Een goed compliment is een vorm van goede feedback. Alle leerlingen op de basisschool, zowel in de onder- als bovenbouw, zeggen het fijn te vinden om complimenten te ontvangen. Ze geven aan dat ze zich daardoor gemotiveerd, competent en zelfverzekerd voelen.
Complimenten zorgen voor een positief gevoel, ze bevorderen de prestaties en maken leren gemakkelijker en leuker. Pas je het complimenteren vaker toe, dan kan het leiden tot een structurele verandering in jezelf en in je werkomgeving. Reden genoeg om het complimenteren vaker toe te passen.
Complimenten geven een kind een enorm gevoel gewaardeerd te worden. Hierdoor gaan ze zich goed over zichzelf voelen en kunnen ze een positief zelfbeeld ontwikkelen. Een goed compliment vertelt een kind welk gedrag gewaardeerd wordt en waarom het gedrag gewaardeerd wordt.
Weet wanneer je welk type feedback geeft. Positieve feedback als je de leerling wilt belonen en opbouwende feedback als je de leerling wilt corrigeren. Blijf altijd respectvol met elkaar omgaan en zorg dat je een open en nieuwsgierige houding hebt. Luister goed naar hoe de ander reageert.
Complimenten krijgen versterken je zelfbeeld. Ze activeren het centrum in je hersens dat dopamine aanmaakt, wat een goed gevoel geeft. Complimenten halen het beste in de ander naar boven. Bovendien krijg je zelf door het complimenten geven meer oog voor het positieve in de ander.
Samenvatting. Feedback kan het lesgeven, maar vooral het leren en de leerresultaten verbeteren. Feedback op de kwaliteit van het werk en het leerproces of de leerstrategie zijn het nuttigst. Positieve feedback, gericht op het werk en/of de leerstrategie, bevordert de (intrinsieke) motivatie en het leren.
Door iemand positieve feedback te geven, zal je zien dat hij/zij enthousiaster wordt. Het geeft meer richting aan wat de verwachtingen zijn. De positieve benadering zal ook de intrinsieke motivatie stimuleren. Wat betekent dat de werknemer gemotiveerd is, omdat hij dat ook echt wil.
Ze leren te kijken naar wat ze hebben gedaan, wat ze goed gedaan hebben en wat nog beter kan. Ze leren nadenken over de fouten die ze gemaakt hebben en over de oorzaak daarvan. Daarmee zorgt deze vorm van feedback ervoor dat kinderen leren het zelf te doen doordat ze het verband zien tussen inzet en resultaat.
Voorbeeld van een effectief compliment: 'fijn dat jullie zo rustig werken op de gang (wat ze doen), zo hebben de kinderen in de klas die de toets maken geen last van jullie (effect). ' Voorbeelden van niet-effectieve complimenten zijn: 'je bent altijd zo eerlijk', 'wat ben jij aardig', 'ik vind je een spontane meid'.
Een gemeend compliment is een goed compliment
Het is belangrijk dat je meent wat je zegt. Als iets zegt wat je niet meent, dan voelt de ander dat en komt het minder sterk over. Hoe ouder je kind wordt, hoe beter hij of zij dit aanvoelt. Ook kunnen kinderen gaan twijfelen of je wel meent wat je zegt.
Complimenteren is een vorm van feedback geven. Er zijn 2 soorten complimenten, resultaatgerichte en procesgerichte complimenten: Resultaatgerichte complimenten (ook wel productgerichte feedback genoemd) die gaan over het resultaat, de prestatie.
25 ZINNETJES VOOR HET GEVEN VAN EEN COMPLIMENT
Ik ben oprecht blij dat je erbij bent vandaag. Nadat iemand iets goeds heeft gedaan: “Hoe ben jij daarin geslaagd, terwijl dit zo moeilijk was?” Ik zal dit nooit vergeten. Ik wou dat ik dat net zo goed als jou kon doen.
beleefdheidsbetuiging, groet. compliment (zn) : gelukwens, loftuiting, pluim.
“Bedankt” zeggen is de enige goede reactie wanneer je een compliment krijgt.
Feedback helpt je als manager of consultant met resultaatgericht, slim verbeteren en innoveren. Het zet de toon op de werkvloer maar bepaalt ook de werksfeer. Het is de #1 succesfactor van intelligente, datagedreven organisaties. Zij hebben een cultuur waar feedback normaal is.
Complimenteren = feedback geven
Complimenteren is in feite een vorm van feedback geven. Je koppelt terug aan de ander, wat je van zijn of haar prestaties vindt bijvoorbeeld. Goed feedback geven is essentieel in je communicatie met anderen.
Feedback is mondelinge, schriftelijke of non-verbale informatie van een leraar, een leerling zelf of medeleerlingen over het gedrag of de prestatie van een leerling ten opzichte van een na te streven leerdoel.
Waarom je directe feedback nodig hebt
In de directe-feedbacksituatie hebben mensen een directe wisselwerking met hun omgeving, zegt Martin. Bij een activiteit als houthakken zie je meteen het effect van elke beweging. Daar pas je de volgende handeling weer op aan, wat ook meteen weer effect heeft, enzovoort.
Complimenten werken het best als ze regelmatig gegeven worden. De kracht van herhaling doet wonderen. Tien keer per dag een complimentje schouderklopje of knipoog is echt niet te veel. Het geeft de ander het gevoel dat je om hem/haar geeft.
Spreek je waardering uit;
Begin met een waarderende zin. Bijvoorbeeld; “ik vind het fijn…”, “Ik vind het leuk… of “Ik vind het goed…” Je kunt ook positieve woorden gebruiken zoals bijzonder, knap, geweldig, fantastisch of super. Het starten van je zin met deze positieve en waarderende woorden is belangrijk.