Het Carbon Filter, deze beschermt tegen vuil en pollen, maar zuivert ook de lucht van schadelijke, kankerverwekkende uitlaatgassen. Profile raadt deze standaard aan. Het Filter+ deze beschermt tegen vuil, pollen, uitlaatgassen, fijnstof, bacteriën én allergenen.
Het is aan te bevelen om het interieurfilter regelmatig te vervangen. Meestal is dit om de circa 20.000 kilometer of om het jaar. Naarmate het interieurfilter meer kilometers of langere tijd gebruikt is, zal het namelijk steeds meer vervuild raken.
Je kunt zelf (zo om de 15.000 km) controleren of het luchtfilter aan vervanging toe is. Open de behuizing en inspecteer het luchtfilter op verontreiniging. Algemeen wordt aanbevolen een luchtfilter om de 20.000 km te vervangen. Rij je veel in stoffige gebieden, dan is het raadzaam een kortere interval aan te houden.
De kosten voor het vervangen van een interieurfilter zal gemiddeld tussen de 10 en 150 euro liggen. Qua arbeidsuren is het in de meest voorkomende gevallen maar een kleine ingreep. Daarnaast is het interieurfilter in de meeste gevallen ook gemakkelijk zelf te vervangen.
In elke auto zit er een: een interieurfilter, ook wel pollenfilter genoemd. Het filtert viezigheid en pollen voordat de buitenlucht je auto binnen stroomt.
Het standaard filter welke beschermt tegen vuil en pollen. Het Carbon Filter, deze beschermt tegen vuil en pollen, maar zuivert ook de lucht van schadelijke, kankerverwekkende uitlaatgassen. Profile raadt deze standaard aan. Het Filter+ deze beschermt tegen vuil, pollen, uitlaatgassen, fijnstof, bacteriën én allergenen ...
Een andere veelgebruikte naam voor het interieurfilter is pollenfilter. Ieder uur stroomt er ongeveer 300 m3 lucht door het filter. Het is daarom belangrijk dat het interieurfilter niet verstopt raakt. Door een vervuilde of verstopte luchtfilter wordt de lucht dus niet meer goed gezuiverd.
Wij adviseren u om de luchtfilters van uw airconditioning 4 keer per jaar te controleren en (indien nodig) schoon te maken. Het filter wordt bij het onderhoud aan uw airconditioning ook altijd gecontroleerd en gereinigd door de monteur.
Motorschade: Als een filter met lage efficiëntie niet op tijd wordt vervangen, creëert dat een sneeuwbaleffect: deeltjes komen de motor binnen en beschadigen deze en kleine stukjes komen los van de motoronderdelen en de hoeveelheid stof in de motor verhoogt. Uiteindelijk zal de motor uitvallen of stuk gaan.
Het beste is om het interieurfilter ieder jaar te vervangen en daarbij direct de behuizing te laten reinigen. Voor een optimaal schone rijomgeving is het aan te raden om parallel daaraan de verdamper een keer in de twee jaar te laten reinigen.
Een gemiddelde (nieuwe) set bougies moet ongeveer 50.000 kilometer mee gaan. Bougies van edelmetaal gaan vaak ook nog wel 75.000 kilometer mee. Het is verstandig om bougies te vervangen na 50.000 tot 60.000 kilometer.
Haal de luchtfilter uit elkaar zodat alleen de daadwerkelijke filter (het “sponsje”) overblijft. Leg deze in het bakje en giet er wasbenzine overheen, zodat de filter helemaal ondergedompeld is. Wasbenzine haalt alle vet-, olie- en vuildeeltjes effectief uit de filter. Haal na een minuut de filter uit de wasbenzine.
Een nieuw luchtfilter kost tussen de tien en twintig euro, afhankelijk van het voertuig en de fabrikant. De vervanging door de specialist kost doorgaans niet meer dan 50 euro. Overigens: probeer het luchtfilter niet schoon te maken door erop te tikken of met perslucht.
Over het algemeen wordt het filter geplaatst tussen de interieurventilator en het dashboard, en is deze toegankelijk vanuit de motorruimte of via het dashboardkastje.
De pollen filter zit over het algemeen ergens in de buurt van het schutbord en de ventilator die de lucht de auto inblaast. Maar het is ook mogelijk dat de interieurfilter zich aan de binnenkant van de auto bevindt.
Het micro- of interieurfilter zorgt ervoor dat u geen onprettige geurtjes van buiten ruikt en dat de ramen niet beslaan. Als u in uw auto zit is het erg fijn als er schone lucht naar binnen wordt gezogen. Om de schone lucht binnen te krijgen, gaat alle lucht langs het microfilter.
Elke auto heeft vier hoofdfilters: het interieurfilter, oliefilter, brandstoffilter en luchtfilter. De functie van al deze filters is om stromingen mogelijk te maken en onzuiverheden op te vangen: de stof en verontreinigingen in de lucht, de onzuiverheden in de brandstof of het vuil in de motorolie.
De primaire functie van het luchtfilter is het zuiveren van de aangezogen lucht voordat deze binnenstroomt in de motor. Ongewenste stoffen blijven hierbij achter in het filter, waardoor deze niet in de motor terecht komen. Deze ongewenste stoffen kunnen bestaan uit pollen, bacteriën en kleine stofdeeltjes.
Kosten bougies vervangen
Het laten vervangen zal bij een garage vaak tussen de € 100 en € 200 kosten. Hoeveel dit daadwerkelijk kost is afhankelijk van het type auto dat u heeft en het type bougie. Het zelf vervangen is echter een stuk voordeliger, u hoeft namelijk niet de montage uren te betalen.
De stank van de airco wordt veroorzaakt door bacteriegroei op het raster van de verdamper. De airco haalt vocht uit de lucht en daarna loopt het vocht langs de verdamper via de afwatering naar buiten. Het vocht en de temperatuurverschillen zorgen ervoor dat de verdamper een kweekbak wordt van bacteriën.
Diverse factoren spelen een rol bij de levensduur van een airconditioner maar de vuistregel is dat bij gemiddeld gebruik en regelmatig en goed uitgevoerd onderhoud de installatie zeker 12 tot 15 jaar mee moet kunnen.
De grote beurt van een auto staat voor groter onderhoud. Hierbij worden de motorolie en de oliefilter vervangen, maar ook de interieurfilter en – bij een benzinemotor - de bougies. Eventueel worden ook koelvloeistof en remvloeistof ververst. De overige vloeistoffen worden zo nodig op peil gebracht.
Wanneer je vaak korte ritjes met je auto maakt (je woont in de stad bijvoorbeeld) dan kan je roetfilter verstopt raken. Dit heeft alles te maken met het feit dat de verbranding niet goed op gang komt. In het ideale geval rijdt je langere stukken zodat de verbranding een gezond en schoon proces blijft.
De bougie is een onderdeel van het ontstekingssysteem van een verbrandingsmotor. De bougie ontsteekt het samengeperste lucht-brandstof mengsel in de verbrandingsmotor door middel van een elektrische vonk.