Gemiddeld duur het opladen van een elektrische auto vier uur. Bij een openbaar laadpunt duur het gemiddeld we tot vier uur voor uw elektrische auto is opgeladen. Let wel: de oplaadtijd is afhankelijk van het type auto en de oplader. Met een snellader zijn de meeste auto's in 30 minuten 80% opgeladen.
Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig. Let op: dit aantal zonnepanelen is enkel en alleen voor het opladen van je elektrische auto.
Nodig: zonnepanelen
Het recept om je auto te kunnen opladen met zonnepanelen is erg eenvoudig: je hebt zonnepanelen nodig die zijn aangesloten op je huis of bedrijf. Als je de auto oplaadt terwijl de zon schijnt, dan gebruik je in feite al de zonne-energie die op dat moment wordt geleverd.
Je hebt ruim 6 tot 8 extra zonnepanelen nodig om je elektrische wagen op te laden. Op die manier behoud je de capaciteit van de andere panelen voor je huishoudelijke noden. Je kan de zonnepanelen ook combineren met een slimme laadpaal, maar dat moet niet per se.
Thuis laden goedkoopste
Het laden is thuis, of bij jouw eigen kantoor, het goedkoopste. Daar kun je rekenen met een prijs tussen de 0,20 en 0,25 euro per kWh. Dus als je 50 kWh in de accu laadt, ben je tussen de 10 en 12,50 euro kwijt. En daarmee kom je meestal weer een paar honderd kilometer verder.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Zonnepanelen zelf kosten gemiddeld tussen de 4.000 en 12.000 euro, inclusief omvormer en installatie. Tel de prijs voor zonnepanelen op bij die voor een thuisbatterij, dan krijg je voor de combi thuisbatterij-zonnepanelen een prijs tussen de 12.000 en 20.000 euro. Een aardige investering!
Pas als de batterij vol is, wordt de stroom terug op het net geïnjecteerd. Als de zon niet schijnt en je hebt wel stroom nodig in huis, wordt deze uit de thuisbatterij gehaald. Zodra de batterij leeg is, betaal je gewoon voor je energie die je van het net haalt.
Wat kost een thuisbatterij in 2022? De richtprijs voor een thuisbatterij van 3 kWh is 4.000 euro. De richtprijs voor de 8 kWh-thuisbatterij ligt tussen de 5.000 en 8.000 euro en de richtprijs voor de 14 kWh-thuisbatterij ligt rond de 10.000 euro.
Enig probleem is dat de energieopbrengst beperkt is. Een auto kan slechts voor een klein deel worden bedekt met zonnecellen, dus kom je er nog niet ver mee. Het wachten is op cellen die beter presteren.
Om toch een idee te geven kan een laadpaal al vanaf €389,- inclusief btw geïnstalleerd worden. De meeste aansluitingen kosten tussen de €389,- en €800,-. Wat voor veel kosten zorgt is een zwaardere aansluiting in uw meterkast.
Bereken zelf het aantal zonnepanelen
Deze auto's rijden ongeveer 6,5 kilometer per kWh. Dus heb je per jaar 10.000 / 6,5 = 1.538 kWh nodig. Een nieuw zonnepaneel levert ongeveer 350 kWh per jaar. Dan heb je dus 1.538 / 350 = ruim 4 zonnepanelen nodig.
Het aantal zonnepanelen voor 10.000 kWh
Een zonnepaneel levert gemiddeld 332 kWh per jaar*. Voor 10.000 kWh heb je dus zo'n 32 zonnepanelen nodig die een heel jaar lang zonne-energie opwekken.
De Wallbox Pulsar Plus en de Wallbox Copper SB zijn beide laadstations die goed kunnen worden gecombineerd met de plaatsing van zonnepanelen. Met Wallbox Eco-Smart wordt het mogelijk gemaakt om uw elektrische auto voor 100% op te laden met eigen opgewekte energie.
Voor nieuwe eigenaars van zonnepanelen is een batterij dus erg interessant. Er is een mooie installatiepremie voor thuisbatterijen - voor wie een digitale meter heeft. Die premie is op z'n hoogst in 2021, tot 2.550 euro. Geschatte terugverdientijd voor deze doelgroep, tot ongeveer 6 à 7 jaar.
In ons voorbeeld zal de thuisbatterij – als die volledig opgeladen is – ongeveer twee uur stroom kunnen leveren aan gemiddeld 1,25 kW vermogen, zelfs wanneer er enkele kortere pieken tussen zitten.
De standaardprijs voor een Ikea thuisbatterij is zo'n 3.300 euro. De kostprijs is afhankelijk van het vermogen van de thuisbatterij. Een overzicht van de prijzen: Accu van 5 kWh: 3.758 euro (excl.
Om ervoor te zorgen dat de kosten voldoende opwegen tegen de baten, wordt aangeraden om per kWp zonnepanelen een batterij van 1 tot 1,5 kWh te voorzien. Voor een gemiddelde zonnepaneleninstallatie van 4 kWp wordt ideaal gezien een thuisbatterij met een capaciteit van 4 tot 6 kWh geplaatst.
Spanje, het land met enorm veel zonuren, maar waar het minste gebruik wordt gemaakt van zonnepanelen en andere groene energiebronnen. Dit komt door de zo genoemde zonbelasting in Spanje. Wekt u stroom op, betaalt u hier extra belasting voor.
De prijs van de batterijen zou in de toekomst kunnen dalen dankzij de opkomst van de elektrische auto. Batterijen van e-cars waarvan de capaciteit tot 80% gedaald is, kunnen namelijk in huis worden hergebruikt. Volgens het Blackrock Investment Institute zal de prijs per kWh tegen 2025 tot 420 €/kWh dalen.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.