Als u uw batterij regelmatig volledig ontlaad en daarna pas weer aan de lader legt heeft u een beter idee van de werkelijke actieradius. Dit kan bijvoorbeeld 1x per maand als u veel fietst. Maakt u minder gebruik van uw elektrische fiets kunt u dit bijvoorbeeld ook half-jaarlijks doen.
Als u heeft geprobeerd om uw Gazelle accu te resetten zonder resultaat, dan is het vrijwel zeker dat uw accu kapot is. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals het te vaak opladen, slechts gedeeltelijk opladen, de accu aan zonlicht blootstellen of simpelweg het feit dat de accu al een lange levensduur heeft gehad.
Het trapsysteem van uw fiets is bij aankoop gekalibreerd (afgestemd met de motor van uw fiets) zodat u ook met ondersteuning natuurlijk fietst. Dit systeem kan ontregeld raken bij gebruik van de elektrische fiets. Het is daarom verstandig om via het display van uw fiets regelmatig zelf een kalibratie uit te voeren.
Wil je fietsaccu helemaal niet meer opladen? Dan kan het zijn dat er gewoon iets mis is met de oplader. Het kan zijn dat de oplader tussen de accu en het stopcontact kapot is. Controleer daarom dus eerst alles voordat je een nieuwe, dure fietsaccu koopt.
Als u uw batterij regelmatig volledig ontlaad en daarna pas weer aan de lader legt heeft u een beter idee van de werkelijke actieradius. Dit kan bijvoorbeeld 1x per maand als u veel fietst. Maakt u minder gebruik van uw elektrische fiets kunt u dit bijvoorbeeld ook half-jaarlijks doen.
Gemiddeld gaat een e-bike tussen de 8 en 12 jaar mee. Gelukkig heb je zelf voor een deel in de hand hoe lang jouw e-bike meegaat. Vrijwel alle onderdelen halen bij goed onderhoud namelijk de levensduur van 10 jaar. De enige uitzondering hierop is de accu.
Kan ik zelf mijn accu reviseren? Het is sterk af te raden om als particulier zelf een accu te reviseren, zelfs als u een achtergrond heeft in de elektrotechniek of eerder met accu's heeft gewerkt.
Til het achterwiel op en begin rustig te pedaleren. Tijdens het pedaleren , druk op de "Licht knop" (B) om de kalibratie te starten. Blijf pedaleren (~20s) terwijl het systeem een paar keer van zwaarste naar lichste versnelling schakelt om het kalibreer proces af te ronden.
Wat is diepontlading? Diepontlading gebeurt wanneer de accu door zelfontlading een bepaald bodemniveau bereikt en hierdoor onherstelbaar beschadigt. Het gevolg hiervan is dat de accu niet meer opgeladen kan worden en dus onbruikbaar is.
Als de fiets voor een langere tijd niet wordt gebruikt, komt de accu in een zogenaamde slaapstand. De slaapstand wordt beëindigd, als je de accu op het oplaadapparaat aansluit of als je op de push-toets op de accu drukt.
Als je je fiets dan in de hoogste ondersteuningsstand zet valt deze uit omdat hij het simpelweg niet meer trekt. Vaak werkt je accu dan nog wel in de lagere standen maar valt hij uit bij hoge belasting. De enige oplossing hiervoor is de accu laten reviseren of om de accu helemaal te vervangen.
Wanneer je een elektrische fiets koopt, is deze gekalibreerd. Dit betekent dat het trapsysteem is gelijkgesteld met de elektromotor. Tijdens het gebruik van de fiets kan dit wat verstoord raken. Je moet het trapsysteem dan opnieuw kalibreren.
Soms is de accu onjuist teruggeplaatst en maakt deze geen verbinding met het systeem. Ook kan er een zekering kapot zijn of is er een storing in het Battery Management System (BMS). Breng de accu dan voor reparatie naar je fietsenmaker of een specialist in e-bike accu's.
Kosten. Meestal liggen de bedragen voor het reviseren van een fietsaccu tussen de 300 en 500 euro. Nieuwe fietsaccu's variëren in prijs van 200 tot 800 euro. Een gemiddelde fietsaccu kost zo'n 500 euro.
Wat kost een fietsaccu
De algemene prijs van een fietsaccu ligt normaliter tussen de 200 en de 800 euro. De gemiddelde compatibele accu kost tussen de 300 en 500 euro.
We raden af om de fietsaccu op te laden als je slaapt. Verwijder de oplader als de accu vol is, maar let op: sommige acculaders laden en ontladen de accu automatisch. Deze fietsaccu's moet je in de lader bewaren om hem zijn werk te kunnen laten doen.
Dat de nieuwste accu's tot wel 1000 maal opgeladen kunnen worden is helemaal waar, wat de heren fabrikanten er alleen niet bij vertellen is dat je dit wel binnen een jaar of 5 moet doen. Dat komt dus neer op 12.000km fietsen per jaar….. dat is best veel.
Bij de meeste e-bike accu's ligt deze tussen de 200 en 600 Wh. Als vuistregel kun je aanhouden dat je per 100 Wh zo'n 12 tot 14 kilometer kunt rijden bij normaal gebruik (25 km/h, matige wind, zonder al te veel eigen inspanning).
Het blussen van Li-Ion accu's
Volledig onderdompelen van het apparaat of de accu in een bak water is de simpelste manier om een brandende Li-Ion accu te doven.
Een fiets met een 500 wattuur-accu heeft met flinke ondersteuning een actieradius van 60 tot 70 kilometer. Met weinig ondersteuning haal je zo'n 150 kilometer. De actieradius hangt niet alleen af van de accu en eigen inspanning, maar ook van de luchtweerstand en rolweerstand. Let vooral op de bandenspanning.
Per 100 wattuur kun je gemiddeld 12-25 km met trapondersteuning fietsen. Met een 400 Wh accu kan je dus, afhankelijk van het systeem, het gebruik en de omstandigheden, ongeveer tussen de 50 en 100 kilometer fietsen. Met een grote 500 Wh accu is dat gemiddeld tussen de 60 en 125 km.
Elke accu ontlaadt zichzelf heel langzaam, ook wanneer er niets mee gebeurt, waardoor de accu na een tijdje vanzelf diepontladen raakt. Een accu die eenmaal diep ontladen is geweest, zal na elke laadbeurt vrijwel meteen weer leeg raken. Dat is een onomkeerbaar proces waar je niks aan kunt doen.