Het verschil met minerale oliën zit hem in het transformatieproces: synthetische olie ondergaat meer verfijnde aanpassingen. Belangrijke kenmerken van synthetische oliën: Ze bevatten minder onzuiverheden dan minerale oliën. Ze zijn chemisch bewerkt.
Synthetische motorolie is een product van een aantal complexe chemische transformaties. Het verschil met minerale oliën zit hem in het transformatieproces, synthetische olie ondergaat meer verfijnde aanpassingen. Zo mogelijk nog belangrijker is het grote aantal additieven dat wordt toegevoegd aan de basisolie.
Alle motoroliën zijn gemaakt van basisoliën en additieven. Volsynthetische motoroliën bevatten 100% niet-conventionele, hoogperformante vloeistoffen. Semisynthetische motoroliën (ook "blends" genoemd) bevatten minder van die hoogperformante vloeistoffen in combinatie met conventionele minerale olie.
5w30 olie is zowel in volsynthetische uitvoering als in halfsynthetische motorolie verkrijgbaar. Maar formeel staat volsynthetische olie voor uw auto voorgeschreven en kom je dat in de praktijk ook tegen, specifiek voor uw auto.
15W40 olie is gefabriceerd als een universele olie. Bij vriestemperaturen komt de viscositeit van de motorolie overeen met de klasse 15W40, maar voor hogere temperaturen komt de viscositeit overeen met de viscositeitsklasse SAE40.
Volsynthetische 5W40-oliën zijn alleen gebaseerd op kunstmatig geproduceerde synthetische oliën. In het geval van semi-synthetische olie worden minerale oliën gemengd met synthetische oliën. Het voordeel van volsynthetische oliën is de hogere veerkracht en een betere weerstand tegen veroudering.
Motorolie 15w40 kan worden gebruikt in zowel diesel als benzine motoren van automobielen, scheepvaart motoren, industriële machine's en landbouwvoertuigen.
Semisynthetische oliën zoals 10W-40 zijn lange tijd de norm geweest. Ze zijn gemaakt op basis van geraffineerde ruwe olie die is gemengd met additieven. De markt stapt echter over op synthetische oliën.
Kortom, synthetische olie: Prestaties beter bij extreme (hogere of koudere) temperaturen. Houdt uw motor schoner van slib of afzettingen, wat het vermogen en de prestaties bevorderd of het brandstofverbruik kan verminderen. Biedt een betere bescherming tegen motorslijtage.
In de praktijk betekent dit dat elke olie net zo stroperig is bij lagere temperaturen en viskeus blijft bij -30 ° C, maar 5w40-olie presteert beter dan 5w30-oliën bij hogere temperaturen en is effectief tot omgevingstemperaturen van 50 ° C, in plaats van 30 ° C.
MPM 10W40 olie voor gebruik bij hoge km stand
Deze motorolie is speciaal ontwikkeld om het verouderingsproces zoals olielekkage door gescheurde ringen, oxidatie en een hoger brandstofverbruik bij motoren met een hoge kilometerstand te vertragen en daardoor de levensduur van de motor te verlengen.
Bovendien, als de motor van uw auto volledig synthetische motorolie vereist, kan het aantal kilometers tussen de verversingsbeurten wel 20000 kilometer bedragen! U kunt de toestand van de motorolie niet op kleur beoordelen, dus wij volgen altijd het fabrieksonderhoudsschema voor het verversen van de olie.
Half-synthetische olie geeft een betere motorbescherming bij hogere temperaturen en bij zwaardere belasting dan volledig minerale olie.
Alleen loopt de kwaliteit van de aangeboden motoroliën sterk uiteen. De ene olie is de andere niet. Motorolie van hogere kwaliteit heeft een langere, stabiele levensduur. Goedkope motorolie verliest eerder zijn eigenschappen en moet sneller ververst worden om de motor in optimale conditie te houden.
Het eerste getal met de letter W: hoe lager het getal, des te dunner is de olie bij lage temperaturen (bij koude starts). De meest voorkomende zijn: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W. Het tweede getal na de letter W: hoe hoger het getal des te dikker de olie blijft bij hoge motortemperaturen (van belang in de zomer).
Hoe dik een motorolie warm of koud is, kun je dus aflezen aan de SAE-nummers op de fles. Een 10W-50 olie is bij een warme motor dikker dan een 10W-40 olie, een 10W-30 olie is dan dunner. En een 0W-40 olie is bij warme motor even dik als een 10W-40 olie.
10W40 is vrijwel gelijk aan 10W30 met dat verschil dat het bij 10°C hogere buitentemperaturen nog steeds dezelfde dikte houdt. Daardoor dus beter geschikt voor onze zomers. Wijk verder niet af van de geadviseerde viscositeit. Te dikke of te dunne olie is schadelijk voor je motor.
Een 5W-30 motorolie zal dunner worden bij lage temperaturen dan een 10W-30, maar zal nog steeds trager vloeien dan een 0W-30. Een motor in een kouder klimaat, waar motorolie de neiging heeft om dikker te worden door lagere temperaturen, zou baat hebben bij 0W of 5W.
De nummers zonder de W zijn getest bij 100 ° C, die wordt gezien als een benadering van de bedrijfstemperatuur van de motor. Met andere woorden, een SAE 30 motorolie heeft dezelfde viscositeit als een 10W-30 of 5W-30 bij 100 ° C. Het verschil is, wanneer de viscositeit wordt getest bij lagere temperaturen.
5W40 is in koude toestand dunner dan 10W40 of 15W40. Hoe lager het getal voor de W hoe dunner bij lage temperaturen. Hoe lager het getal na de W hoe dikker bij hoge temperaturen.
Vooral voor een oudere motor kan je prima die viscositeit aanhouden. Voor oudere motoren gaat de handleiding vaak wel uit van minerale olie, omdat er vroeger niets anders was. Je zou kunnen overwegen om half-synthetische olie te nemen, soms zelfs iets dunner.
5W30 of 10W40 erin gooien, dat gaat eigenlijk altijd goed. Synthetisch mengen met minerale of half synthetische olie gaat ook prima, al gaan bepaalde eigenschappen er wel wat op achteruit, echter zal het nooit zo erg worden dat er schade of iets dergelijks kan ontstaan.
Als er 5W-30 op de verpakking staat dan zal er ongetwijfeld 5W-30 in de kan zitten. In die zin zit dezelfde olie er dus in welke de garage aan jouw verkoopt. Er zijn dan ook erg veel verhalen van mensen die hun auto 400.000+km hebben laten lopen op een olie van bijvoorbeeld de Action. Het kan dus zeer zeker goed gaan.
Check de oliepeilstok: als u niet zeker weet welke olie momenteel in uw auto zit, kunt u deze controleren door te kijken naar de oliepeilstok. Op deze peilstok staat meestal aangegeven welke soort olie er gebruikt wordt en welke specificaties deze moet hebben.
Het verschil is de dikte bij zeer hoge olietemperatuur, zeg boven de 100 graden Celsius. De 5W-40 blijft in die omstandigheden wat dikker dan de 5W-30. Hoewel wij een voorstander zijn van het opvolgen van fabrieksspecificaties, is de dikte bij hoge temperatuur ondergeschikt aan de kwaliteitsnormen.