“De belangrijkste motivatie om een prijs te laten eindigen met 95 of 99 cent is het psychologische effect hiervan. Als iets 9,99 kost, is dat nét geen 10 euro. Het is natuurlijk niet zo dat de consument niet weet dat 9,99 bijna 10 euro is, maar dat die 10 er niet daadwerkelijk staat kan een reden zijn om het te kopen.
Een psychologische prijs, ook wel bekend als psychologische prijsstelling, is een prijs die op zo'n manier is bepaald en weergegeven dat het inspeelt op de werking van de hersenen om zo overtuigend mogelijk over te komen op de klant. De hersenen zijn niet zo slim als ze soms denken dat ze zijn.
Het prijzen op 99 cent zorgt volgens Gedenk en Sattler bij winkeliers voor minder onzekerheid. Wanneer zij uitgaan van een prijsdrempel die niet blijkt te bestaan, verliezen zij maar één cent op de verkoop.
De prijsperceptie is niet alleen korter, maar ook goedkoper. Hoe meer tekens er staan hoe meer inspanning ons brein moet doen om de prijs te verwerken. En hoe groter de inspanning van ons brein, hoe groter ook de prijsperceptie.
Duurder is niet altijd beter, maar vaak wel
Toch betekent dit niet dat je altijd voor de goedkoopste keuze moet gaan. Het klopt in de praktijk vaak dat een duurder product van betere kwaliteit is dan een goedkopere keuze. Wel is het belangrijk om goed na te gaan waar dit verschil precies in zit.
Ronde prijzen zijn de laatste jaren in trek. Ze druisen echter in tegen de klassieke marketingtruc van 'Charm Pricing'. Dit is de techniek waarbij een product niet €20,00 kost maar 'slechts' €19,99.
Een goede marge verschilt aanzienlijk per bedrijfstak, maar als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% als gemiddeld wordt beschouwd, een marge van 20% als hoog of goed en een marge van 5% als laag.
Bij leveringen aan de detailhandel moet je rekening houden met de marges die gebruikelijk zijn, dit is het verschil tussen de inkoop en verkoopprijs. De marges in de kleding detailhandel zijn gemiddeld tussen de 2.0 en 3.0.
De juiste prijs voor je product of dienst is dus de hoogst mogelijke prijs die klanten willen betalen. Vooral start-ups zondigen tegen deze regel. Omdat ze redeneren 'Alleen als we goedkoper zijn dan de concurrentie maken we een kans'.
De kassa geeft een hogere prijs aan dan het prijskaartje van het product en je krijgt het product niet mee. Je mag ervan uitgaan dat de prijs op het prijskaartje de juiste prijs is. Dit ligt anders als je redelijkerwijs aan kunt nemen dat die prijs niet kan kloppen.
Een psychologische prijs is een gekozen prijs voor een product waarop psychologische technieken zijn toegepast. Op die manier wordt een prijs zo aantrekkelijk mogelijk gepresenteerd, waardoor de kans dat iemand je product koop aanzienlijk stijgt.
Naast de verkoopprijs moet de verkoper soms ook de prijs per kilo, liter of meter vermelden. Zo kunt u makkelijker de prijzen van verschillende merken met elkaar vergelijken. Dit is niet voor alle producten verplicht. Voor kleding is dit bijvoorbeeld niet nodig.
1 en 2 eurocent blijven wettig betaalmiddel
De munten van 1 en 2 eurocent blijven een wettig betaalmiddel. U kunt met deze munten afrekenen. Heeft een winkelier vooraf duidelijk gemaakt dat hij afrondt? Dan hoeft hij geen munten van 1 en 2 eurocent wisselgeld te geven.
Muntjes van 1 en 2 cent blijven een wettelijk betaalmiddel. Ze worden niet buiten omloop gesteld en verliezen hun waarde niet. Ze kunnen nog altijd gebruikt worden. U hoeft ze dus niet terug te brengen naar de bank.
In België is het verboden om transacties van meer dan 3.000 euro contant te voldoen. Bij de aankoop van vastgoed is het gebruik van contant geld zelfs helemaal verboden. Gezinnen houden soms wel een voorraad contanten aan 'voor het geval dat'.
Put-Out Pricing staat voor een commerciële strategie waarbij een fabrikant of retailer producten voor een zeer lage prijs aanbiedt. Dit kan een tijdelijke actie zijn, maar ook voor een langere termijn of zelfs permanent. Daarbij zal de verkoper weinig winst maken, of zelfs verlies draaien op dat specifieke product.
Prijsdiscriminatie is het vragen van verschillende prijzen voor hetzelfde product of dienst bij verschillende afnemersgroepen. Bijvoorbeeld wanneer ouderen goedkoper met het openbaar vervoer mogen reizen. De dienst is hetzelfde, maar de prijs is anders voor een bepaalde groep mensen.
Een kennelijk fout is een fout waarbij uit de (context van de) uitspraak meteen blijkt dat er iets niet klopt. Bijvoorbeeld omdat er bedragen verkeerd zijn opgeteld.
Prijzen zijn vrij. Als bijvoorbeeld de prijs van een levensmiddel in de supermarkt omhoog gaat, kun je daar niets tegen doen. Heb je al een prijsafspraak? Dan mag de ondernemer de prijs alleen veranderen als dat in de algemene voorwaarden staat.
Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet. Van een kennelijke vergissing is sprake als de consument had kunnen weten of begrijpen dat de prijs veel te laag is voor het artikel dat werd aangeboden.
Bij de kostprijsplus methode wordt de hoogte van je prijs berekend door bovenop je productiekosten een bepaalde winstmarge te rekenen. Zolang je de zelfgemaakte kosten op de juiste manier berekent en je verwachtingen van de afzet gegrond zijn, werk je bij deze methode dus altijd met winst.
Het basisprincipe is eenvoudig: je kijkt naar de voornaamste concurrenten en bepaalt je prijs op basis van hun strategie. Deze strategie wordt vaak gebruikt voor producten of diensten die al enige tijd op de markt zijn en waarvoor veel alternatieven of vervangingsproducten beschikbaar zijn.