Het tunen van een auto kan niet alleen zorgen voor meer moterpower, maar kan ook zorgen voor meer koppel. Het koppel van een motor geeft de aandrijfkracht aan de auto wanneer deze optrekt en een bepaald toerental ontwikkeld. De aanpassing in koppel door de chiptuning zal ervoor zorgen dat een auto sneller optrekt.
Wordt mijn auto zuiniger met een chiptuning? Met een chiptuning is het mogelijk om wat zuiniger te rijden, reken op maximaal een paar procent. Hier moet wel de rijstijl naar zijn, wanneer u vaak het extra vermogen aan spreekt dan wordt dit weer teniet gedaan.
Tijdens een chiptuning wordt de originele opgeslagen informatie in de chip(s) vervangen door geoptimaliseerde gegevens om het vermogen en het koppel te verhogen. Het resultaat is een aangenamer en vlotter motorkarakter. ATM-Chiptuning houdt tijdens het optimaliseren rekening met de geldende Europese emissie-eisen.
Een dealer kan bij regulier onderhoud niet zien dat de software is aangepast. Indien u een probleem met de auto heeft en deze terug moet naar de importeur of fabrikant, houdt er rekening mee dat zij de software aanpassing wel kunnen zien.
Over het algemeen kan chiptuning het vermogen van een auto met 20% tot 40% verhogen. Dit betekent dat als uw auto bijvoorbeeld 150 PK had, u na chiptuning mogelijk 180 tot 210 PK zou kunnen hebben.
Veel mensen denken dat na de chiptuning van een auto er meer schadelijke stoffen worden uitgestoot. Dit klopt echter niet. Na het chiptunen is er niks veranderd aan de stoffen en de hoeveelheid schadelijke stoffen die vrijkomen bij uitstoot. Hierdoor kunnen er dus geen extra schadelijke stoffen ontstaan.
Door chiptuning gaat het verbruik van de auto bij gelijk gebruik omlaag.De motor presteert beter en om dezelfde prestaties te leveren heeft deze minder brandstof nodig. Als de bestuurder juist gebruik gaat maken van het verbeterde rendement en niet harder gaat optrekken of rijden, zal het verbruik dalen.
Chiptuning is legaal in Nederland zolang je blijft voldoen aan de regels van de RDW. Volgens de RDW ben je verplicht je auto te herkeuren wanneer het vermogen van de motor met meer dan 20% wordt vergroot na het chippen.
Een goede stage 1 chiptuning kost tussen de 200 en 400 euro. Onder de 200 euro is het lastig om goede tuning te doen, aangezien er 2 tot 4 uur duurt om uit te voeren. Ook is er specialistische kennis nodig om goede chiptuning uit te voeren. Je kunt chippen met een goedkoop OBD stekertje uit china.
Een auto kan tuning altijd blijven rijden op de door de fabriek voorgeschreven brandstof, echter raden wij klanten altijd aan premium brandstof te tanken dit is beter voor het resultaat en zeker voor behoud van de motor.
Zijn er gevolgen voor de verzekering door chiptuning? Ja, omdat verzekeringen berekend worden aan de hand van het kW van het voertuig,moet u in principe uw verzekering aan laten passen na het uitvoeren van chiptuning.
Het is absoluut mogelijk om de tuning ongedaan te maken. Bij chiptuning wordt namelijk in alle gevallen een kopie van het originele bestand opgeslagen. Daarnaast wordt ook de tuning op kenteken bewaard. U kunt dus altijd terug naar zowel het origineel als weer terug na de tuning.
Chiptunen is in Nederland legaal. Je gechiptunede auto moet dan wel voldoen aan de richtlijnen van de RDW. Je auto moet in sommige situaties opnieuw door de APK: Als je auto meer lawaai maakt.
Hoe werkt chiptuning stage 1
Chiptuning is in Nederland volledig legaal. Wilt u niet perse het maximale uit uw voertuig halen, maar wilt u wel meer vermogen? Dan kiest u voor deze stage.
Stage 1: U kiest voor deze methode als u een betrouwbare en veilige vermogenstoename wilt. Tevens is deze methode ook geschikt voor uw auto als u meer, maar niet het maximale uit uw motor wilt halen. Deze tuning methode is veilig en is ook één van de meest gekozen stages.
Stage1 chiptuning is de voordeligste manier om zonder grote ingrepen en kosten meer trekkracht en vermogen uit uw auto te halen. Dit wordt gedaan door de software van de motorccomputer (ECU) aan te passen. Deze software-aanpassing is zeer specialistisch en vereist veel kennis van de techniek onder de motorkap.
Stage 2 Chiptuning €399,-
Dat kan met stage 2 chiptuning in combinatie met mechanische aanpassingen aan uw auto. Om het vermogen van uw auto – op een veilige manier – met meer dan 20 pk te verhogen, zijn mechanische aanpassingen aan de auto vereist. Enkele voorbeelden hiervan leest u hieronder.
Met chiptuning stage 2 kunt u het maximale vermogen uit uw auto halen. Deze stage is vergelijkbaar met stage 1+. U kiest voor stage 2 als u een voertuig met motorupgrades heeft. Hiermee bedoelen wij aanpassingen als een turbo of een downpipe.
Kort gezegd levert chiptuning verbeterde prestaties. Niet alleen wordt de motor sneller en krachtiger, maar bij gelijkblijvend gebruik zal ook minder brandstof verbruikt worden. Het voorttrekken van een caravan wordt ook eenvoudiger met het toegenomen koppel.
Chiptuning fase 3 is het proces waarbij de computer van een auto wordt aangepast om meer vermogen uit de motor te halen. Het proces omvat het wijzigen van de manier waarop de motormanagement systeem (ECU) het brandstofmengsel, het ontstekingstijdstip en de laaddruk regelt.
Wat is het verschil tussen stage 1, 2 & 3? Stage 1 is de optimalisatie van het motormanagement van uw wagen. Een softwarematige aanpassing die geschikt is voor dagelijks gebruik met de standaard onderdelen van de wagen. Bij stage 2 en hoger gaan wij uw wagen voorzien van nog meer vermogen!
Door middel van chiptuning wordt de motor over algemeen zo'n 5 tot wel 10 procent zuiniger. Het is wel van belang dat dezelfde rijstijl, als voor de chiptuning, toegepast wordt. Vaak is het zo dat wanneer de motor extra vermogen kan leveren, het aanlokkelijk is dit ook te gebruiken.
Chiptuning is legaal in Nederland zolang je blijft voldoen aan de regels van de RDW. Volgens de RDW ben je verplicht je auto te herkeuren wanneer het vermogen van de motor met meer dan 20% wordt vergroot na het chippen.