden. Naast dat het opladen tot wel 12 uur kan duren, is het ook gevaarlijk (denk aan brand). Wilt u het toch doen? Kies dan in ieder geval voor mode 2 opladen.
U plugt de stekker van de oplaadkabel in de auto en in de laadpaal en houdt eventueel uw pasje voor de aangegeven plek. De kabel vergrendelt en de lichtjes op de laadpaal worden nu blauw. Klaar met laden? Dan ontgrendelt u de kabel ook weer met uw laadpas.
Je hebt twee opties: een eigen laadpaal of opladen via het stopcontact. Een laadpaal wordt doorgaans aangeraden als de beste optie, maar het is ook de duurste. Je bent al snel tussen de 1000 en 2500 euro kwijt, afhankelijk van het type laadpunt en de hoeveelheid installatiewerkzaamheden.
Heb ik een 1 fase of 3 fase aansluiting nodig voor mijn laadpaal? U heeft de mogelijkheid om een 1 fase of 3 faseaansluiting laadstation te kiezen wanneer u een laadstation voor uw elektrische auto kiest. Er zit uiteraard een verschil in de keuze tussen de 1 fase of 3 fase aansluiting.
Voor je laadpaal heb je een aparte stroomgroep in je meterkast nodig. Zo blijft je laadpaal altijd werken. Ook als je in huis een stroomstoring hebt. Daarnaast voorkom je dat je laadpaal andere apparaten op dezelfde groep in de weg zit.
Een adapter die nutteloos in het stopcontact zit, verbruikt elk uur ongeveer 2 watt. Dit lijkt misschien niet zo veel. Maar als je meerdere adapters 24/7 in het stopcontact laat zitten, dan kan dit aardig oplopen.
Hoelang dat precies duurt, verschilt per laadpaal en is ook afhankelijk van het soort elektrische auto dat je hebt. Maar of je nu bij een gewone openbare laadpaal laadt of bij een snellader, je staat toch minimaal vijftien minuten aan een laadpaal.
Thuis opladen met je elektrische auto
Stroom uit je eigen stopcontact kost over het algemeen 0,22 euro per kilowattuur. Reken op ongeveer 8 euro om de accu van de ŠKODA CITIGOe iV te vullen. Vervolgens kun je 260 kilometer* rijden, wat neerkomt op slechts 3,10 euro per 100 kilometer*.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Laadtijd in het kort:
Een elektrische auto met een gemiddelde accucapaciteit (60 kWh) voor 80% volladen, duurt: 21 uur via het stopcontact (2,3 kW) 4,5 tot 13 uur via een laadpaal thuis (11 - 3,7 kW) 2 tot 4,5 uur via een openbare laadpaal (22 - 11 kW)
Snelladen
Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,25 en € 0,79 per kWh. Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer.
Op de website van de Lidl heb je een overzicht van alle vestigingen met gratis laadpalen. Dit kun je via de filiaalzoeker Lidl vinden. Hier heb je een filter die je kans instellen op elektrische laadpaal. Je krijgt dan op een kaartje te zien waar er een gratis laadpaal staat.
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen.
Bel de hulpdiensten. Zij zullen de sleepdienst naar je toe sturen. De sleepdienst sleept je naar de dichtstbijzijnde laadpaal. Dit kan een snellader zijn, maar ook een gewone openbare laadpaal.
De kosten van de geleverde stroom blijven bij krachtstroom hetzelfde. Wel zal een apparaat dat werkt op krachtstroom vaak sneller en aanzienlijk meer stroom verbruiken dan een klein huishoudelijk apparaat. Voor de stroom zelf betaalt u echter niet meer dan normaal.
Als je 24 zonnepanelen of meer wilt plaatsen heb je altijd een 3-fasen omvormer nodig. Het grootste voordeel bij een 3-fasen omvormer is dat de stroom over 3 verschillende fasen wordt verdeeld. Er is hierdoor sprake van minder kabelverlies. De energie wordt daarnaast ook over 3 fasen verdeeld.
Deze aansluiting heeft niet de gebruikelijke twee openingen voor een stekker, maar bevat vier openingen. U kunt dus ook aan het stopcontact zien of u een 2-fase aansluiting in de meterkast heeft.