'Als je de motor stationair laat draaien dan hoeft de motor bijna geen inspanning te leveren.Hierdoor duurt het veel langer voor de auto warm is. ' Volgens de woordvoerder is het voor de levensduur van de motor van belang dat de auto zo snel mogelijk op temperatuur komt.
Wanneer een auto in het stationair toerental draait, gebruikt de auto een zeer rijk brandstof-mengsel. Bij benzine motoren betekent dit aanslag op je gasklep en dieselmotoren kunnen flink last hebben van roet. Dit betekent dat je de interne delen van je motor vervuilt. Hetzelfde geld ook voor korte, rustige ritjes.
Auto stationair laten draaien. Minimaal een half uur rijden met de auto.
Warmdraaien slecht voor motor, duur en milieuonvriendelijk
Sterker nog: het is slecht voor de motor. Stationair warm draaien zorgt er namelijk voor dat de motor langer onder bedrijfstemperatuur draait en dus harder slijt. Motorolie smeert namelijk pas maximaal als die op bedrijfstemperatuur is.
Wat de openingsstelling betreft, dat het beter is om een motor even stationair te laten warmdraaien voor je vertrekt, is het antwoord: het kan geen kwaad om het te doen, maar het is zeker niet nodig.
Eigenlijk moet je minimaal een kwartier rustig rijden zodat de olie kan opwarmen. We horen soms van autoliefhebbers dat ze wachten tot het toerental van de motor zakt voordat ze vertrekken. Zeker als het buiten koud is, draaien de meeste brandstofmotoren aan het begin wat hoger stationair.
Elke motor moet volgens hen worden opgewarmd om slijtage tot een minimum te beperken. Want hoewel het afhangt van het type olie en de viscositeit, is koude motorolie meestal veel dikker en stroperiger dan motorolie die op bedrijfstemperatuur is.
Bij stilstaan-met-een-draaiende-motor, het zogenoemde stationair draaien, verbruikt een auto al gauw een halve liter brandstof per uur. Met die verbruikte brandstof van een paar minuten stationair draaien kun je dus al snel een paar honderd meter tot een kilometer rijden.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
Het devies: laat je auto een halve minuut tot één minuut warmdraaien en duik vervolgens de weg op. Tussen de vijf en vijftien minuten is je motor helemaal opgewarmd. We raden je daarbij aan om dat eerste kwartier niet te gaan scheuren, dat kan je motor niet aan én je wagen verbrandt hierdoor meer benzine!
Het grootste nadeel van een start stop systeem is slijtage in de motor. Doordat de motor vaak stopt en weer wordt herstart , met name met korte ritten en rijden in stadsverkeer zal er in toenemende mate inwendige motorslijtage ontstaan.
Na het starten moet je in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu kan opladen. Zet nu de achterruitverwarming en blower weer uit.
Hoe lang rijden om accu op te laden? Na het starten van de auto moet je minimaal een half uur gaan rijden. Het heeft dus geen zin om 5 minuten te gaan rijden. Dit heeft als reden dat dynamo tijd nodig heeft om de accu op te laden.
De controle van de batterij (en van de alternator) is in elk geval steeds aanbevolen vóór de eerste winterprik. Een batterij zal pas degelijk kunnen opladen wanneer men met de wagen over een voldoende afstand (minimum 25 km) kan rijden zonder (vaak) te moeten stoppen. Ideaal hiervoor is dus een autosnelweg.
De vraag 'Hoeveel auto's mag je op je naam hebben? ' wordt ons regelmatig gesteld. En in principe mag u zo veel auto's op uw naam zetten als dat u thuis aan auto's heeft. In principe geldt er geen limiet.
Laat de choke 30 seconden na het starten aanstaan. Gedurende deze tijd mag je de gashendel NIET aanraken, laat de motor vanzelf opwarmen. Afhankelijk van de temperatuur moet u uw crossmotor 1-3 minuten stationair laten draaien. Geef na deze tijd een beetje gas, als de motor nog niet goed aanpakt is deze nog niet warm.
Gevolgen van langdurig parkeren voor de accu
Langdurige stilstand kan schadelijk zijn voor een paar onderdelen, waaronder de accu. Die kan zonder gebruik langzaamaan leeg raken. De aansluiting van een druppellader voorkomt dat. De druppellader zorgt dat de accu opgeladen en in goede conditie blijft.
De accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank: een auto heeft tal van onderdelen die kwetsbaar zijn bij langdurige stilstand. Daarom is het verstandig minimaal een keer per week de weg op te gaan. Een half uurtje is vaak al voldoende om problemen te voorkomen.
Hoe vaak moet ik mijn auto gebruiken tijdens de coronacrisis? Maak je niet meer elke dag gebruik van je auto? Dan is het aan te raden om hem in ieder geval één keer per week te gebruiken, bijvoorbeeld voor de wekelijkse boodschappen. Een ritje van ongeveer twintig minuten helpt problemen te voorkomen.
"Gemiddeld gebruikt een trekker 1,5 liter diesel per 100 kW. Een trekker van 200 kW gebruikt dus gemiddeld 3,0 liter diesel per uur bij stationair draaien. "
*Stationair rijden: Wanneer je het gaspedaal loslaat zal de auto uit zichzelf heel langzaam door blijven rijden. Dit is wel afhankelijk van in welke versnelling je rijdt en wat voor type motor (diesel of benzine) de auto heeft.
Denk hier eens over na
En denk er dan eens aan dat tijdens een uur stationair draaien 3,42 liter brandstof wordt verbruikt. Het kost €5,04 kost per dag om stationair te draaien bij negen keer stoppen en gemiddeld acht minuten per stop per voertuig. Dat is gemiddeld €110 per maand per voertuig.
Rij je alleen korte stukken dan blijft het vocht in de motor zitten, en heb je kans dat er witte smurrie vormt in de oliedop en op andere nare plekken. Zorg dus altijd dat je regelmatig een goed stuk rijdt, zodat de motor zo nu en dan op temperatuur komt. Een Italiaans beurtje is ook een overweging waard.
Met een koude motor gewoon rustig wegrijden, dus zonder teveel toeren en het gaspedaal even niet tegen de bodemplaat drukken. Maar je kunt je auto gewoon gebruiken waar hij voor bedoeld is hoor (rijden), ook op de snelweg.
Italiaanse monteurs bedachten een oplossing: de Ferrari's een paar rondes over het circuit jakkeren of volle bak scheuren over de toen nog onbegrensde snelweg om de motor warm te krijgen en de koolstofaanslag te verbranden. Daar komt de term 'Italian tune-up' vandaan, oftewel Italiaans beurtje.