Kijk, als je haarspeldbochten aan het rijden bent, altijd naar boven of naar beneden, zodat je niet *in* de bocht door een tegenligger wordt verrast. Je kunt vaak een heel stuk verder vooruit kijken (ook als het stuk weg voor je blind de bocht om duikt, en je van die eerste bocht niets kunt zien).
Tips voor je rijtechniek in de haarspeldbochten:
Als de situatie het toelaat moet je aan de buitenkant van de bocht aan komen rijden. Nooit te ver aan de rand, want daar ligt wel eens vuil. Vooral bij een bocht naar rechts heb je de kans om op tegemoetkomend verkeer uit te komen bij een inschattingsfout.
Dit doe je door naar rechts tegen het stuur te blijven duwen. Hierbij gebruik je je heupen en/of je eigen lichaamsgewicht ter ondersteuning. Duw je harder, dan zal de motor scherper sturen en 'platter' door de bocht gaan. Stop je met duwen, dan komt je motor vanzelf weer rechtop en zal je weer rechtdoor gaan rijden.
Je knieën: Wanneer je bent gaan verzitten hou je de buitenste knie tegen je tank aan. Hierdoor klem je jezelf beter vast aan de motor en kan je op deze knie druk zetten om je motor vervolgens weer rechtop te krijgen. Je binnenste knie steek je pas wanneer je op hellingshoek bent uit naar buiten.
Remmen als je door een bocht rijdt
Al je om meer grip vraagt dan beschikbaar is, kunnen zeer gevaarlijke situaties ontstaan. Daarom is het erg van belang om vóór de bocht al je snelheid aan te passen. Daarna kun je met de achterrem in de bocht nog kleine snelheidscorrecties uitvoeren.
Als je gaat remmen op het moment dat je de bocht ingaat, kun je de controle verliezen, omdat de banden geen grip houden op de weg.
Zesde Gebod: Blijf met beide voeten op de grond!
Misschien wel het belangrijkste Gebod. Miskopen vormen een courant gegeven bij de aankoop van een motorfiets en niet zelden is een verkeerde (lees: te hoge) zithoogte de spelbreker.
In de bocht: gasgeven
Je moet ervoor zorgen dat je gedurende de hele bocht gas kunt blijven geven. Wanneer de motor wordt aangedreven (dus wanneer je gasgeeft en je niet de koppeling hebt ingeknepen) is hij veel stabieler. Wanneer je de koppeling inknijpt valt de motor naar binnen.
Zorg dat je met je lichaam niet buiten het zwaartepunt van je motor gaat hangen, maar houd je gewicht erboven. Doe je dat niet, dan kun je vallen. Denk maar aan een keukentrapje. Zolang je zelf in een rechte lijn met het trapje blijft, dan val je niet om.
Tegensturen betekent dat je tegen je linker handvat duwt als je naar links wilt en tegen je rechterhandvat als je naar rechts wilt. Want wat gebeurt er wanneer je dit doet? Wanneer je je linker handvat van je weg duwt, draait het voorwiel naar rechts. Je zou verwachten dat je dan naar rechts rijdt maar dat is niet zo.
Touring motoren
Als je niet van de gebaande paden af wil maar wel de meest comfortabele rit wil kun je het best een touring motor kopen. Deze motoren zijn groot, zwaar, hebben een flink vermogen en zijn de meest comfortabele motoren die je maar kunt kopen.
Dit primitieve sensortje aan de voorkant van het voertuig zorgt ervoor dat hij weet wanneer hij een voorligger heeft. Daardoor wordt het mogelijk om, met een druk op de knop, de motor achter iemand aan te laten rijden. Omdat de motor altijd overeind blijft kan hij ook stapvoets achter een mens aan rijden.
Rijd bergaf in dezelfde versnelling als omhoog. Zo remt de auto af op de motor en dat voorkomt schade aan de remmen. Ga je in een te hoge versnelling de berg af, dan moet je continu bij remmen. Hierdoor gaan de remmen stinken, worden ze bloedheet en kunnen ze hun remkracht verliezen.
Zie je bijvoorbeeld een steile helling waar stenen naar beneden zijn gerold, kies dan een ander plekje anders kan er bij terugkomst een steen op je autodak liggen. Draai daarnaast je wielen altijd richting de berg, zodat wanneer je auto toch zou gaan rollen, deze snel tot stilstand komt tegen de berghelling.
Driften doe je na het sliden, bij het uitkomen van de bocht. Bij driften geeft je precies zoveel gas dat het achterwiel van je Supermoto begint te spinnen. Als je dan het gas niet helemaal vol opentrekt, maar gewoon precies zo houdt dat het wiel blijft spinnen, begint het achterwiel te driften.
Bij het nemen van de bocht met de koppeling ingedrukt zal je snelheid veel lager zijn, terwijl je als je niet de koppeling indrukt de motor stationair de snelheid blijft aanhouden. Wat misschien ook is, is dat je stuurtechniek niet snel genoeg is om de bocht aan die snelheid te nemen.
Een grotere bocht naar links op een kruispunt met verkeerslichten neem je vaak met een hogere snelheid. Daar ligt je snelheid dan rond de 30 kilometer per uur. Dat betekent dus dat je met de meeste auto's de kleine bochten in de tweede versnelling neemt, en de grotere bochten naar links kunnen in de derde.
Het is verstandig om zo min mogelijk met ingetrapte koppeling te rijden. Niet alleen omdat dit leidt tot slijtage aan je koppeling, maar ook omdat het gevaarlijk kan zijn, zeker in de bochten. Als je remt met ingetrapte koppeling, dan rem je ontkoppeld. Dat kost energie en dus ook brandstof.
Verkeersinzicht is een van de belangrijkste vaardigheden om goed door het verkeer te komen. Dit blijft echter lastig voor veel examenkandidaten. Het is namelijk iets dat moeilijk aan te leren is. De één heeft het gewoon van zichzelf, de ander moet er veel voor oefenen.
Voor iedereen is het verschillend waar de struikelblokken liggen en waar het latent talent. Toch zijn veel ex-lessers het erover eens dat de voertuigbeheersing (AVB) het lastigste en meest frustrerende onderdeel is van motorrijles, op weg naar het behalen van het motorrijbewijs.
Welke regels gelden op een rotonde? Wie de rotonde op wil, moet voorrang verlenen aan wie er al op rijdt. Je moet de richtingaanwijzer gebruiken wanneer je de rotonde wilt verlaten, maar niet wanneer je de rotonde oprijdt. Bevindt er zich een aanliggend fietspad rondom, dan moet je extra voorzichtig zijn.
Is motorrijden moeilijk? Nee, want het motorrijden op zichzelf is niet moeilijk als je de motor weet te hanteren. Dat leer je door motorrijles te nemen en te starten met het onderdeel voertuigbeheersing. Met het doen van oefeningen leer je in de praktijk snel motorrijden.