Type G wordt onder andere gebruikt in het Verenigd koninkrijk, Ierland en Hong Kong. De stekker is geaard en heeft drie platte pinnen die in een driehoek gepositioneerd staan.De bovenste is de aardpen, deze is iets langer dan de rest.
Het type G-stopcontact geldt als norm in Groot-Brittannië. Je herkent het aan de drie langwerpige openingen, die toegesneden zijn op een stekker met drie pinnen (13 A en 220-240 V). Een reisstekker type G is onmisbaar in de volgende landen: Groot-Brittannië
In Nederland wordt er gebruik gemaakt van twee typen stopcontacten en stekkers: type C en type F. Een type F stopcontact is geaard en wordt ook wel schuko genoemd. De type C stekkers zijn niet geaard en worden ook wel eurostekkers genoemd.
Binnen Europa gebruikt men stekkers in zes verschillende soorten. We maken onderscheid tussen stekkers van Type F, Type E, Type G, Type J, Type K en Type L. Sommige soorten stekkers worden door meerdere Europese landen gebruikt, andere stekkers door slechts een of enkele landen.
Stopcontact type C
Dit type is de meest voorkomende stekker ter wereld, het is de bekende platte Nederlandse eurostekker. Deze heeft twee ronde pinnen en zit bijvoorbeeld aan je telefoonadapter, oplader van je tablet of aan andere apparaten.
Stekker F, bekend onder de afkorting CEE 7/4 en Schukostekker genoemd, is de zowat Europese standaardstekker. Schuko is het acroniem van Schutzkontakt, wat Duits is voor beschermingscontact of beveiligingscontact.
Veilig inpluggen op het stroomnetwerk
In landen met stekkertype E is de stroom 16 A en is het voltage van het stopcontact meestal tussen de 220 en 240 volt. Daarmee is de netspanning gelijk of hoger dan in Nederland, hier is het namelijk 230 volt.
- groen voor bijvoorbeeld algemene voeding, - oranje voor bijvoorbeeld de voeding van no-breaknetwerken, - rood voor bijvoorbeeld de voeding van datanetwerken. De sokkel en de afwerkingsset zijn in dezelfde kleur.
Nee, je hebt geen reisstekker nodig! De stopcontacten die in Nederland worden gebruikt, zijn compitabel met de Nederlandse stekkers.
In Nederland gebruiken we dezelfde stopcontacten als in Frankrijk. Het is daarom niet nodig om een reisstekker mee te nemen.
De EU-stekker is herkenbaar aan de twee ronde pinnen en wordt in de meeste Europese landen gebruikt. De Amerikaanse stekker daarentegen heeft twee platte of “V”-vormige pinnen en is de standaard in de Verenigde Staten en andere Noord-Amerikaanse landen.
Een stopcontact wordt ook wel contactdoos, wandcontactdoos of in het Vlaams prise genoemd en is een aansluitpunt die verbonden is aan het elektriciteitsnet van een woning of een ander pand.
De ChaDeMo stekker is een stekker voor de elektrische auto die geschikt is voor het snelladen. In het kort: snelladen is een manier van laden die vele malen sneller gaat dan het laden via een laadpaal thuis en/of op het werk of laden via het stopcontact.
Als er geen apparaat meer op is aangesloten, kun je de oplader beter loshalen. Als de oplader in het stopcontact blijft zitten, verbruikt hij nog steeds wat energie. Dit noemen we ook wel sluipverbruik. Gelukkig hebben nieuwere opladers hier wel minder last van dan oudere modellen.
Europese vasteland: (meestal) geen reisstekker nodig
Op het Europese vasteland hoef je geen extra oplader of reisstekker mee te nemen. De stopcontacten zijn allemaal van het type C, E, F of (in het geval van Zwitserland en Liechtenstein) H. Dat wil zeggen: met 2 ronde ingangen, horizontaal naast elkaar.
Als beste uit onze beste wereldstekker test is de TravelMore Universele Wereldstekker met USB-C en 4 USB Poorten gekomen. Deze wereldstekker beschikt namelijk over 4 USB poorten en een USB-C poort, dit zijn meteen de meest gebruikte USB poorten ter wereld.
Een wereldstekker is een adapter met verschillende soorten stekkers. Hiermee kan een eigen apparaat gebruikt worden op verschillende contactdozen die er zijn in allerlei vormen in de wereld.
De Britse stopcontacten hebben drie rechthoekige gaten en staan geregistreerd als BS 1363. Elke stekker moet verplicht geaard zijn en een ingebouwde smeltzekering hebben als extra beveiliging. Op de foto zie je een rood, rechthoekig plaatje tussen de drie pinnen van de stekker: daarin zit de smeltzekering.
Een stopcontact met aarde is vele malen veiliger. De aarde zorgt er namelijk voor dat een elektrisch apparaat niet onder stroom kan komen te staan. Dit ene extra draadje voert overtollige stroom namelijk af naar de aardbodem.
U werkt immers met elektra en dat kan voor gevaarlijke situaties zorgen. Zo kunt u bijvoorbeeld een stroomschok krijgen tijdens het aansluiten van het stopcontact. Dit is niet het enige, want er kan ook brand ontstaan. Als u een stopcontact verkeerd aansluit, kan dit namelijk kortsluiting tot gevolg hebben.
De geelgroene draad is de aarde, deze bevestig je altijd in het midden van een stopcontact. De bruine fasedraad en blauwe nuldraad sluit je aan op de zijkanten.
Een lader die niet aan het opladen is verbruikt continu ongeveer 1 watt in het stopcontact. 'De vuistregel was ooit dat een apparaat dat 1 watt verbruikt, 2 euro op jaarbasis aan elektriciteit kost. Tegen de huidige tarieven zal dat nu zo'n 5 euro zijn. '
Je elektrische auto opladen aan een stopcontact is niet ideaal maar het kan wel. Je hebt hiervoor een speciale kabel nodig die ervoor zorgt dat het laden veilig gebeurt. Het nadeel is dat het laden erg lang duurt, maar je hoeft niet te investeren in een laadpaal.
De reden waarom de wereld nu opgescheept zit met maar liefst 15 verschillende soorten stekkers en wandcontactdozen, ligt voornamelijk aan het feit dat heel wat landen liever een eigen stekker wilden ontwerpen, in plaats van eenvoudigweg de Amerikaanse stekkers en stopcontacten te gebruiken.