U krijgt het welbekende cruisecontrole hendel aan de achterkant van uw stuur van uw Audi A1 en de indicatie van het cruisecontrol lampje in de tellerunit, wanneer ingeschakeld.
Voor het in- en uitschakelen is een aparte stuurhendel aanwezig, links van het stuur, lager geplaatst dan de hendel voor de knipperlichten. Hierdoor is de kans op vergissen klein en kunt u de diverse functies blindelings bedienen. Door de hendel naar u toe te halen schakelt u de cruise control in.
Heeft je auto geen cruise control en wil je dat graag laten inbouwen? Reken dan op een bedrag van zo'n € 700.
Cruise control herkent u aan het woordje 'cruise', 'cruise control' of een snelheidsmeter met een pijltje. Wanneer u cruise control instelt en op 'set' klikt, houdt uw auto automatisch de gewenste snelheid aan. Zodra u remt, schakelt het cruise control systeem weer uit.
Hoe werkt 'ie? Aan de voorzijde van de auto, bijvoorbeeld in de bumper of binnenspiegel, zit een sensor die meet de afstand tot je voorligger en zijn snelheid. Deze sensor stuurt de informatie naar een computer en vergelijkt die met de ingestelde snelheid en berekent een veilige volgafstand.
Adaptive cruise control (ACC) neemt de bestuurder met name tijdens lange ritten en in stop-and-go verkeer werk uit handen. Het systeem houdt een vooraf ingestelde afstand aan tot de vooruitrijdende auto door automatisch te remmen en te accelereren.
Je kunt zelfstandig gas bij geven, maar dan ga je voorbij aan het nut van de ACC. Bij de meeste auto's kun je het adaptieve deel van de cruisecontrol niet uitschakelen en op normale CC rijden.
Hoe werkt cruise control
De functie van cruise control is simpel: zorgen dat de auto met een constante snelheid blijft rijden. Om cruise control in te schakelen moet je eerst zorgen dat je de gewenste snelheid rijdt en vervolgens kun je de cruise control met een knop of hendel activeren.
Als de cruise control niet meer werkt, hoeft dit niet altijd een ingewikkelde oorzaak te hebben. Zo is het verstandig om de accupool voor een korte tijd los te koppelen en het na het aankoppelen nog eens te proberen. Doordat het systeem voor korte tijd spanningsloos is geweest wordt deze automatisch gereset.
Je schakelt de Adaptive Cruise Control in en stelt zelf de snelheid en de afstand tot je voorliggers in. Het systeem scant met een radarsensor de weg en zorgt ervoor dat jij automatisch afremt of versnelt met het verkeer voor je.
Bij snelheden boven de 85 km/h scant het systeem de weg op andere auto's en voetgangers met behulp van een tegen de voorruit geplaatste frontcamera over een bereik van 100 meters. Als het een dreigende aanrijding detecteert, waarschuwt het de bestuurder in verschillende stappen.
Wat is Adaptive Cruise Control? De Adaptive Cruise Control (ACC) is in te schakelen bij een snelheid vanaf 50 km/u. Vanaf dat moment werkt ook de automatische afstandsregeling tot de voorganger. Dit veiligheidssysteem past de snelheid van de auto automatisch aan om een veilige afstand tot je voorligger te bewaren.
Cruisecontrol (snelheidsregelaar) is een uit de auto-industrie afkomstig middel om de snelheid van een voertuig vast te zetten, zodat men zelf geen gas hoeft te geven.
Met de cruise control (aan) rij je automatisch met een gelijkmatige snelheid en rij je tot wel zo'n 5% zuiniger op de snelweg.
Een lange autorit kan best wel vermoeiend zijn. Zeker met de wisselende maximumsnelheden moet u uw snelheid constant in de gaten houden. Een verkeersboete ligt zomaar op de mat. Door gebruik te maken van een Cruise Control, ook wel bekend als een snelheidsregelaar, kunt u zuinig en ontspannen autorijden.
Elk nieuw automodel en -type heeft vanaf dit jaar een ACC of adaptive cruise control. Vanaf 2024 verplicht Europa de autoconstructeurs om die functie ook in alle nieuwe auto's te plaatsen. Het slimme systeem is een absolute must-have voor wie inzet op veiligheid.
Aandacht kan verslappen bij gebruik ACC
En hoe minder instructies, des te groter is de kans dat de alertheid van de bestuurder afneemt. Een ander nadeel van het gebruik van ACC is dat files er door kunnen toenemen. Een ongewenst bijeffect, zo concludeert de ANWB.
Side Assist
Radarsensoren aan de achterkant van de auto houden het achteropkomende verkeer en het verkeer in de dode hoek in de gaten. Wil je wisselen van rijbaan, maar is verkeer te dichtbij, dan waarschuwt het systeem met lichtsignalen in de buitenspiegel. Gekoppeld aan Lane Assist stuurt de auto actief terug.
Adaptive Cruise Control is een snelheidsregelaar die zijn tempo automatisch aanpast aan de voorganger. Met behulp van een afstandsradar 'ziet' het de auto voor je en anticipeert de auto door automatisch afstand te houden.
Pre sense rear bestaat normaal gesproken uit 2 fases: in fase 1 gaat je waarschuwingslicht knipperen (geen waarschuwingstoon) en ramen zouden moeten sluiten, in fase 2 gaat je gordelspanner pre-tensionen.
Lane Assist+ valt onder de noemer 'Lane Assist' en staat in de lijst met rijhulpsystemen die je oproept als je op het stuur op de knop drukt met het auto-icoontje. Vervolgens kun je Lane Assist eenvoudig in- of uitschakelen met het scrollwiel.
Een snelheidsbegrenzer (Speed Limiter) is te beschouwen als een omgekeerde cruisecontrol – u regelt de snelheid met het gaspedaal, terwijl de snelheidsbegrenzer voorkomt dat u per ongeluk de vooraf gekozen/ingestelde snelheid overschrijdt.
U krijgt de originele cruisecontrole hendel aan de linkerkant achter het stuur van uw Golf 6 en de indicatie van het cruisecontrol lampje in de tellerunit, wanneer van toepassing in uw auto. Deze cruise is ook geschikt voor Golf 6 Plus.
Wanneer de Volkswagen Up is uitgerust met een start-stop systeem is cruise-control inbouw mogelijk. Heeft de auto geen start-stop systeem.