Motor. Als dit lampje brandt is er iets mis met de motor of met de elektronica die de brandstofinspuiting en ontsteking regelt. Het is dan goed om op korte termijn je garage op te zoeken. Controleer altijd eerst het oliepeil en de koelvloeistof.
Een oranje motorlampje betekent dat er iets aan de hand is, maar dat je nog naar de dichtstbijzijnde garage kunt rijden. Bij een rood lampje moet je stoppen en je auto zo snel mogelijk naar een garage brengen. Wanneer je doorrijdt, loop je het risico je motor verder te beschadigen.
Als het motormanagementlampje brandt, is er een probleem met de motor van je auto. Een brandend motormanagementlampje kan duiden op diverse problemen. Doorrijden kan leiden tot schade en stilstaan. Als het motormanagementlampje brandt, rijd dan niet door en neem contact op met je AutoCrew-autobedrijf.
Gele lampjes waarschuwen voor een mogelijk probleem, doorrijden kan normaal gesproken wel zolang je geen vreemde geluiden hoort en/of vermogensverlies hebt. Maak wel meteen een afspraak met je garage om de foutmelding nader te onderzoeken.
Kortom, wanneer het oranje motorstoringslampje brandt is er iets mis met de motor of met de electronica die de brandstofinspuiting en de ontsteking regelt. Wanneer het knippert is er sprake van een serieus probleem.
Kom langs wanneer uw motorstoringslampje brandt! Heeft u een rood knipperend motorstoringslampje? Dan moet u uw auto direct stoppen, en uw alarmcentrale bellen. Wanneer u verder rijdt zal er grote schade ontstaan aan de motor, met gevolg dat uw auto afgeschreven is.
Het brandstoflampje gaat branden als de auto rijdt op de reservetank. Je hebt dan meestal ongeveer vijf liter over, waar je gemiddeld vijftig kilometer mee kunt rijden. Maar hoeveel dit precies is hangt af van je auto en je rijstijl.
Geel/Oranje: Bij een geel/oranje lampje moet u uw auto zo snel mogelijk laten nakijken. U kunt dan het beste even contact met ons opnemen.
Veel motorstoringen zijn het gevolg van een motor die oververhit is geraakt. Juiste en goede motorolie speelt een belangrijke rol, want zonder olie beginnen onderdelen tegen elkaar aan te slijten en kan de motor uiteindelijk oververhit raken. Deze storingen kunnen plotseling of door veroudering ontstaan.
Als er een rood waarschuwingslampje brandt, moet je direct stoppen. Dit is bijvoorbeeld het geval als de koelvloeistof of het motorolie symbool gaat branden. Je kunt beide zelf aanvullen, maar het is verstandig om de garage te bellen voor hulp.
Waarschijnlijk heeft u een klein en makkelijk (en goedkoop) te verhelpen defect. Door ermee verder te rijden kunnen de problemen escaleren met in het ergste geval een opgeblazen motor tot gevolg. Ook zal de motor niet meer optimaal werken, waardoor u meer brandstof verbruikt en/of het milieu meer zult belasten.
In elke moderne auto zit een motormanagement. Dit de benaming voor de software die in de ECU (Electronic Control Unit) verwerkt zit. Alle sensoren en actuatoren die op de motor zitten, zijn met kabelbomen verbonden met de ECU.
Kun je verder rijden als het motorcontrolelampje brandt? Een ernstig defect is direct van invloed op de motor. In dat geval mag je niet doorrijden, het kan zelfs zijn dat je je auto moet laten wegslepen. Als het defect minder ernstig is, kun je je auto meestal nog naar een garage rijden.
Een auto uitlezen kan al vanaf € 66 inclusief het ophalen en terugbrengen van de auto. Door de auto uit te laten lezen tegen dit scherpe tarief weet u direct wat er aan de hand is met de auto. Dat kan bij storingsmeldingen op het dashboard, maar ook wanneer de auto op een bepaald moment 'vreemd' gereageerd heeft.
Doorrijden. Bij deze waarschuwingslampjes kunt u nog doorrijden, maar is het vaak wel belangrijk snel een garage te bezoeken. Brandt dit lampje oranje dan is het oliepeil te laag. U kunt uw reis vervolgen, maar vul zo spoedig mogelijk de olie bij.
De motorstoring kan veroorzaakt worden door allerlei oorzaken. Een vaak voorkomend probleem is bijvoorbeeld dat de motorstuurdoos een signaal binnenneemt dat niet geloofwaardig is. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een temperatuursensor aangeeft dat de motortemperatuur -70°C is.
Een van de belangrijkste oorzaken van het kapot gaan van led lampen is dat LED-technologie een constante spanning nodig heeft; als er op enig moment een stroomstoot wordt veroorzaakt, stijgt de temperatuur van de diodes in de lamp en zal deze in korte tijd kapot gaan of defect raken.
Als het motormanagementlampje knippert, is er meer aan de hand. Dan merk je waarschijnlijk ook dat de motor niet goed loopt en minder vermogen levert. Het kan dan zijn dat de brandstof in een of meer cilinders niet of onvoldoende ontbrandt. Dat kan de motor of de katalysator beschadigen.
Auto moet zo snel mogelijk gecontroleerd worden
Als het motorlampje brandt, dan moet de auto zo snel mogelijk gecontroleerd worden. Het irriteert echter veel autobezitters dat het lampje blijft branden na de reparatie.
De melding: “minimale afname 5 liter” heeft te maken met het ijken van de pomp. Hoeveelheden van minder dan 5 liter zijn niet gegarandeerd geijkt. In de praktijk kun je ook met je scooter 1 of 2 liter benzine tanken. Je kunt dus zonder problemen de huurauto na gebruik weer aftanken.
In de meeste gevallen zit er 5 à 6 liter brandstof in de reservetank. Volgens een vaak aangehaalde vuistregel kunt u daar nog ongeveer 50 kilometer mee rijden.
Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15. Daarnaast rijdt een gemiddelde dieselauto ongeveer 1 op 21.
Deze kleuren hebben allemaal een andere betekenis om duidelijk te maken wat er fout gaat of kapot is. Bij wit gaat het om een aanwijzing of aanbeveling. De kleur groen betekent: dit systeem werkt naar behoren. Geel en oranje zeggen: de auto zo snel mogelijk laten nakijken.
Als het motorstoringslampje brandt, is er iets mis met je motor of met de elektronica die de brandstofinspuiting en ontsteking regelt. Ook kan er een storing zijn in je katalysator of lambdasonde. Dat klinkt als dure reparaties en dat zijn het vaak ook.
Gemiddeld duurt het een uur of 8 tot een motor fatsoenlijk afgekoeld is. Zwaar gietijzeren V8 blokken hebben een grotere therminal mass. oftewel er is meer materiaal wat warmte vasthoudt. het duurt dus langer voor zo'n groot is afgekoeld dan een simpele 4 cilinder.