Keramische lagers zijn lagers van zeer hoge kwaliteit met kogeltjes van industriële keramiek (siliciumnitride) in de kern. Keramische lagers zijn lichter en duurzamer dan lagers van staal en de kogeltjes kunnen bijna niet roesten.
Voordeel: Omdat keramische materialen harder en stijver zijn, hebben ze in theorie een lagere rolweerstand dan metalen lagers, omdat er minder elastische vervorming optreedt.
Neem dan de Abec 7, Abec 9 lagers, Reds, Swiss of probeer eens de Keramische lagers van Maple. Ga je voor de top, wil je het beste uit je skeelerpresaties halen. Investeer dan in een set Keramische lagers en onderhoud ze goed. Het is zeker de investering waard.
De beschikbare ruimte voor het lager is een belangrijke factor om rekening mee te houden. Hoe kleiner de beschikbare ruimte, des te kleiner het geschikte lager. Dit heeft mogelijke gevolgen voor de zwaarte van de belasting en de te behalen standtijd. Het is belangrijk om rekening te houden met de belasting.
Het primaire doel van een lager is dus het verlagen van bewegingsweerstand door twee onderdelen onafhankelijk van elkaar te laten bewegen. Hoewel normaal gesproken niet zichtbaar heeft je fiets op meerdere plekken lagers, onderverdeeld in glijlagers en kogellagers.
Kies voor een set nieuwe stalen of keramische wiellagers en je wielset fietst weer als nieuw. Voor slechts €150 worden alle wiellagers vervangen met stalen lagers. Voor dit bedrag worden in zowel het voorwiel als het achterwiel nieuwe lagers geplaatst, totaal 6x nieuwe gesealde stalen lagers.
Een redelijke verwachting van een wiellager is ongeveer 150.000 km. Een wiellager gaat meestal niet stuk door een eigen gebrek maar door invloeden van buitenaf.
Lagers worden gebruikt om de wrijving tussen twee lichamen te verlagen. Met behulp van lagers wordt het mogelijk gemaakt om bijvoorbeeld een draaiende as in een stilstaande behuizing te kunnen laten verdraaien, zoals o.a. bij een wiellager het geval is. Er bestaan twee soorten lagers; glijlagers en wentellagers.
Afhankelijk van het ontwerp van het lager kunnen deze oppervlakken variëren, maar in het algemeen bestaan lagers uit twee ringen of schijven met loopvlakken, rolelementen zoals rollen of kogels die tegen het binnen- en buitenoppervlak van het metaal rollen, en een kooi die de rollen uit elkaar houdt en deze geleidt.
De hardheid van skeelerwielen varieert van 74A tot 90A, waarbij 74A de zachtste wielen zijn en 90A de hardste. De hardheid van skeelerwielen bepaalt onder andere je rolcomfort. Met harde wielen ga je sneller en rem je minder snel af tijdens het uitrollen, maar dat gaat ten koste van je rolcomfort: de demping is minder.
In principe is ABEC een beoordelingssysteem voor de toleranties in lagers. Hoe hoger het getal, bijvoorbeeld ABEC 5, 7 of 9, hoe minder de tolerantie in het lager. Een kleinere tolerantie betekent dat uw lager sneller en langer zal draaien.
ABEC-7 of ABEC-9) zijn vaak iets zwakker en minder zwaar te belasten dan lagers met een lagere waardering. Daarom raden we skaters aan die hen skateboard zeer intensief gebruiken voor Verting of Streeting om een goed setje ABEC-3 of ABEC-5 lagers aan te schaffen.
Er zitten een aantal voordelen aan deze keramische kogeltjes. Ze zijn harder, lichter en draaien soepeler. Bovendien zijn ze duurzamer. CeramicSpeed claimt een tot vijf keer langere levensduur dan gewone lagers.
Er zijn verschillende verhalen over hoelang deze naaf mee zou moeten gaan. Wanneer je hem goed onderhoud zou hij in ieder geval 15.000 kilometer mee moeten gaan. Dit kan bij goed gebruik nog veel langer zijn. Vaak houd deze naaf het langer vol dan de rest van de fiets.
Een van de meest voorkomende toepassingen is het handhaven van het axiale evenwicht, dat wordt bereikt met meerdere kegelrollagers langs een as of as. De conische lagers zullen de belastingen gelijkmatig verdelen wanneer ze goed zijn uitgelijnd, waardoor de slijtage van de onderdelen tot een minimum wordt beperkt.
Insert lagers (vaak ook Y-lagers of spanlagers genoemd) zijn veelgebruikte lagers. Je ziet ze bijvoorbeeld vaak bij transportbanden, landbouwmachines, ventilatoren en autowasstraten. Een groot voordeel van dit lager is dat ze vrij eenvoudig te monteren en demonteren zijn.
Kogellagers radiaal zijn rollende lagers die de wrijving als gevolg van draaiende bewegingen vermindert bij de overdracht van krachten loodrecht op de lengterichting, de zogenaamde radiale krachten.
De temperatuur kan variëren afhankelijk van het type lager en de fabrikant. Voor SKF-lagers bijvoorbeeld zijn de aanbevolen verwarmingstemperaturen 80 °C voor afgedekte lagers (met afschermingen of afdichtingen) en 120 °C voor open lagers.
Om een kogellager vast te zetten waar axiale krachten op komen.. hoe wordt dit gedaan? Een kogelomloopspindel wordt aan de ene kant met een Tolok klem vastgezet, daartussen de kogellager en aan de andere kant wordt dmv een moer aan de kogelomloopspindel het geheel geklemd.
Defecte wiellager
Bij een defecte lager hoor je vanaf een bepaalde snelheid een continue zoemend of brommend geluid die in toonhoogte veranderd naarmate de snelheid omhoog gaat. Bij het laten uitrollen in vrij op een mooie vlakke teerweg, lukt het vaak dat onderscheid waar te nemen.
Een grommend en bonkend geluid
Wanneer je harder dan 25 kilometer per uur rijdt, en je een brommend hoorbaar geluid hoort, kan dit wijzen op een kapotte lager. Je hoort dit geluid met name wanneer je een scherpe bocht maakt waardoor het gewicht van de auto naar een kant wordt geworpen.
Als het wiellager volledig defect raakt, is het mogelijk dat de wielnaaf en het wiel loskomen van het voertuig en ernstige schade of letsel veroorzaken. Het wordt dus zeker afgeraden om te rijden, en eigenlijk mag het ook helemaal niet!
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.