Waar zit de brandstof in een vliegtuig? Ilias: “Een vliegtuig heeft drie tanks: een in elk van de vleugels en een in de buik (centertank). Het vliegtuig gebruikt altijd eerst de centertank en pas dan worden de vleugeltanks gebruikt.
In de meeste gevallen wordt een vliegtuig getankt met een dispenser en een hydrantput. Met wat? Een hydrantput ligt op het platform waar het vliegtuig staat, waar bijvoorbeeld de reizigers instappen via de gate, de bagage wordt ingeladen en de maaltijden aan boord worden gebracht.
Het meeste van de 12 miljoen liter die dagelijks wordt getankt, komt uit depots in Amsterdam en Rotterdam. Via ondergrondse leidingen wordt de brandstof naar Schiphol getransporteerd. De meeste vliegtuigen worden op dit systeem aangesloten om te worden bijgetankt.
Vloeistoffen en gels mag u alleen in uw handbagage meenemen onder de volgende voorwaarden: Vloeistoffen en gels moeten in een verpakking zitten van maximaal 100 milliliter. De verpakte vloeistoffen en gels moeten zitten in een doorzichtig en hersluitbaar plastic zakje. Het zakje mag maximaal 1 liter zijn.
Vliegtuigen hebben snelheid door de lucht nodig om hun 'lift' te creëren. Hoe hoger je komt in de atmosfeer, hoe ijler (dunner) de lucht. Hierdoor moet je harder vliegen om dezelfde lift te kunnen genereren bij dezelfde invalshoek van de lucht tegen de vleugel.
Sommige kleine vliegtuigen hebben een erg lage stall-snelheid. Als er genoeg tegenwind is kan zo'n toestel schijnbaar stil in de lucht hangen. Effectief stilhangen doen vliegtuigen niet, alleen al omdat de tegenwind die ze op die hoogte ervaren niet constant is.
Toiletafval gaat via buizen door het hele vliegtuig en wordt vervolgens opgevangen in een tank. Het afval wordt soms wel met 130 kilometer per uur weggesluisd. In de tank zitten chemische stoffen die de plas en poep afbreken.
Brandstofprijzen (per liter)
De door ons gebruikte prijs voor fossiele kerosine is €0.46/ liter. Deze prijs is gekozen op basis van de IATA fuel monitor [4] (uitgaande van een kerosine prijs van USD 1.92/ gallon, een USD/Euro koers van 0.90 USD [5], en het feit dat een gallon overeenkomt met 3.785 liter).
Zonder wind verbruikt de Boeing 737-800 ongeveer 358 liter per 100 km, dat is ongeveer 1 op 0,3. Het verbruik hangt af van hoe snel er gevlogen wordt. Meestal wordt het verbruik aangegeven bij de kruissnelheid. Voor dit toestel is dat gemiddeld ongeveer 839 km/u met een het verbruik van zo'n 3000 liter per uur.
Kerosine als brandstof wordt gebruikt in straalmotoren, turboprops en turbofans van vliegtuigen. De meest voorkomende types zijn Jet-A in de Verenigde Staten, TS-1 in Rusland en Jet-A1 in de rest van de wereld. De onderlinge verschillen zijn gering.
Dat vliegtuigen in nood kerosine (brandstof) lozen, is een normale zaak. Op die manier verliezen ze aan gewicht en kunnen ze veiliger landen, omdat bij een eventueel ongeval de kans op een brand verkleint.
Bijtanken in de lucht is de procedure waarbij een vliegtuig bijtankt in volle vlucht uit een tankvliegtuig. Dat betekent dat het vliegtuig langer in de lucht kan blijven en zo zijn vliegbereik vergroot, maar niet zijn actieradius. Zo kan een vliegtuig onbeperkt lang in de lucht blijven.
Het vliegtuig is juist erg slecht voor het klimaat. Ook de auto op benzine of diesel is niet goed voor het klimaat, vooral als je met 2 personen of minder reist. Voor veel Europese bestemmingen hoef je het vliegtuig niet te pakken. Die zijn bijvoorbeeld ook goed bereikbaar met de trein.
Een directe pijpleiding naar Schiphol
Meer dan de helft van onze tanks is gevuld met benzine. De andere tanks bevatten (bio)diesel en kerosine. "Schiphol krijgt ongeveer de helft van alle benodigde kerosine uit onze opslagtanks aangeleverd via een 16 kilometer lange ondergrondse pijpleiding.
Waar kerosine bij omgevingsdruk en -temperatuur wordt opgeslagen in vliegtuigconstructies die dienst doen als structuurelementen, heeft waterstof aparte, sterke hogedrukvaten of sterk geïsoleerde cryogene tanks nodig.
Een auto met een dieselmotor hoeft niet te worden aangepast om op kerosine te kunnen rijden. Wel dient aan de vliegtuigbrandstof een speciaal additief te worden toegevoegd, dat als smeermiddel voor de brandstofpomp werkt. Zo'n middel wordt ook bijgemengd bij dieselolie.
KLM alleen 8,6 mld kilogram CO2
Aannemende dat het daarmee ongeveer ook de helft van de verkochte kerosine verbruikt, is KLM in zijn eentje goed voor twee miljard kilogram kerosineverbruik en zes miljard kilogram CO2-uitstoot vanuit de in Nederland aangekochte vliegtuigbrandstof.
Het snelste passagiersvliegtuig ter wereld is momenteel de Boeing 747-8i, met een topsnelheid van ongeveer 1.062 km/u. De gemiddelde snelheid van een gewoon passagiersvliegtuig is daarentegen maximaal 900 km/u.
Een van de populairste privéjetbestemmingen is Ibiza. Voor de Cessna betalen we €17.000, de Boeing is iets duurder: €85.000. Een businessclass retourticket kost ongeveer €900.
Hoe snel vliegt een vliegtuig? Een vliegtuig vliegt gemiddeld tussen de 850 en 950 kilometer per uur. Een uitschieter is de Airbus A380, die vliegt rond de 1000 kilometer per uur. Je zult misschien denken dat een kleiner vliegtuig sneller vliegt, omdat er dan minder gewicht is dat verplaatst moet worden.
Als je de wc doortrekt in een vliegtuig, dan hoor je een hard zuigend geluid. De poep en plas worden vanuit de wc-pot door het hele vliegtuig gezogen en verzameld in een grote afgesloten afvalbak achterin het vliegtuig.
Vliegtuig loost geen poep en plas
Het afval wordt opgevangen in een tank die op het vliegveld wordt geleegd. Voor het doortrekken wordt het vacuüm in de afvaltank gebruikt. Daarom hoor je een zuigend geluid als je op het knopje drukt.
Ontlasting moet verplaatst worden, want als het allemaal op een plek zit wordt het vliegtuig instabiel." Vliegtuigen slaan alle ontlasting daarom op in tanks, die op het vliegveld worden geleegd. "Het kan zijn dat die niet goed dicht zaten, waardoor er een stukje drol uitviel".