Het onderdeel dat zorgt voor een goede en lekdichte afdekking van het kleppendeksel, is de zogenaamde kleppendekselpakking. Deze pakking wordt gemaakt van verschillende materialen, zoals kurk, kunststof of composiet, en is in alle gevallen hittebestendig.
Bij een uurtarief van ongeveer 80 euro moet je kosten verwachten van iets minder dan 100 euro tot 350 euro voor het vervangen van de klepdekselpakking.
Het kleppendeksel heeft als taak de olie in de motor te houden en de cilinderkop te vrijwaren van vervuiling door stof en vocht van buitenaf. Omdat er in dit gedeelte van de cilinderkop geen hoge druk heerst, kan het kleppendeksel van aluminium, dun plaatstaal of zelfs kunststof gemaakt zijn.
Een lekkende kleppendekselpakking moet worden vervangen omdat de lekkende olie anders in het milieu terecht komt. Ook kan het zijn dat de olie op het uitlaatspruitstuk terecht komt en dat u de verbrandende oliedamp door uw kachel in het interieur van de auto krijgt.
Bij een motor die olie verliest, is het oliepeil nooit optimaal. En dat betekent dat smering en koeling van je motor niet optimaal kunnen zijn. Doorrijden met een motor die olie lekt kan daarom leiden tot ernstige motorschade.
De ene koppakking kost misschien 40 euro en een top koppakking 80 euro, maar het werkloon kan variëren van 500 tot maar liefst 1200 euro. De kosten voor het vervangen van een lekke koppakking variëren dan ook van 500 tot 1300 euro. Het zal niet bij iedere auto even gemakkelijk zijn het motorblok uit elkaar te halen.
Veelvoorkomende problemen met carterventilatie:
De slangen zitten dan vol met sludge, en kunnen in de winter bevriezen (omdat white sludge veelal uit vocht bestaat). Als dit gebeurt, kunnen de slangen spontaan uit elkaar klappen.
voorzichting de oliedop eraf halen (kwart slag draaien zoals je wel weet) en je hand 5 cm boven de opening houden. Als je een matig briesje langs je hand voelt is er niet aan de hand, indien het een beetje op een (lauwe) föhn lijkt heb je fors carterdruk.
Een lekke koppakking is te herkennen op verschillende manieren en op verschillende plekken, dit zijn: Witte rookwolken omdat er koelvloeistof terecht komt in de cilinders tijdens verbranding in de motor. Deze zorgen voor stoom die de uitlaatgassen wit kleuren. Controleren van lekken de vloeistoffen rondom de pakking.
Hoe lang duurt het om een cilinderkoppakking te vervangen? Een garage heeft vaak tot wel twee dagen nodig om een cilinderkoppakking te vervangen. Vooral in complexe kleine auto's is weinig ruimte beschikbaar en kost het uitbouwen van de onderdelen veel tijd.
498,- De koppakking wordt gecomprimeerd tussen het motorblok en de cilinderkop. De koppakking dicht het interne verbrandingsproces af en houdt ook koelvloeistof en olie tegen elkaar terwijl de twee vloeistoffen van het motorblok naar de cilinderkop gaan. Koppakkingen voor een Mini zelf zijn niet erg duur.
Een zwetende motor lekt via pakkingen en/of keerringen olie. Wat doet het? Een thermisch zwaar belaste motor mag best een klein beetje olie 'zweten', zolang er maar geen olie op de grond terecht komt. De meeste wat oudere motoren zijn niet meer geheel vrij van olielekkage.
Een doorsnee koelsysteem bevat ongeveer 5 liter koelvloeistof, dus er zit al snel te weinig in het systeem om de motor voldoende te koelen.
Het kan een kapotte radiator zijn, een verstopping of een kapotte koppakking. In alle gevallen kan de motor niet optimaal draaien omdat er niet genoeg gekoeld wordt.
Auto verbruikt olie - de oorzaken
Zoals een verstopte carterventilatie. De druk in het carter wordt dan te hoog, en de auto verbruikt olie. Andere oorzaken van overmatig olieverbruik zijn versleten klepgeleiders of klepseals. De olie lekt dan langs de klepstelen de cilinders in en verbrand.
Carterventilatie is niet fatsoenlijk te reinigen maar kun je het beste gewoon volledig vervangen. Als je het uitlaatspruitstuk verwijdert kun je er zo bij. motor is niet geflusht maar carter is eraf geweest en gereinigd en doorgespoeld van boven.
Zonder goede carterventilatie kan zich ook black sludge vormen in de motor. Doordat er steeds meer damp in het carter komt, ontstaat een overdruk, die uiteindelijk een weg zou zoeken langs oliekeerringen en pakkingen waarbij olielekkage zou kunnen ontstaan. Om overdruk te voorkomen, worden de dampen afgezogen.
Onderdruk is het verschijnsel dat er in het carter van een motor druk opgebouwd wordt door ongelijke lekkage van gassen tijdens de arbeidsslagen van de motor langs de zuigers naar beneden.
Het carter is het deel van een verbrandingsmotor waar de krukas in gelagerd is en in ronddraait. Het bovencarter wordt in de regel afgesloten met een carterdeksel of carterpan, ook wel ondercarter of oliepan genoemd. In de carterpan zit een aftapplug voor het aftappen van de olie.
De olieafscheider is een opvangbak om afvalwater wat vervuild is met chemicaliën, benzine en olie, te onderscheppen voordat dit in het riool terecht komt. Een olieafscheider wordt toegepast bij (auto) wasplaatsen, parkeergarages, garagebedrijven.
Er kan een voorafgaande oorzaak zijn voor een defecte koppakking. Meestal na oververhitting van de motor, door een gebrek aan het koelsysteem zoals een lekkage. Het is dus van groot belang een mogelijke oorzaak te achterhalen om na reparatie van de koppakking herhaling te voorkomen.
Wat gebeurt er bij een lekke koppakking? Wanneer de koppakking lek is vermengen de olie en de koelvloeistof. Als resultaat komt er dus vocht bij de olie die ervoor zorgt dat de olie de motor niet meer goed kan smeren en er een onjuiste oliedruk ontstaat.
Hoe Vaak Moet Je Koelvloeistof Bijvullen? Gemiddeld genomen moet koelvloeistof elke 40.000 kilometer worden vervangen. Echter, dit hangt sterk af van het merk en model auto wat je hebt. Sommige auto's kunnen meer dan 150.000 kilometer met de koelvloeistof doen doordat deze een gesloten systeem hebben.
Wanneer de auto koelvloeistof lekt, vindt u vaak een plas met koelvloeistof onder de auto. In dit geval is er een lekkage onstaan in het koelsysteem van de auto. De oorzaak kan een lek in de radiator, waterpomp, slangen of in het ergste geval de koppakking zijn.
In noodgevallen kun je het koelvloeistofreservoir bijvullen met water. Daarna moet je wel zo snel mogelijk met je auto naar de garage om de koelvloeistof te laten controleren of vervangen.