1. Boeing Business Jet 747-8i – 400 miljoen euro.
440.000.000 euro voor het duurste vliegtuig ter wereld (!)
Het duurste vliegtuig dat er momenteel op de wereld is is de Airbus A380. Dit vliegtuig is het duurste, maar tevens het grootste passagiersvliegtuig dat er momenteel bestaat op de wereld. Het vliegtuig is tevens de bestellen in een VIP-uitvoering.
De twee grootste partijen in Nederland op dit gebied zijn JetNetherlands, waar onder andere Dirk Scheringa, Frits Kroijmans en vastgoedtycoon Geert Ensing hun toestellen hebben staan en SolidAir, die bijvoorbeeld de toestellen beheert van vastgoedmannen Roger Lips en Bert Verwelius en durfinvesteerder Marcel Boekhoorn.
De Pilatus PC12 heeft een snelheid van 285 knopen of 528 km per uur en een Piper Meridian heeft dan weer een snelheid van 482 km per uur. Beide toestellen zijn uitgerust met de zogenaamde turboprop motor. De snelste blijft een privé jet, straalmotoren kunnen deze vliegtuigen voort stuwen met wel 775 km per uur.
$65 miljoen, zo veel kost de Gulfstream G650, en de vraag ernaar is zo hoog dat hij met winst wordt doorverkocht. Sommige mensen hebben daar $10 miljoen aan verdiend en zelfs miljardairs hebben moeite om hem in handen te krijgen, wat vrij uniek is voor de wereld der privévliegtuigen.
Een van de populairste privéjetbestemmingen is Ibiza. Voor de Cessna betalen we €17.000, de Boeing is iets duurder: €85.000. Een businessclass retourticket kost ongeveer €900.
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
Je Private Pilot License halen bij Vliegopleiding.nl
Alle piloten met commerciële ambities zijn verplicht een Private Pilot License te halen. Het PPL-brevet geeft je toestemming om over de gehele wereld non-commerciële vluchten te maken met een toestel tot maximaal 5.700 kilo.
Alle vliegtuigen variëren in prijs, afhankelijk van type, leeftijd, staat, maatwerk enzovoort. Nieuwe privéjets variëren in prijs van $ 3 miljoen tot meer dan $ 70 miljoen.
De Dassault Falcon 900EX heeft een geschatte charterprijs per uur van $ 8500, met een nieuwe catalogusprijs van $ 39 miljoen op het moment van fabricage.
In de Boeing 777-300 zitten de slaapcabines, ook wel genaamd Overhead Crew Rest (OCR), achterin bij de staart van het vliegtuig. Dat is een plek waar je de vliegbeweging meer ervaart. Je wordt als het ware in slaap gewiegd.
Het is een lange afstand tussen New York City en Mumbai, maar Etihad, de nationale luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten, heeft een manier bedacht om het een comfortabele reis te maken - voor diegenen die $ 38.000 (Rs 25 miljoen) willen betalen voor een enkeltje , in ieder geval.
#1 – De Airbus A380 van de Saoedische prins Al-Weed Bin Talal (€440.000.000) We spraken hier al eens eerder over de Airbus A380 – in passagiersvorm. Het is zonder twijfel 't grootste passagiersvliegtuig ter wereld, maar dus ook te bestellen in een zogenaamde VIP-uitvoering.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
1 liter is ongeveer 0,8 kilo.
Gebaseerd op een kerosineprijs van gemiddeld $ 3 per US gallon voor een Boeing 747-100, kost een volle tank ongeveer $ 145.000,- . Toegevoegd na 7 minuten: Een volle tank van een Boeing 747-400 kost ongeveer $ 170.000,- .
Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen
80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
Door de vorm ervan is er een luchtdruk die lager is aan de bovenkant van de vleugels dan aan de onderkant, waardoor deze vleugels naar boven worden getrokken (lift). Als het vliegtuig stil hangt, is er geen luchtstroom over die vleugels, waardoor er geen lift meer is, en het vliegtuig naar beneden valt.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
Middelgrote privé vliegtuigen bieden meer luxe, comfort, snelheid en service, en hebben ruimte voor maximaal 12 passagiers met een bereik van 9.250 kilometer.