Verwijder alle oude olie/vet en stof door de lagers in een bakje met wasbenzine, petroleum of een citrusoplossing te leggen. Beweeg ze en gebruik eventueel een tandenborstel om achtergebleven vuil te verwijderen. Laat de lagers daarna drogen op een krant.
WD-40 Specialist Smeerspray. Er is echter een WD-40 variant die wel geschikt is voor het smeren van je lagers, namelijk de WD-40 Specialist Smeerspray. Deze smeerspray is vervaardigd met een goedje genaamd PTFE (polytetrafluorethyleen), ook wel bekend onder de merknaam Teflon.
Het lijkt verstandig om een lager één keer per week of één keer per maand te smeren. Het uitvoeren van een gepland onderhoud op regelmatige tijdstippen is een eeuwenoud begrip. Lagers moeten maar voor één reden worden gesmeerd: om wrijving te verminderen.
Wanneer je regelmatig skeelert (2 à 3 keer per week) dan mag je een gemiddelde levensduur van de wielen en lagers van ongeveer 12 – 18 maanden verwachten. Veel skeeleraars en skaters zullen echter veel minder vaak skeeleren dan hierboven gesteld (vooral in de wintermaanden) waardoor de levensduur veel langer wordt.
Neem dan de Abec 7, Abec 9 lagers, Reds, Swiss of probeer eens de Keramische lagers van Maple. Ga je voor de top, wil je het beste uit je skeelerpresaties halen. Investeer dan in een set Keramische lagers en onderhoud ze goed. Het is zeker de investering waard.
De temperatuur kan variëren afhankelijk van het type lager en de fabrikant. Voor SKF-lagers bijvoorbeeld zijn de aanbevolen verwarmingstemperaturen 80 °C voor afgedekte lagers (met afschermingen of afdichtingen) en 120 °C voor open lagers.
Bij open tandwielen is het daarom een vereiste om een vet in te zetten dat voldoet aan de volgende eisen: een zeer sterk hechtende smeerfilm. bescherming bieden tegen corrosie. Slijtage verminderen.
De lagerschalen smeren doe je door er met een borsteltje dik vet op te strijken. Dit zal de wrijving met de andere onderdelen verkleinen, waardoor alles vlotjes beweegt. Tegelijk zorgt het vet ook voor een barrière om water weg te houden van de lager.
Wanneer je jouw skateboard optimaal wilt onderhouden moeten de lagers grondig worden gesmeerd voordat je ze weer op het wiel gaat bevestigen. Dit doe je door er een beetje WD-40 Specialist Hoogwaardige Smeerspray met PTFE in te spuiten.
Keramische lagers zijn lagers van zeer hoge kwaliteit met kogeltjes van industriële keramiek (siliciumnitride) in de kern. Keramische lagers zijn lichter en duurzamer dan lagers van staal en de kogeltjes kunnen bijna niet roesten.
De benodigde dikte van een smeerfilm in een lager is slechts 1 µm, dit is ongeveer 75 keer dunner dan de dikte van een menselijke haar. Wanneer er in het lager te veel vet aanwezig is stijgt de temperatuur als gevolg van de wrijving van het smeermiddel zelf.
Een voorbeeld van een toepassing waar je daarbij op moet letten zijn kunststof tandwielen. Bij zo'n toepassing is HHS Grease aan te raden. Dit smeermiddel staat namelijk bekend om zijn uitstekende materiaal verdraagzaamheid.
Zoals bij kunststofgordijnrails, waar plastic rollertjes over bewegen en die soms hinderlijk stroef gaan. Hetzelfde geldt voor plastic stekkers, die stroef in plastic contrastekkers passen, kunststof lagers enz.: spuit er maar een beetje siliconenspray op en het blijft soepel gaan, zolang er maar geen water bij komt.
Zolang een gearbox goed gesealed is is het aan te raden om de tandwielen te smeren. Het beste vet hiervoor is tamiya Ceramic grease.
Gewoon Lithiumvet gebruiken is ok.
Om de wiellagers te controleren, krik je de auto op en check je het wiel zowel horizontaal als verticaal op speling. Wanneer er sprake is van overmatige speling en/of er een bonkend geluid is het wiellager versleten. Voer de controle ook uit als het wiel draait.
Het smeermiddel vormt een smeerfilm tussen de rollende en glijdende oppervlakken van het lager. Hierdoor wordt metallisch contact en dus slijtage ook onder hoge belastingen voorkomen.
Heb je te maken met een lagerring die draait ten opzichte van de richting van de radiale belasting? Dan monteer je de lagerring met een vaste passing. Staat de lagerring stil ten opzichte van de richting van de belasting? Dan gebruik je een losse passing.
De hardheid van skeelerwielen varieert van 74A tot 90A, waarbij 74A de zachtste wielen zijn en 90A de hardste. De hardheid van skeelerwielen bepaalt onder andere je rolcomfort. Met harde wielen ga je sneller en rem je minder snel af tijdens het uitrollen, maar dat gaat ten koste van je rolcomfort: de demping is minder.
ABEC-7 of ABEC-9) zijn vaak iets zwakker en minder zwaar te belasten dan lagers met een lagere waardering. Daarom raden we skaters aan die hen skateboard zeer intensief gebruiken voor Verting of Streeting om een goed setje ABEC-3 of ABEC-5 lagers aan te schaffen.
Online lagers bestellen bij LagerKoning
Wij maken het voor jou makkelijk om de juiste lager te vinden. Ten eerste dankzij de eenvoudige en duidelijke structuur van de webshop. Ten tweede omdat we een handige configurator hebben, waarmee je snel en eenvoudig het juiste type kunt selecteren.