De koerier informeert dat mijn bestelling is teruggestuurd naar de afzender, wat kan ik het beste doen? In het geval dat de koerier meldt dat jouw bestelling is teruggestuurd naar de afzender, betekent dit dat deze niet wordt afgeleverd en dat je jouw geld terugkrijgt.
Zodra je een bestelling terugstuurt naar de afzender, dan hoort de webwinkel de eventueel betaalde bezorgkosten aan je terug te betalen. Let wel op: deze regel geldt alleen als je de bestelling in zijn geheel terugstuurt naar de afzender.
We raden je aan contact op te nemen met de afzender. Bijvoorbeeld de klantenservice van de webshop waar je het pakket hebt besteld, die kan zorgen dat je pakket opnieuw wordt verstuurd.
Als uw bestelling is teruggestuurd naar de afzender, is dit waarschijnlijk veroorzaakt door een aantal problemen, zoals het doorsturen van post, een typefout in uw verzendadres of zelfs schade aan het verzendlabel, waardoor het pakket niet kon worden bezorgd . U kunt uw trackinggeschiedenis controleren voor details die kunnen verklaren wat er precies mis is gegaan in dit geval.
Aan de deur bij de bezorger
We plakken dan een retoursticker op het pakket en sturen het terug naar de afzender. Het is niet mogelijk om het pakket eerst aan te nemen of te openen.
Redenen voor het retour sturen van een pakket naar afzender kunnen zijn: Een transportincident, d.w.z. een beschadigd pakket. Een onvolledig of onjuist afleveradres. Na meerdere pogingen onmogelijk pakket te bezorgen.
Er zijn verschillende redenen waarom een pakket automatisch wordt teruggestuurd naar ons magazijn. Dit kan gebeuren vanwege een gemiste bezorgpoging, het niet op tijd ophalen bij een PostNL-punt, of door een verkeerd/niet herkend adres. Wat gebeurt er met mijn bestelling?
Binnen de Benelux bezorgen we je retourzending binnen de 2 werkdagen terug bij de verzender. De levertermijn voor retouren naar het buitenland hangt af van de bestemming. Meestal is dit binnen de 5 werkdagen.
Wat gebeurt er met een geretourneerd pakket als het eenmaal bij UPS is aangekomen? Zodra een pakket bij UPS is geretourneerd, doorloopt het een proces van sorteren en inspecteren. UPS kan contact opnemen met de afzender om het juiste adres te verkrijgen als het pakket is geretourneerd vanwege een onjuist adres .
Hoeveel pakketten worden er naar webwinkels teruggestuurd in Nederland? In 2022 zijn er 473 miljoen pakketten gestuurd naar consumenten. Het aantal retourpakketten was 58 miljoen. In 2022 werd 12,3% van de b2c-pakketten retour gezonden.
Als een product u niet bevalt en u stuurt het terug, dan is dat op uw kosten en voor uw risico. Als afzender bent u in principe altijd verantwoordelijk.
Levering door PostNL
Als de bezorger terugkomt van zijn route, worden pakketjes automatisch op bezorgd gezet. Dit gebeurt óók als de bezorger de route niet heeft kunnen afmaken. Je kunt er dan van uit gaan dat het pakketje de volgende dag geleverd wordt.
Als er bij het post- of koeriersbedrijf iets misgaat, is de verkoper hiervoor verantwoordelijk. De verkoper kan zich op zijn of haar beurt wenden tot het postbedrijf. De verkoper is ook de afzender en heeft een (vervoers)overeenkomst met het postbedrijf. Jij als koper en ontvanger niet.
Optie 1: Vaak wordt het product dan gecheckt.Dat wordt gewoon door mensen gedaan.Zij kijken of het product gebruikt of beschadigd is. Optie 2: In andere gevallen wordt het product niet eens gecontroleerd en gelijk doorverkocht aan een opkoper die goedkope kleding opkoopt om het weer door te verkopen.
Ik heb mijn pakket niet opgehaald. Wat nu? Het PostNL-punt bewaart je pakket maximaal 1 week.Daarna sturen we het terug naar de afzender.
Artikelen met extra services worden 15 dagen vastgehouden, met uitzondering van COD. Deze wordt 10 dagen vastgehouden (tenzij de verzender minder dagen aangeeft of de service Hold For Pickup omvat) en Priority Mail Express. Deze wordt 5 dagen vastgehouden, waarna het artikel naar de verzender wordt teruggestuurd.
Er zijn veel redenen waarom een pakket teruggestuurd kan worden naar de afzender: Het adres waar het pakket naartoe gestuurd is bestaat niet of is onvolledig . Iemand op het adres weigerde het pakket te accepteren. Er is een probleem met uw pakket en de afzender heeft de bezorging teruggeroepen.
"Je moet je in het standpunt van de handelaar plaatsen.Die moet het pakje na een retour uitpakken en beslissen of het nog in staat is om opnieuw verkocht te worden. De handelaar moet ook mensen betalen om die handelingen te doen.
Het UPS-klantenservicenummer is +1 404-828-6000.
Heb je geen levertijd afgesproken, dan geldt een wettelijke levertermijn van 30 dagen. Blijft levering uit, dan geldt dat je de verkoper extra levertijd moet geven. Bijvoorbeeld 2 weken. Wordt het product dan nog niet geleverd, dan mag je de koop ongedaan maken.
Schending van het briefgeheim
Het is strikt verboden om poststukken die niet aan u zijn geadresseerd te openen, vernielen of weg te gooien. Het maakt hierbij geen verschil of de post afkomstig is van een buur, familielid of een andere persoon.
Controleer de status van je pakket
Ga naar track & trace of open de PostNL-app op je telefoon. Vul de track & trace-code en postcode van de ontvanger in. De track & trace-code krijg je normaal gesproken van de afzender.
Raakt het pakket zoek, dan hangen je rechten af van wat er staat in de advertentietekst. Staat daarin dat de verkoper het product verzendt of bezorgt, dan draagt die het risico. Als het pakket zoekraakt, moet de verkoper het koopbedrag teruggeven of het product opnieuw verzenden.
Als je dus niks hebt ontvangen moet de webwinkelier in actie komen. Vraag de verkoper om contact op te nemen met het postbedrijf dat de bestelling moet afleveren. Je kunt uiteraard zelf contact zoeken met het post- of koeriersbedrijf, bijvoorbeeld als je over een track & trace-nummer beschikt.