WD-40 Specialist Smeerspray. Er is echter een WD-40 variant die wel geschikt is voor het smeren van je lagers, namelijk de WD-40 Specialist Smeerspray. Deze smeerspray is vervaardigd met een goedje genaamd PTFE (polytetrafluorethyleen), ook wel bekend onder de merknaam Teflon.
De lagerschalen smeren doe je door er met een borsteltje dik vet op te strijken. Dit zal de wrijving met de andere onderdelen verkleinen, waardoor alles vlotjes beweegt. Tegelijk zorgt het vet ook voor een barrière om water weg te houden van de lager.
Bij een toepassing met een hoge snelheid en een lage temperatuur kunt u het beste kiezen voor een smeermiddel met een lage viscositeitswaarde. Wanneer de toepassing een zware belasting en hoge temperatuur heeft, dan kiest u een hoge viscositeitswaarde.
De wiellagers worden gesmeerd door lagervet en tegen vocht en vuil beschermd door keerringen.
Het lijkt verstandig om een lager één keer per week of één keer per maand te smeren. Het uitvoeren van een gepland onderhoud op regelmatige tijdstippen is een eeuwenoud begrip. Lagers moeten maar voor één reden worden gesmeerd: om wrijving te verminderen.
De temperatuur kan variëren afhankelijk van het type lager en de fabrikant. Voor SKF-lagers bijvoorbeeld zijn de aanbevolen verwarmingstemperaturen 80 °C voor afgedekte lagers (met afschermingen of afdichtingen) en 120 °C voor open lagers.
De benodigde dikte van een smeerfilm in een lager is slechts 1 µm, dit is ongeveer 75 keer dunner dan de dikte van een menselijke haar. Wanneer er in het lager te veel vet aanwezig is stijgt de temperatuur als gevolg van de wrijving van het smeermiddel zelf.
Verwijder alle oude olie/vet en stof door de lagers in een bakje met wasbenzine, petroleum of een citrusoplossing te leggen. Beweeg ze en gebruik eventueel een tandenborstel om achtergebleven vuil te verwijderen. Laat de lagers daarna drogen op een krant.
Het smeermiddel vormt een smeerfilm tussen de rollende en glijdende oppervlakken van het lager. Hierdoor wordt metallisch contact en dus slijtage ook onder hoge belastingen voorkomen.
Kopervet is uitermate geschikt voor het smeren van diverse soorten metaalverbindingen. Het beschikt over een groot weerstandvermogen tegen roest waardoor metaalverbindingen langer meegaan.
Vaseline: vaseline kun je gebruiken voor allerlei soorten toepassingen. Het is een prima smeermiddel voor metalen onderdelen zoals het luchtwerk, maar het wordt ook veel gebruikt bij het bevestigen van PVC-onderdelen.
Een voordeel ten opzichte van een smeermiddel op basis van olie is dat siliconenspray geen (of veel minder) vuil aantrekt en minder erge vlekken achterlaat als je er per ongeluk mee knoeit. En de grap: Kijk hier eens: WD40 bevat ook twee bijzondere producten: Smeerspray met PTFE en Droogsmeerspray met PTFE.
Daar is siliconenvet (en aanverwante smeermiddelen) het enige juiste middel voor. Waarom: tast de rubber ringen niet aan, net als bij de duikers, maar heeft daarnaast een afdichtende werking.
Een smeervet is eigenlijk een 'verdikte olie'. Lagervet bestaat voornamelijk uit een basisolie in een verdikker, aangevuld met additieven (toevoegingen). Door te variëren met deze bestanddelen is het mogelijk om verschillende vetten te produceren voor een brede reeks toepassingen.
Een voorbeeld van een toepassing waar je daarbij op moet letten zijn kunststof tandwielen. Bij zo'n toepassing is HHS Grease aan te raden. Dit smeermiddel staat namelijk bekend om zijn uitstekende materiaal verdraagzaamheid.
De krukas van een motor is in het motorblok gelagerd op hoofdlagers ook wel krukaslagers genoemd. De voor de smering noodzakelijke olie wordt onder druk via gaten in de lagerschalen tussen de krukas en de lagerschaal geperst.
Het lager heeft als doel belasting met een draaiende, lineaire of oscillerende beweging op te vangen Dit in tegenstelling tot een wentellager, waarbij zich tussen de as en de boring rollende elementen bevinden. Hierdoor hebben glijlagers een rustigere werking dan lagers met rolelementen.
Om een kogellager vast te zetten waar axiale krachten op komen.. hoe wordt dit gedaan? Een kogelomloopspindel wordt aan de ene kant met een Tolok klem vastgezet, daartussen de kogellager en aan de andere kant wordt dmv een moer aan de kogelomloopspindel het geheel geklemd.
Wanneer je jouw skateboard optimaal wilt onderhouden moeten de lagers grondig worden gesmeerd voordat je ze weer op het wiel gaat bevestigen. Dit doe je door er een beetje WD-40 Specialist Hoogwaardige Smeerspray met PTFE in te spuiten.
Keramische lagers zijn lagers van zeer hoge kwaliteit met kogeltjes van industriële keramiek (siliciumnitride) in de kern. Keramische lagers zijn lichter en duurzamer dan lagers van staal en de kogeltjes kunnen bijna niet roesten.
Zo kun je jouw lichaamsvetpercentage verlagen
Dan zijn twee dingen cruciaal: voeding en training. Zonder trainingsprikkel geen buikspieren, en zonder gevarieerd én gezond dieet idem dito. Je zal immers -als je lichaamsvetpercentage boven de 15 procent ligt- moeten afvallen: een calorietekort dus.
Gezond vetpercentage bij mannen en vrouwen
Het vetpercentage is de hoeveelheid lichaamsvet in verhouding tot het lichaamsgewicht. Voor mannen is dit 7% tot 25% en voor vrouwen 21% tot 36%.